9.6.21

Dřevěné kostely a dřevěné zvonice

 Z Chlumce nad Cidlinou se vrátíme do Smidar,Loučné Hory v Královéhradeckém kraji,kde jsme navštívili dřevěný kostelík sv.Jiří.Jeho výstavba započala roku 1778,roku 1780 byl vysvěcen a dokončen roku 1782.Pozdně barokní roubený kostel je umístěn uprostřed bývalého hřbitova v centru obce na místě starší dřevěné kostelní stavby.V cípu hřbitova se nachází samostatně stojící dřevěná zvonice,postavená roku 1942 podle vzoru původní zvonice a s použitím části původních trámů.Kostel sv.Jiří začal chátrat na přelomu 19. a 20.století.V roce 1929 byl kvůli dezolátnímu stavu uzavřen.V 70 letech z něho začala opadávat omítka,díky čemuž se objevila původní roubená stavba.Po dohodě s památkáři bylo rozhodnuto o opravách kostela.

Když jsem kostel uviděla,zajásala jsem.Moc se mi líbil.Dřevěné stavby mě nepřestávají uchvacovat.




Pod střešní římsou je malý kousek zachované původní omítky



Kostel se zvonicí







Další významnou kulturní a architektonickou památkou je kostel a zvonice v Kozojedech,rovněž v Královéhradeckém kraji.O stavby pečuje spolek Stříbrný zvon.Kostel sv.Václava pochází zřejmě z roku 1368.Do dnešní podoby byl přestavěn v roce 1689.V roce 1718 byl opravován.V roce 1803 byl kostel omítnut,v roce 1813 byl rekonstruován.
Kostelík a zvonice jsou vidět z dálky.





V neděli 31.května ještě nebylo moc hezky,pořád se mračilo.Dokonce i sprchlo a mně zůstaly kapky na objektivu,kterých jsem si nevšimla.Sluníčko se objevilo až později odpoledne,když jsme procházeli zámeckou zahradu v Chlumci nad Cidlinou.



Kostel vypadá zvláštně a zajímavě.Omítka hodně opadala a objevila se původní roubená stavba. 









V blízkosti kostela stojí dřevěná zvonice z roku 1689.Ve zvonici byly tři zvony.Dochoval se jeden.





Jsou tu zajímavé náhrobky





Máme před sebou ještě tři dřevěné zvonice a ty si necháme na příště,aby toho nebylo najednou moc.A možná je ještě proložím nějakým výletem do přírody.
Užívejte hezkých dní


38 komentářů:

  1. Moc hezký kostel i zvonice si nám ukázala, Jituško!
    Mám taková místa ráda. těším se na ty další!
    Měj hezký den, Helena

    OdpovědětVymazat
  2. Jitu, to jsou zajímavé a nádherné stavby. Krásně jsi je nafotila. Díky za další zajímavou podívanou z těch méně známých míst , kam se vlakem jen tak nedostaneme. Měj se moc hezky a tesim se na další fotografie.

    OdpovědětVymazat
  3. Ahojky Jíťo, to jsem se opět pokochala. Ty stavby jsou úžasné ⚛ ღ ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni,děkuji.Mám tyhle stavby ráda a vyhledávám je

      Vymazat
  4. Mám ráda tyto dřevěné kostelíky a vůbec, to je kouzlo blogů, že se můžeme podívat tam, kam se těžko dostaneme. Já jsem měla možnost aspoň zčásti poznat Královéhradecký kraj na dovolené (před covidem).
    Měj se hezky ☺.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani,děkuji.Také bych ráda více prozkoumala Královéhradecký kraj.Je to náš soused

      Vymazat
  5. Krásné kostely i zvonice. Je moc dobře, že se je podařilo zachovat. My jsme viděli dřevěný kostel v Jeseníkách, ale už nevím, co to bylo za obec.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Růženko,děkuji.Také jsme v Jeseníkách,kde jsme byli na dovolené navštívili asi dva dřevěné kostely.

      Vymazat
  6. Jituško, půvabné stavby jste viděli a ten hřbitov je také neobyčejný. Doufám, že tyto stavby vydrží ještě mnohé generace a nedopadnou jako ten vyhořelý.
    Pěkné odpoledne. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško,děkuji.Také doufám,že takové krásné stavby vydrží i pro další generace

      Vymazat
  7. Krásné pokoukání. Dřevěné zvonice a kostely mám také moc ráda. Nepřestávám se divit, když vidím takovou nádheru, že se dá postavit i bez jediného hřebíku, neskutečné. Měj se fajn 😊

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi,děkuji.Také mě vždy překvapí,co naši předkové dokázali

      Vymazat
  8. Opravdu nádherné stavby...z dřevěnných kostelíků dýchá kouzlo,moc hezky jsi to nafotila...

    OdpovědětVymazat
  9. Dneska je to tady samý architektonický skvost :-)

    OdpovědětVymazat
  10. Nádhera! Dřevěné kostely jsou krásné. Mně se vždy moc líbil kostel v Kvildě na Šumavě. A pak jsem obdivoval dřevěné kostelíky v Norsku a Švédsku. A k tomu ještě nádherný hřbitov! Báječná reportáž.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji.Já bych se chtěla podívat aspoň do Polska,dál se už nedostaneme a v Polsku jsou krásné kostely

      Vymazat
  11. Ty jsou tak krásné a taky krásně nafocené. Chci se na ně také podívat :)
    Zdraví Marie

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško,děkuji.Já když jsem je viděla byla jsem hned nadšená.

      Vymazat
  12. Ahoj Jituš,
    krásné snímky z parádního výletu. Děkuji za pěknou podívanou. Měj prima dny...♥

    OdpovědětVymazat
  13. ahojky Jitka super fotečky a tie kostolíky sú veľmi pekné******************

    OdpovědětVymazat
  14. Krása mæm ráda kostely...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také je mám ráda.Ono je to někdy jediná zajímavá stavba v malé obci

      Vymazat
  15. krásné,cítím vůni dřeva a kadidla..Sv.

    OdpovědětVymazat
  16. Krásné stavby i fotečky,mám ráda kostely-zrovna v neděli se u nás světil kostel v Gutach co ho zapalíli....Nyní je krásně už hotov a uplna replika starého

    OdpovědětVymazat
  17. Romanko,děkuji.Tak to je dobře,že je kostel zachráněn

    OdpovědětVymazat
  18. Nádherné dřevěné stavby a krásné fotky ♥

    OdpovědětVymazat
  19. Jituško moc děkuji, zase jsem se podívala do míst, kde se určitě už nedostanu. Fotečky i povídání super ♥ ♥ ♥

    OdpovědětVymazat
  20. Danuško,děkuji za návštěvu

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za Vaše komentáře,které vždy potěší a kterých si velmi vážím.
Vzhledem k mému problému nebudu děkovat každému jednotlivě,odpovím pouze,pokud budete mít nějaký dotaz k uveřejněnému příspěvku.Děkuji za pochopení