6.10.24

Kutná Hora

 Už delší dobu jsem měla v plánu navštívit Kutnou Horu a to především chrám svaté Barbory.Byli jsme tu naposledy ještě s malými dětmi od dcery.Vybrala jsem sobotu 21.září.Manžel se mě několikrát ptal,proč zrovna v sobotu.Říkala jsem,že nebude na silnicích takový provoz a je po prázdninách,tak snad nebude ani tolik lidí v Kutné Hoře.Jak moc jsem se mýlila.Na silnicích byl opravdu menš íprovoz,dokonce jsme i v pohodě ve městě zaparkovali,ale tolik lidí jsem nečekala.Musela jsem dát za pravdu manželovi,že jsme měli jet ve všední den.Cestou jsme se stavěli ještě pro sestru a švagra.

Při vstupu do areálu je Jezuitská kolej.Jedná se o barokní stavbu
z konce 17.století
V současné době kolej využívá galerie Středočeského kraje.
                                                                 






 Chrám svaté Barbory je římskokatolický filiální kostel,založený kolem roku 1388.Stavba byla ovšem dokončena až na přelomu 19. a 20.století,stavěla se 500 let.Je zasvěcena patronce havířů sv.Barboře.Jedná se o pětilodní gotickou katedrálu zapsanou na Seznamu světového dědictví UNESCO.Je to svědek slávy a bohatství Kutnohorska.




















Pár snímků z interiéru chrámu.
Kvůli množství lidí se mi moc fotit nedařilo
Kvůli třesu potřebuji na focení klid a pohodu,ne když mám
každou chvíli v záběru něčí hlavu
Zachovala se zde jedinečná galerie pozdně gotických
a renesančních maleb z 15.století.


Malby na sklech pochází z doby 1898 - 1923




Klenba z kroužených žeber je z roku 1540 - 1547.
Mezi žebry jsou umístěny znaky cechů a erby měšťanů


Varhany z první poloviny 18.století,4 000 píšťal,3 klaviatury,52 rejstříků



Hlavní barokní oltář z let 1680 - 1710 zobrazuje kromě světců
i svatou Barboru,patronku hasičů.



                                                                                   Jezuitská kolej






Po pravé straně je kaple,kde se nachází Boží tělo.
Po schodech se jde na vyhlídku.
Asi jsem omylem fotku kaple smazala.


Kapli založilo Bratrstvo Božího těla jako hřbitovní kapli s kostnicí.
V 19.století chátrala a v letech 1997 - 2000 došlo
k náročné rekonstrukci a záchraně kaple.
Vnitřek kaple.


Před Jezuitskou kolejí se nachází 13 soch světců z 18.století.





Z výhlídky se dohlédne na druhou stranu,kde je do skály v údolí říčky
Vrchlice vytesán reliéf Jaroslava Vrchlického.
Reliéf vytesal sedm let po básnikově smrti kutnohorský sochař v roce 1919.


Kostel sv.Jakuba










Chtěli jsme si dát něco v cukrárně,ale všude bylo plno.
Tak jsme se rozhodli,že prohlídku města nechává na jindy.V sobotu tu
bylo na nás moc lidí.


Z druhé strany stojí před Jezuitskou kolejí pomník
Františka Josefa I.


Rodina se snaží pohnout zeměkoulí


A vyrazili jsme do cukrárny na nějakém klidném místě.
Mějte se hezky


3 komentáře:

  1. Jituško, Kutnou Horu máme moc rádi. Občas se tam zajedeme jen tak projít nebo na výstavu do Jezuitské koleje. Taky delší dobu přemýšlím, že bych si Barboru po letech zopakovala...
    Děkuji za krásné fotky a přeji hezkou neděli, Helena

    OdpovědětVymazat
  2. V Kutné Hoře jsem byla také když byli synové malí,je tam krásně.Byli jsme tam i v dole ,kde se kdysi těžilo stříbro.Kluci dostali lampičky a takové pláště s kapucí jako to měli Kutnohorští horníci 🍁🍂🍀

    OdpovědětVymazat
  3. Jitko,návštěvu Kutné Hory Ti upřímně pravidim,což přeji i závidím. Škoda, že je to od nás tak daleko.🍀

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za Vaše komentáře,které vždy potěší a kterých si velmi vážím.
Vzhledem k mému problému nebudu děkovat každému jednotlivě,odpovím pouze,pokud budete mít nějaký dotaz k uveřejněnému příspěvku.Děkuji za pochopení