21.6.21

Krvavý mlýn

Není to dlouho co se mi dostala do ruky pověst o Krvavým mlýnu.Pověsti ,záhady a podobné zajímavosti čtu velmi ráda.A když jsem zjistila,že Krvavý mlýn se nachází na Kokořínsku už jsem plánovala výlet.Oblast Kokořínska mám velmi  ráda a není pro mě neznámá.Když jsem v důchodě hlídala dcery děti jezdila jsem se s něma koupat k rybníku Harasov.Když je přestala bavit voda šly jsme se projít do lesa,kde je hodně jeskyní.Trochu mně to připomíná přírodu Českého ráje,akorát lesy se mi zde zdají hluboké a tajemné.Krvavý mlýn je vlastně skalní byt u rybníku Harasov.Samozřejmě jsem o něm věděla,ale neznala jsem  pověst,která se k němu váže.

V dávným dobách byly mlýny poháněny přívodem vodního toku přes vodní kolo.Ale mlýn poháněný lidskou krví?To je právě případ strašidelného příběhu,který se týká tohoto místa.Je tomu již dávno  asi někde v 15.století,když si rytíř Slavibor z Hrádku vybral své obydlí na strmé skále nad rybníkem a proměnil ho v pevnou tvrz.Zde mimo ruch žil spokojeně se svoji jedinou dcerou Ladkou.A zatímco se rytíř staral o hospodářství a lovil v okolních lesích,jeho dospívající Ladku vzdělával moudrý poustevník,který obýval poustevnu nedaleko tvrze.Nedaleko stával také hrad Vidim,který patřil rytíři Milotovi.Také on měl potomka,statného syna Břetislava.Ten se rád toulal a často se vzdaloval od svého domova.Jednou však zabloudil a dostal se až do Kroužeckého dolu.Byl unaven a na chvíli usnul.Až sem se dostala Ladka při sbírání lesních jahod.Když Břetislav procitnul,myslel,že se mu zjevila lesní víla.Setrvali spolu až do večera a přeskočila mezi nimi jiskra.Otec Břetislava brzy odhalil utajovaný milostný vztah mladých lidí.Ovšem nesnesl pomyšlení,že by si jeho syn měl vzít chudou dívku a tak v něm uzrál ďábelský plán.Počkal si na Ladku,když spěchala na schůzku s Bořivojem a zasáhl ji šípem.Její tělo nalezl starý poustevník a odnesl ji do tvrze.Než zemřela svěřila se svému otci o své lásce.Zdrcený Slavibor  přísahal,že se pomstí vrahovi i celému rodu a mlýnské kolo roztočí jejich krví.A jak řekl,tak se stalo.Od té doby byla tvrz nazývána Krvomlýnem.Kolem roku 1780 si zabral skalní místnosti mlynář,kde skladoval obilí.Je tu mnoho místností,nápisů,vytesaných symbolů,kamenných lavic a sklepních prostor.

Manžel objevil schody a hned mi říká,běž se tam podívat.Pošle mě všude.Došla jsem k zavřeným dveřím,Bleky samozřejmě se mnou.Stejně bych dál nešla,aby tak se mnou něco spadlo.

Reliéf Krista

Na výlet jsme se vypravili hned ráno,abychom kolem poledne,kdy slunce pálí nejvíce se mohli vykoupat v rybníce.Na začátku je písčitá plážička a pár lidí tu bylo.

V CHKO Kokořínsko je více zajímavostí,je tu i hrad Kokořín.Tam se podíváme až nebudeme mít sebou psa.Návštěva této oblasti určitě stojí za to.

Do skal jsou vytesány čínské reliéfy,jin a jang.Nechal je zhotovit Stanislav Řehák před 2.světovou válkou

V lese je v horkém dni příjemně

Restaurace je otevřená

Byla jsem zklamaná při pohledu na hotel.Když jsme tu byli s vnoučatama naposledy koupil hotel  nový majitel a mluvilo se o jeho opravě.Ale asi zůstalo jenom u toho.Je to škoda.Hotel tu stojí už od roku 1912 a byl vyhledávaným výletním místem.Nechal ho postavit kníže Bedřich Lobkowicz.Pokoje zde byly vyprodány na rok dopředu.Přijížděly sem velké filmové hvězdy,jako třeba Oldřich Nový.

Hotel na staré fotografii./staženo z internetu/

A co teď,slunce začíná pořádně pálit.Manžel si jde zaplavat a já jdu s Bleky na psí pláž.Později si to s manželem vyměníme.

Takové výlety zakončené vykoupáním mám ráda.V tom horku,které je poslední dny je to záchrana.
Jsem zvědavá,zda zaprší.Zatím je pořád jasno.Je ale nedýchatelno a v 21.30 ještě 27 stupňů.
Mějte hezké letní dny

1. Tak tady tedy už prší....non momentálně přestalo, ale zataženo je solidně....taky jsem poslední dny přežívala ve vodě. Krásné místo, skály a skalní města mám moc ráda....

1. U nás zatím moc nenapršelo.Máš pravdu,je to moc krásné místo

2. Jitu, děkuji za zajímavé vyprávění a krásnou procházku. Po ránu tam bylo určitě příjemně. Skalní obydlí jsem ještě neviděla, tak alespoň z dálky.
    U nás včera a dnes k ránu bouřilo a hlavně pršelo. Trochu se ochladilo a vyčistil se vzduch.
    Přeji pěkný den.

1. Růženko,skalní byty jsou i v Českém ráji.Teď si vzpomenu na jeden u hradu Kost.
      U nás se ochladilo snad dnes.Sice nebyly horka,ale pro mě je teplo i při 25

3. Jíťo opět super fotečky a krásné povídání ⚛ ღ ♥ Toho hotelu je škoda, krásná stava. Bleky spokojená. No konečně u nás po tropech ochlazení a déšť, prima léto ⚛ ღ ♥

1. Leni,děkuji.Hledala jsem na internetu,proč se na hotelu nic neděje,ale našla jsem důvod,který je u nás typický.Má to vlastnit nějaký právník a mělo dojít ke střetu zájmů.Tak naše zákony nechají hotel spadnout.Už se tady ničemu nedivím

4. Kdopak mi to tu za chalupou loupe perníček?
    P.Oldřich Nový už tam nejezdí, ale my jo a dost často, a Pokličky jste navštívili? Jiřina z N.
    Jo, máš tu hezké fotky, Jitu, ale to vždy!

1. Pokličky jsme nenavštívili.Manžel,jak vlezl do vody prohlásil,že už nikam nejde.Taky jsme na Pokličkách byli s vnoučatama často,Snad se sem ještě vrátíme,chtěla bych i na hrad

5. To je tedy krásné místo. A krásně nafocené.
    Hezký den!
    Hanka

6. Je to pěkné a zajímavé místo, hezky jsi to i popsala, to mám ráda. Byl tam i stín, protože vydržet celou dobu na slunku by nešlo. U nás od večera s přestávkami pršelo, ráno byla první letní bouřka, ale to k létu patří.
    Díky, že jsem se mohla podívat na vzdálené místo. Měj hezký začátek léta. ☺

7. No pověst je tedy pěkně strašidelná, ale místo je to pěkné. Třeba je na té pověsti něco pravdy, kdo ví? ;-)

1. Eli,docela té pověsti věřím.Mám ráda místa,ke kterým se vážou nějaké pověsti

8. Jitu, to je zajímavé místo a i když jsme v těch místech několikrát byli na hradě i u Pokliček, tak o tomto místě jsem nevěděla. Myslím, že tam bychom se asi stejně bez auta nedostali, protože spojení do těchto míst je dost složité buď přes Mělník nebo Ml. Boleslav. To bychom strávili většinu času ve vlaku nebo autobuse a navíc tam toho moc nejezdí. Děkuji za krásný článek i fotografie z tohoto zajímavého místa. Toho hotelu je opravdu škoda. Snad se to ještě dá opravit. Soudím dle složeného materiálu...i když..kdo ví. Měj se moc pěkně.

9. Jituš, Harasov je moje oblíbené místo, kam se občas vypravíme. Děkuji za informace o Krvavém mlýnu, který samozřejmě znám, ale netušila jsem, že se tak nazývá a hlavně proč.
    Když jsme tu byli naposledy, bílá roubená budova byla před dokončením a na ní byl plakát jakéhosi spolku, který se zasazoval o obnovu hotelu a který prosil, či žádal o poskytnutí jakékoliv částky, aby se do obnovy mohl pustit. Takže jsem poskytla nějaké finance, už jen proto, že babička s dědou tento hotel měli rádi a pravidelně sem jezdívali. I já tu s nimi několikrát byla, ale v hotelu bylo jakési rekreační středisko. takže mi o hotelu jen vyprávěli. Maminka sem spíš zajížděla z Mělníka na kole, aby se vykoupala. Tak teď přemýšlím, zda se opravy hotelu opravdu někdo ujme, nebo ho nechají zchátrat. Byla by to nesmírná škoda.
    Chválím krásné fotky 👍👍👍 a přeju hezké dny.🍀

1. Alenko,pátrala jsem na internetu,jak je to s hotelem.Poslední majitel nějaký právník a došlo tam ke středu zájmů.Když jsme tu byli s vnoučatama před pěti lety vypadalo to slibně.Hotel se začal opravovat.Byla jsem hodně zklamaná

10. Nádherné fotky a krásný příběh se k tomu místu váže Jituško ♥

11. Krásné místo jen ta pověst je strašidelná, jsi Jitu i odvážná máš můj obdiv.Psí pláž to je super, že myslí na pejsci♥ Děkuji za krásné povídání opatruj se.

1. Ivetko,děkuji.Bylo tam krásně.Jsou tam i další zajímavosti.Ještě se sem vrátíme

12. Další pěkný výlet a moc dobře nafoceno. Kokořínsko mám také ráda.M.

13. Jitu, pání, to je tedy historie...
    Ale úžasné, i když trochu tajemné místa. Toho hotelu je skutečně škoda a takovou krásnou minulost má...
    Měj příjemný den, Helena

1. Helenko,děkuji.Někdy tomu opravdu nerozumím,proč se také místo nechá zchátrat.Na vině je hodně minulý režim.Odborářská rekreace

14. Jituš, to je zajímavý příběh, krásné místo. Psí pláž bezva nápad, hotelu je škoda, že takto chátrá. Zdraví Lenka
    www.babilenka.cz

1. Leni,moc děkuji za návštěvu a komentář

15. Vskutku morbidní pověst! Oprava podobných hotelů a budov může být ze strany ochrany památek oříšek... Pak se množí případy, že například starou horskou památkově chráněnou chatu někdo raději zapálí, aby mohl postavit úplně novou a vyhl se opravám... A všichni se podivují jak mohla vyhořet... Přeju pěkné léto plné výletů v nádherné krajině Kokořínska. :-)

1. Máte pravdu.Děkuji za návštěvu a komentář

16. Jituško, krásný, neobvyklý a inspirativní výlet i povídání.
    Pěkné odpoledne. Jitka

17. Kokořínské údolí známe, máme ho rádi, tak jsem se ráda zase s Tebou podívala. Ale ta pověst je tedy strašidelná...
    Škoda toho hotelu, třeba se opravy ještě někdo ujme.
    Zdraví Marie

18. Jitko, opět nádherný výlet. O Krvavém mlýně jsem nikdy neslyšela, ale určitě stojí za návštěvu. Hotel býval krásný, snad se opravdu nový majitel do opravy pustí, byla by ho škoda. Krásné fotky ze zajímavého místa.
    Přeji krásné dny. D.

1. Dášo,děkuji.Snažím se na internetu dohledat čerstvější informace o hotelu,ale skoro žádné nejsou.Vlastník je stejný od roku 2015

19. zajímavé místo,hezké fotky,Sv.

20. Jitu krásný výlet,moc zajímavé místo ♥♥♥ přeji krásné léto ♥♥♥

21. Moc děkuji za hezkou podívánou fotečky super no také bych tam dál nelezla jak píšeš že by se to zbořilo a hotel by byl určitě krásný jestli se to opraví .. hezké dny přeji Jituško

22. Bětuško,děkuji.Já jsem opatrná a jak to nevypadá dobře,nikam nelezu

23. Jitu, krásný výlet a děkuji za inspiraci. Ráda tam někdy zavítám. Krásné dny přeju.

24. Jituško výlet a hlavně fotečky nádherné a to povídaní....na to se vždy moc těším a děkuji, zase jsem se něco nového dověděla ♥ ♥ ♥

Moc děkuji za Vaše komentáře,které vždy potěší a kterých si velmi vážím.
Vzhledem k mému problému nebudu děkovat každému jednotlivě,odpovím pouze,pokud budete mít nějaký dotaz k uveřejněnému příspěvku.Děkuji za pochopení