11.3.18

Pusté kostely - výprava za dobrodružstvím

Vnučky mají rády dobrodružství.A tak jsem naplánovala v neděli výlet na Pusté kostely.Vše jsem našla na internetu.
Pusté kostely jsou soustava převážně umělých jeskyní v pískovcových skalách.Leží při říčce Svitávka mezi obcemi Velenice a Svitava na Českolipsku.Největší jeskyně Nautilus je sídlem motorkářského klubu pod názvem Pekelné doly.Celá oblast podél říčky Svitávky v délce necelých 3km je protkána mnoha jeskyněmi.V některých prostorách žili středověcí mniši a je pravděpodobné,že některé jeskyně i sami hloubili.Jiné byly vytvořeny v 18.století kvůli písku,surovině k výrobě zrcadel.
Údolí Svitávky je v tomto úseku zalesněné a téměř neobydlené.Nevedou tudy žádné značené turistické trasy.Proto mě to lákalo se sem podívat.
Hloubění jeskynních prostor bylo prováděno postupně v rozestupech 3 metrů a byly ponechány skalní pilíře,aby nedošlo ke zřícení stropů.
Lokalita byla v letech 1990 a 1995 důkladně prozkoumána.Je zařazena do soupisu archeologických nemovitých památek.Prostory využili i filmaři jako kulisu k filmu S čerty nejsou žerty.

Tak se tam jdeme podívat.Syn má baterku a vnučky čelní svítilny.

Dostáváme se do tunelu.Sabinka jde přede mnou a svítí.Fotím na manuál s bleskem.

Naše malé jeskyňářky

Foťák přestává fotit na manuál a když přepnu na automatiku je to to samé.

Tunel je dlouhý asi 50 m.Je zde chlad a vlhko.Nepříjemně.Vnučky to baví.

Konečně světlo

Říčka Svitávka

Pokračujeme v hledání dalších jeskyň

Stoupáme nahoru za další jeskyní.Jde se mi špatně a tak mi strčili Blekynu,že mě do kopce vytáhne.Manžel zůstal raději dole.Je fakt,že mě do kopce vytáhla,ale táhla mě i s kopce.Až jsem jela po zadku.

Podívám se nahoru až se mi zatočí hlava.

Objevujeme další jeskyně

Málem jsem šlápla na sněženku a první včelku

Příroda je tu taková divoká.Mně se tu moc líbí a užívám si to

Syn se šel podívat s holčičkama do motorkářského klubu.Měli asi první sraz po zimě.Po celou dobu sem jezdily kolony motorkářů na naleštěných strojích

Domů se nám ještě nechce,je krásné odpoledne a tak se vydáváme na hrad Sloup.