10.2.24

Přelouč plná zajímavostí

 Po 14 dnech jsme vezli opět Nicolku s jejím psem do Pardubic.Posledně hodně foukalo a bolela mě hlava a ani tentokrát jsem

to neviděla moc dobře.Poslední dny pořád pršelo a samozřejmě,že pršelo i v pátek ráno a to až téměř do Pardubic.Kiara si cestu tentokrát moc neužívala,

bojí se stěračů a tak měla tvář schovanou mezi zadními sedačkami.Litovala jsem ji,protože se stěrače nezastavily.

Kousek před Pardubicemi bylo  po dešti.Sláva.Vyložili jsme vnučku a já se dočkala od manžela jeho obvyklého:Tak co jsi naplánovala?

Přelouč a Nové Dvory.Pardubice pořád odsouvám,ale jednou na ně dojde.Kam se tam  podívám už mám dávno vypsané.

Přelouč je malé město kousek od Pardubic.Byla jsem příjemně překvapená,líbilo se mi.Na Masarykově náměstí

jsou vyznačena čtyři parkoviště a tak jsme v pohodě zaparkovali a šli si prohlédnout město.Mám ráda malá města,kde je na co koukat.

Hned na náměstí mě zaujala budova základní školy.






Za školou vykukuje kostel sv.Jakuba



Prostranství před kostelem je hezky upravené




První zmínka o kostele sv.Jakuba pochází z první poloviny 14.století.
Ale již ve 12.století tu stával malý románský kostelík.
V roce 1641 - 1646 se kostel stavebně změnil na barokní.
Na severní straně byla roku 1785 přistavěna kaple sv.Barbory.
Ve věži kostela se nachází gotický zvon Jakub z roku 1515.






Kostel byl  otevřený pouze do chodby.Do vnitřku jsem nakukovala přes sklo i mříže.









Obešla jsem kostel ze všech stran.Dostat ho celý do objektivu nešlo





Škola vypadá zezadu stejně hezky




Dominantou města Přelouče je novorenesanční budova bývalé občanské záložny.
Záloženský spolek vznikl v roce 1862.Své reprezentační budovy se dočkal
v roce 1901.Dnes zde sídlí knihovna a konají se tu divadelní představení a plesy.
V budově je velký sál





Líbily se mi barevné domy na náměstí.Nejstarší zmínka o zástavbě je z roku 1518.
Domy byly samozřejmě přestavovány,ale přesto se v některých zachovaly historické klenby.
Až do první poloviny 19.století bylo podloubí dřevěné, poté získalo současnou podobu.
Využití domů se měnilo.Sloužily jako měšťanské domy,sídlily v nich různé obchody a podniky.
Před druhou světovou válkou některé patřily židovskému obyvatelstvu.




Evangelický kostel na pomezí historismu a secese byl zbudován na počátku 20.století.
Fasádu kostela a fary zdobí sgrafity a biblické citáty.





Sluneční hodiny


Kostel Navštívení Panny Marie byl postaven mezi lety 1862 - 1864 .


Pamětní deska Františka Veverky,jednoho z vynálezců ruchadla,který je na zdejším
hřbitově pohřben.





Zaujalo mě průčelí s cibulovými báněmi








Kostel byl na výjezdu z města a my pokračovali dále.
Doma jsem zjistila,že těch zajímavostí je v Přelouči více,ale
snad jsme se podívali na ty nejzajímavější
Mějte se hezky

22 komentářů:

  1. Jituško, tak to je dnes zase nádhera, nemá to chybu, nádherná podívaná, to se Ti zase moc povedlo, krása, jinak se to nedá nazvat. Maru

    OdpovědětVymazat
  2. Jitko, také jsme v Přelouči dvakrát strávili čas na výletě a mám to na blogu, je to sympatické městečko, manžel tam dokonce v obchodě koupil nějaké součástky, které marně jinde sháněl, tak byl i on spokojen, nejen já s fotoaparátem. Helenka D. mi tenkrát napsala, že má nějaké vazby na Přelouč?
    Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  3. Jitko, hezké fotky. Já jsem v Přelouči nikdy nebyla, tak jsem se ráda koukla.
    Měj se fajn

    OdpovědětVymazat
  4. Přelouč neznám, a proto jsem se ráda prošla. Evangelický kostel má zajímavou architekturu. A prostranství u kostela sv. Jakuba je opravdu moderně upravené. I náměstí mají v Přelouči moc pěkné. hezkou neděli, Jituško.

    OdpovědětVymazat
  5. Hezká procházka Přeloučí,nebyla jsem tam,ráda jsem nakoukla.Budova základní školy je hodně podobná našemu gymnáziu v Přerově.Přeji pěkný zbytek víkendu Jituš.

    OdpovědětVymazat
  6. Jituško, děkuji za aktuální fotky. Přeloučí občas projíždíme, ale na náměstí jsem dlouho nebyla. V Záložně se pravidelně předávají ceny Františka Filipovského (rodáka) za dabing.
    Přeji hezkou neděli, Helena

    OdpovědětVymazat
  7. Jituš, krásné fotky. 👍👍👍 Nikdy jsem v Přelouči nebyla a ze tvých fotek vidím, jak je to krásné město.
    U nás je tolik hezkých míst a měst, že asi není v lidských silách vidět vše. Děkuji za přiblížení tohoto, pro mně nepoznaného, města.
    Měj hezké dny. 🍀

    OdpovědětVymazat
  8. Moc pěkné fotky, neznám to město. Jó máme v naší zemičce krásná místa. Prima neděličku ⚛ ღ ♥

    OdpovědětVymazat
  9. Jituš, jste obětaví, že takhle vnučku převážíte, kdy potřebuje. Ale jo, aspoň se dostaneš tam, kde bys nebyla. Já Přelouč znám... tedy vlastně neznám, nikdy jsem tam nebyla, vím, kde Přelouč leží. Pravidelně jsem přes nádraží Přelouč projížděla, neb leží na naší trase do Prahy. Z fotek mě nejvíc zaujala budova novorenesanční občanské záložny, to se mi líbí. No, a že je to město F. Filipovského, to ví asi každý. 👍

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani,je to tak,jak píšeš.Je to příležitost se někam vždy ještě podívat.Jak bude lepší počasí,tak bude jezdit svým autem,který dostala po bráchovi.Já tedy nevím,že je Přelouč město Filipovského.Divím se,že jsem na to nikde nenarazila,když jsem hledala o městě zajímavosti.

      Vymazat
  10. Přelouč znám jelikož není daleko od nás. Hezké fotky Jíťo. Přeji krásný týden.😉💐

    OdpovědětVymazat
  11. Jitulko zdravím moc hezké fotečky děkuji už se zotavuji je to lepší opatruj se..🥰

    OdpovědětVymazat
  12. Jituško, Přelouč neznám vůbec, jsem ráda za fotky i informace. Řekla bych, že se na náměstí natáčel nějaký film nebo seriál. Je mně to nějaké povědomé.
    Měj pěkný nový týden. Zdraví Jitka

    OdpovědětVymazat
  13. Jituško opět další nádherná fota. Ty barevné domy to je paráda, ale nejen ty, také kostel se mi líbí. ♥

    OdpovědětVymazat
  14. V Přelouči jsem byla a to už hodně dávno - mladší syn tam měl vojenskou přísahu :-).
    Město teď vypadá zcela určitě jinak, nežli tenkrát.
    Prima fotky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  15. Jituško, krásně nafoceno naše městečko:)

    OdpovědětVymazat
  16. Fukčarinka - Jitko, tak si říkám, že máte občas hodně toulavé boty a to je dobře. My se s vámi aspoň zatouláme do míst krásných a nám neznámých ♥ Také jsme naše vnuky doprovázeli kam bylo potřeba.

    OdpovědětVymazat
  17. Jituško krásně jsem se prošla, pěkné snímky , ♥ škola se podobá moji základce ve Strakonicích ♥ hezký týden ♥

    OdpovědětVymazat
  18. Anonymní03.03.24 8:34

    V Přelouči jsem nikdy nebyla a asi niky už nebudu. Je vidět, že je to krásné místo a historické budovy stojí za zhlédnutí či focení! Super fotky!
    "Můj FOTO svět"

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za Vaše komentáře,které vždy potěší a kterých si velmi vážím.
Vzhledem k mému problému nebudu děkovat každému jednotlivě,odpovím pouze,pokud budete mít nějaký dotaz k uveřejněnému příspěvku.Děkuji za pochopení