2.2.20

Další putování za větrnými mlýny

Protože jsem měla v plánu navštívit ještě dva další větrné mlýny a v týdnu jsme se nikam nedostali kvůli manželově práci a i jiným aktivitám,vyrazili jsme tedy v sobotu.Nevím proč,jak slyším,že se má oteplit,tak si hned představím den zalitý sluncem,protože to přeci hřeje.Skutečnost dost jiná.Pohybovali jsme se opět ve stejných končinách jako před 14 dny a teplota zůstala na 7 stupních a hodně foukalo a bylo to dost nepříjemný.Obloha zamračená a občas spadlo pár kapek.Jedeme autem,máme se kde schovat,tak žádný problém.

Ráno to u nás při pohledu z okna vypadalo všelijak.Na stromech kapky,protože prší denně,ale sluníčko se snažilo dostat z mraků.

Cestou směr Liberec a dále Jindřichovice pod Smrkem se už mračilo opravdu hodně.

Blížíme se k Jindřichovicím pod Smrkem a tak předpokládám,že kopec je Smrk.Je to nejvyšší hora české části Jizerských hor a měří 1124 m n.m..Na vrcholku je vyhlídková věž.

Větrných elektráren je tu dost.

A jsme na místě v Jindřichovicích pod Smrkem.Větrný mlýn jsme našli celkem snadno podle tabulí na Živý skanzen.Mlýn je součástí skanzenu.

Koníčci se vracejí z projížďky

Ovečky vůbec nezajímáme

Skanzen je v tomto období uzavřen.Tak jen nakukuji do dvora.Mělo by tu být muzeum života venkovského obyvatelstva před průmyslovou revolucí.Obcházíme to dokola a hledáme větrný mlýn.Možná,že v zeleni to tu je hezké,ale na nás to působí trochu zanedbaně a podle komentářů na internetu ne jenom na nás.Já chtěla hlavně vidět větrný mlýn.Nakonec se až k němu stejně nedostanu.Musím fotit z dálky.

Stará pohlednice mlýna,kterou jsem si s dovolením stáhla z internetu.

Už ho vidíme,snad se k němu nějak dostaneme,je v ohradě.Naštěstí jsou vrata pootevřená,ale až k němu se neodvážím.

Větrný mlýn byl vybudován v roce 2002 jako exponát mlýna z třicátých let 20.století.Je kombinací holandského typu a malého mlýnku s větrnou turbínou.Vlastní mlecí zařízení ,které pochází z malého mlýna u Tošanovic poblíž Frýdku-Místku a je funkční.Savba mlýna je válcová s hliněnou omítkou,střecha je krytá šindelem.

Jsem spokojená.Manžel mě vytýká proč si vždy vyberu místa,kde lišky dávají dobrou noc.Proč asi,protože na nějaké hodně známé místo a na krásný zámek chodí každý a fotek je plný internet.A to mě tolik neláká.Lákají mě více zapomenutá místa.Sice je někdy problém se dopátrat,kde jsou,ale o tom to je.Naším cestováním bez navigace máme hodně zážitků.Kolikrát si uvědomíme,že děláme okruh,že se vracíme,tam,kde jsme už byli.Ale co,manžel rád řídí a já ráda cestuji.A vždy si říkám,přeci nikde nezabloudíme,každá cesta někam vede.
Další větrný mlýn nás snad čeká ve Varnsdorfu.Máme před sebou dalších 60 km.Pojedeme směr Frýdlant a část přes Polsko,přes Bogatynii,přes Německo Žitavu a Oberseifersdorf.

Zámek ve Frýdlantě

Kostel Nalezení sv.Kříže

V Německu jsme trochu bloudili než jsme našli směrovku Varnsdorf,to už jsme v Ústeckém kraji. Tam začíná velké pátrání.Ptáte se lidí a oni ulice vůbec neznají.Nakonec narazíme na paní,která nám cestu k mlýnu pěkně vysvětlí.Bohužel začíná poprchávat.

Konečně vidíme mlýn.Je to třípodlažní válcová omítaná zděná stavba holandského typu postavená z lomového kamene na kruhovém půdorysu.Byl postaven pravděpodobně v roce 1870 i když některé prameny uvádí rok 1843.Už před druhou světovou válkou sloužil jako obytný dům a měl obytnou přístavbu.Po odsunutí německých obyvatel v roce 1946 byl opuštěn.V roce 1975 byl zchátralý mlýn zakoupen soukromou osobou a opraven pro bydlení.

Sem bych se docela ráda podívala.Zajímalo by mě,jak se dá zařídit byt v místnostech do kruhu.Musí to být zajímavé.
Venku poprchává ,co jsme chtěli vidět jsme viděli a můžeme vyrazit směr domů.Máme před sebou dalších skoro 70 km.Jedeme přes Jiřetín pod Jedlovou,dělám si legraci zda si nezajedeme na hrad Tolštejn,kde jsme byli před třemi lety na dovolené a uvědomuji si,že jsme dnes cestovali opravdu hodně.Později ze silnice ještě vidíme Sloní kameny,máme to tu dost procestované.Když se blížíme k Liberci spustí se liják.Vzpomenu si na prádlo,které mám na venkovním věšáku.
V Turnově naštěstí nepršelo,začalo až večer a prádlo krásně uschlo.
Domů jsme přijeli už za šera.

Tak jsem Vás zase vzala na místa,kam se třeba nepodíváte,nejsou pro někoho tolik zajímavá,ale já si to naopak užívám.Příště se ale asi vypravíme více někam mezi lidi.
Mějte hezké dny

1. Nádherné fotografie Jituško******** postupně se seznamuji s krajem ve kterém žiješ, máte tam spoustu zajímavých míst. To počasí je všude letos divné, u nás 2 dny je teplo, pak začne foukat vítr a pak je 2 dny sníh a pod nulou a pak zase oteplení, dnes máme 10°, je pod mrakem a na obloze se honí beránci a pofukuje vítr.Příští týden mám dost ježdění/ denně/ a tak doufám, že nebude sníh.

1. Květuš,děkuji.My jsme se teď pouštěli na výlety docela daleko od Turnova,ale začnem zase po památkách někde blíže.Obdivuji Tě,že pořád jezdíš.Hodně děvčat v našem věku se bojí.Také bych se bála,bojím se někdy i s manželem.Tak ať ti to jezdí

2. Mne Jituš nic jiného nezbývá, jinak bych neměla ani základní potraviny, Mám to na nákup 10 km a když bych jela autobusem ,tak je to jet ráno před 7 a vracet po 13 hod.nebo ve 13 a vrátit se v 17 hod. Všechny obchody jsou od nádraží dost daleko, kromě Billy a nevím co bych tam celý den dělala.

2. Ahoj Jituško, krásná vyjížďka a vycházka - prošla jsem se s vámi a věřím, že vás vítr pořádně vyfoukal. Já jsem se podívala do míst, kde jsem ještě nikdy nebyla.
    Přeji ti pohodový týden, který už na nás vykukuje. Iva

1. Ivo,děkuji.Vítr nemám ráda,vadí mně všude,nejvíc na kole

3. Také jsem tam nikdy nebyla.Ten obydlený mlýn musí být zajímavý,také bych to chtěla uvnitř vidět.Výlet jste měli krásný,jen to počasí by mohlo být lepší.U nás včera bylo hezky,v noci pršelo a teď se mračí a fouká....

1. Jindřiško,děkuji.Přemýšlela jsem,jak tam mají poskládaný nábytek,doma pořád něco stěhuju,a v kruhovém domě,to nevím,co bych dělala.

4. Hezký výlet jste měli Jituško a pořídila jsi krásné fotografie. Když už jste byli v sousedním Varnsdorfu, tak stačilo zajet dál až na Studánku a tam je nádherný větrný mlýn Světlík a u něj rybník. Má už nové lopatky, které předloni polámala vichřice. Autem se dá zajet až tam, protože vedle jsou obývané chalupy. Byli jste opravdu jen pár km od něj. Přeji Ti krásnou neděli a těším se na další fotografie z vašich výletů. My se teď nikam nedostaneme, dokud manžel nebude zcela v pořádku.

5. Jaru,děkuji.O Světlíku víme,že byl kousek,ale vzhledem k tomu,že jsme u něho byli,tak jsme ho v plánu neměli.Navštívili jsme ho při naši dovolené na hradě Tolštejn.

6. Jitko, také mne baví fotit měně známá místa, nejlépe, kde není moc turistů. Ale na nějaký hrad či zámek se také ráda zajdu podívat. Koukám, že jste za mlýny ujeli pořádný kus cesty a v tomto počasí, to asi nebylo nic moc. Ale vše jste našli a ty jsi nám mlýny krásně zdokumentovala.
    Přeji prima týden. D.

1. Dášo,děkuji.Na nějaký mlýn bych se ještě ráda podívala,ale buď je ošklivo a nebo manžel v práci

7. Jíťo krásně jsem si užila Tvoje toulání, paráda. Jsou místa a je jich hodně, které neznám. Díky Tvým fotečkám a pěknému písemnému doprovodu si to užívám. papa 💖🌷🌼💕🌸🥀🌹

1. Leni,děkuji.O tom ty blogy jsou,že se podíváme,tam,kam se sami už možná nepodíváme.

8. Nádherné fotky a popisky z výletu, Jituško. :) Zaujalo mě mj. že je všude zataženo, nevlídno a ovečky jsou na nich krásně v pohodě. :)

1. Alenko,děkuji.U nás je takové počasí celou zimu.Zvířátka jsou ráda,že jsou venku,mají co žrát a počasí jim asi tolik nevadí

9. Úžasné a moc povedené fotografie milá Jituško,moc se mi líbí ovečky jsou boží.Líbí se mi i Tvé popisky jsi fakt skvělá!děkuji..💖🌹👱💖🌹👱

10. Jitu, jsi skvělý detektiv! Mě se taky takové výpravy líbí! Jasně, místa jsou opuštěná, takový Lemberkt je známý, ale přijetí na něm bylo tak nepřátelské, že snad příště zase raději tam, kde lišky dávají dobrou noc!
    Dobrý den, Helena

1. Helenko,děkuji.Na Lemberku jsme byli,ale byla jsem jenom na věži,vevnitř se nesmí fotit a manžel tam se mnou nechtěl

11. Jituško, krásné fotky. Obloha jim dodala na dynamičnosti.
    Měli jste parádní výlet.
    Krásný začátek týdne, Ilona

1. Ilonko,děkuji.Ještě,že ty mraky jsou,protože bílá obloha je to to nejhorší

12. Ahojky Jitka veľmi pekné fotky si spravila....

13. Jíťo, ačkoli tebou popisovanou krajinu dobře znám, ( konkrétně Šluknovsko, Frýdlandsko, Liberecko ) přinesla jsi mi reportáží zase něco nového. Dík.
    Ty ovečky na frýdlantsku jsou nějaké špinavé, to ty vaše krásně bílé!
    Hezký večer Jiřina z N.

Moc děkuji za Vaše komentáře,které vždy potěší a kterých si velmi vážím.
Vzhledem k mému problému nebudu děkovat každému jednotlivě,odpovím pouze,pokud budete mít nějaký dotaz k uveřejněnému příspěvku.Děkuji za pochopení