15.5.21

Hrádek nad Nisou

V sobotu 8.května jsem byli pozvaní k mladým,tedy k synovi a jeho přítelkyni.Mělo být hezky a tak,že posedíme na zahradě a něco dobrého si ugrilujeme.Když už máme projet kus cesty,tak jsem si opět naplánovala nějaká zajímavá místa při cestě.Nejdříve jsme zamířili do Hrádku nad Nisou.Je to město na severu Libereckého kraje v Žitavské pánvi na okraji Lužických hor.Nebyli jsme tady poprvé,dokonce jsme v roce 2015 tady byli s vnoučatama na dovolené v kempu Kristýna.Teď jsem měla v plánu navštívit křížovou cestu u kostela sv.Bartoloměje.Protože mně pořád zbývá pár křížových cest,které jsem si zapsala,navštívit.V sobotu jsem konečně odložila zimní bundu a vzala si slabou jarní.Ovšem,když jsme zaparkovali auto a vylezla jsem zafoukal tak ledový vítr,že mi byla po celou dobu zima.Ještě se mi zadrhnul zip,dostala se mi do něho zespodu látka.Samozřejmě s mým prstem jsem ji nedokázala dostat ven a manžel je úplně levý.Tak jsem běhala s rozepnutou bundou.

Kostel sv.Bartoloměje je původně gotická sakrální stavba ,znovu postavená v 2.polovině 15.století.Později renesančně a barokně přestavěná.Je chráněn jako kulturní památka České republiky.

Křížová cesta je vsazena do oplocení bývalého hřbitova.Je ve stylu barokních kaplí,pocházejících z let 1767-1768.Ovšem obrazy na kaplích nejsou a není o nich nikde zmínka.Přitom v roce 2016 až 2019 zde proběhly restaurační práce,jak na křížové cestě,tak sochách u kostela.

Před kostelem jsou sochy sv.Jana Nepomuckého a sv.Jana Křtitele

Opatrně fotím přes mříže

Při vstupu do areálu kostela jsou sochy sv.Josefa a Archanděla Michaela

Horní náměstí v Hrádku nad Nisou a měšťanské domy

O kousek dál mě zaujal tento kostel.Chrám Pokoje,evangelický kostel,postavený v letech 1900-1901.
Je památkově chráněn.

Abych vyfotila kostel celý,nemám kam jít.Okolo jsou domy a tak couvám,ale není mi to nic platné.Věčný problém.

A míříme dále a zastavíme v Kryštofově údolí.Manžel mě upozorňuje,že tam bude moře lidí.Měl pravdu,ale to až příště,aby nebylo fotografií na jeden příspěvek moc.

Máme před sebou víkend.V noci hodně pršelo,ale teď je slunečno.
Užijte si ho hezky

1. Jitu, další krásné zastavení. Poznávám místa, která jsou od nás daleko a kde jsem nikdy nebyla. Díky Ti za to, že jsi nás do Hrádku nad Nisou vzala.
    Měj pěkný víkend

1. Růženko,děkuji.My nejvíce výletujeme v našem kraji,chtělo by to vydat se někam dál

2. Ahoj Jituš, jako vždy moc pěkné fotečky. U nás taky pršelo, dnes to vypadá na pěkný den.Sluníčko se snaží. Užij si prima víkend...♥

1. Ali,děkuji.U nás začalo pršet včera zase v půl pátek a pršelo ještě ráno.Teď se to začíná od západu vyjasňovat

3. Jituš, Hrádek n. Nisou znám podle názvu, ale nejdále na tu stranu jsem byla v Liberci. Je to tam hezké, tam se asi nedostanu. Ale k sv. Janu Nepomuckému na foto - teď v květnu je výročí, což jsem si ověřila: . 31. května 1721 papež Inocenc XIII. prohlásil Jana za blahoslaveného, svatořečen o pár let později. Díky také za fotky z náměstí. ... Mějte příjemný víkend. ☺

1. Hani,děkuji za seznámení o sv.Janu Nepomuckém.O tomhle přehled nemám

4. Jitko, díky za tento článek a fotky, už jsem tam nejméně dva roky nebyla, naposledy, když jsme jeli do Frýdlantu a do Hejnic na výlet.Tento kout republiky hodně lidí nezná. Kamarád mi říkal ( je z Turnova ) že tam jezdí dna koupaliště, kde mají bazén s ,,mořskou vodou,,?
    A kam nás vezmeš příště? Jiřina z N.

1. Jiřinko,my se tam motáme často,ale ne vždy manžel zastaví

5. Počasí fuj, prší, neprší, svítí sluníčko, prší, zima .... pořád ten stejný dubnový scénář byť je už půlka května. Je zajímavé, jak vždycky když si vezmu nějakou knihu, začnou se najednou okolo mě zjevovat místa o kterých v ní čtu, ale nejen místa i postavy. Teď jsem četla o Vilému z Landštejna a ejhle, včera měl 705 výročí narození Karel IV. za jehož vlády byl Vilém nejvyšším pražským purkrabím. V knize vystupuje i Jindřich II. z Hradce kterému patřili Slavonice, a dnes čtu na jiném blogu článek a hele! fotka Slavonic. Žitavsko zas patřilo Jindřichovi z Lipé, který byl pro změnu nejvyšším českým královským maršálkem za vlády Jana Lucemburského, čímž se zas oklikou dostáváme ke Karlovi, výročí a všem těm postavám. Teď jen chybí nějaký článek o Krumlově nebo Rožmberku či Hardeggu.... ;-)

1. Prší i nádale.Věnuješ se zajímavé četbě

6. V Hrádku nad Nisou jsme nikdy nebyli, ale vidím, že by za návštěvu stál :) Škoda, že v křížové cestě chybí obrazy, snad jen dočasně. Přeju, ať se ruka rychle hojí. Měj se hezky, zdraví Marie

1. Maruško,pátrala jsem,kam se poděly,ale žádná zmínka.Našla jsem stránky jednoho pána,kde píše,že v roce 2013 tam obrazy byly a po rekonstrukci se někam vypařily.Možná se jenom nepovedla,ale to se nikde nedočteš

7. Jitko, dík za pěkné foto. V Hrádku nad Nisou jsem nikdy nebyla. Ale jak píše moje jmenovkyně, za zajímavý výlet by to určitě stálo. Marie

1. Ono je hezké i okolí.My tam jezdili hodně k jezeru Kristýna se koupat,hlavně s vnoučatama.Je tam krásná čistá voda,ale i v parném létě studená

8. Jituš, krásné fotky z Hrádku a z Kryštofova údolí. Ještě v době studií jsem byla v Hrádku na nějaké exkurzi se školou, ale to už je tak dávno. Pocházela odtud jedna spolužačka.
    Kryštofovo údolí bývá kouzelné před vánoci, když se tu vystavují betlémy. Ale to je tu opravdu hlava na hlavě.
    Měj hezké a pohodové dny. 🍀

1. Kryštofovo údolí je krásné,byli jsme tam už několikrát,akorát mi vadí,že je tam pořád hodně lidí

9. Jíťo, jako vždy skvělá podívaná. Stavby i sochy se mi moc líbí. Hezké náměstíčko tzam mají a koukala jsem i že je tam fontána. Super ⚛ ღ☘

1. Na tu fontánu jsem moc nekoukala,byla mi zima a za chvíli bych určitě hledala toalety

10. Hezké fotografie z míst, která trochu znám už od dětství. To jsme tam jezdívali často, protože jsme tam měli příbuzné, ale ti už dávno nežijí a děti neměli. Narodil se tam můj otec a bratr. Hodně jsme jezdili k tetě .Bydleli na Liberecké ulici a chodívali jsme pěšky ke Grabštejnu. Byli jsme tam naposledy asi před pěti lety. měli bychom to napravit. Měj se hezky.

11. V Hrádku nad Nisou jsem bydlela. Ale už to bude dlooouhá doba (více jak 15 let). Už ho skoro vůbec nepoznávám. :) Děkuji ale moc za připomenutí!

12. Jituško, roky jsme se v Hrádku zastavovali na náměstí v restauraci Camelot. Vždycky spokojení!
    Děkuji za fotky města a přeji hezkou neděli, Helena

13. Také jsme tam některé restaurace navštívili,když jsme byli na dovolené v soukromém kempu u Kristýny s vnoučatama.Je to fajn,že se může dojet jak do Německa,tak Polska.To se vnoučatům líbilo

14. Zdravím...jako obvykle slintám blahem nad spoustou krásných obrázků i textu. Tak mám za sebou další krásný výlet po českých zemích...děkuji, že jsem mohla být s vámi....hezký den a zdraví všem Milada

1. Milko,děkuji.Včera jsem byla u tebe,ale komentáře se ztrácely.Napravím to

15. Jituško zdravím moc hezké fotečky také jsem tam byla v Hrádku ale to už je tak 6 let tak jsem si to znovu u tebe prohlédla jo počasí je jednou teplo pak zase prší no právě včera jsme seděli venku s dcerou a dnes už mám rýmu ha ha tak se také opatruj hezký den přeji ..

16. Bětuško,děkuji.U nás je to s počasím podobné.Sice včera začalo pršet až navečer a pršelo až do rána.Teď zrovna ne,ale je zamračeno a jenom 12 stupňů.

17. Jituš, ahoj.V Hrádku n. Nisou jsem nikdy nebyla. Z tohohle konce jsem navštívila jen Liberec. Moc se mi líbí ta křížová cesta. Tady taky pořád prší, pěkně tu vylézají slimáci.Zdraví Lenka
    www.babilenka.cz

1. Leni,od Liberce je to ještě kousek do Hrádku.
      U nás dnes už nepršelo,ale mračí se pořád

18. Jituš, moc krásné fotečky sochy mám ráda i ten kostel je nádherný děkuji za tu krásu a přeji krásné dny.

19. Krásné procházení! Já tedy raději gotiku než baroko, ale je fakt, že ta barokní vznešenost a honosnost mne vždy nakonec dostanou....

20. Já také gotiku,ale jak píšeš,někdy mě vznešenost unese

21. Jituško krásné městečko. Moc ráda jsem se s tebou podívala.
    Měj krásné dny. Iva

22. Jituško díky za nádhernou foto procházku s Tebou i bezva průvodní slovíčka ♥ ♥ ♥

23. Jitko, moc pěkné místo, má svého ducha.
    Krásný nový týden. Jitka

24. Super fotky a pěkně popsané♥

Moc děkuji za Vaše komentáře,které vždy potěší a kterých si velmi vážím.
Vzhledem k mému problému nebudu děkovat každému jednotlivě,odpovím pouze,pokud budete mít nějaký dotaz k uveřejněnému příspěvku.Děkuji za pochopení