3.6.19

Cestování po méně známých zámcích

Internet je plný fotografií známých a krásných zámků a proto jsem se rozhodla podívat se za těmi méně známými v okrese Jičín a zjistit,jak to s nimi je.Nápomocna mně k tomu byla knížka 1000 hradů,zámků a tvrzí,podle které jsem zjistila,že o některých zámcích jsem vůbec nevěděla a přitom jsou nedaleko.Sestavila jsem plán trasy,ale stejně jsme se někde docela motali,protože značení není až tak dokonalé,jak by si třeba někdo myslel.Přijedete na křižovatka a nevíte kam.Žádná cedule.Jezdíme podle mapy,protože manžel je ze staré školy a navigaci do auta odmítá a také je naprostý technický antitalent,takže by mu byla vlastně k ničemu.



Naše první zastavení bylo v obci Vokšice,která je částí obce Podhradí.Je tu pouze 11 adres.V 16.století se obec Vokšice měnila na hospodářský dvůr patřící rodině Schliků.Jednopatrový barokní zámek nechal postavit Jindřich Schlik někdy před rokem 1700.Panství Vokšice se rozrůstalo o hospodářské budovy,domy úředníků,dům pro čeleď,stodoly,stáje,ovčín,pivovar i zelinářská zahrada.Také na svém panství realizovali výstavbu kostelů,kaplí a zámků,citlivě zasazených do krajiny a tvořících barokní krajinnou kompozici,dnes známou jako Mariánská zahrada.V polovině 19.století obhospodařovali Schlikové panství Kopidlno.Staré Hrady,Veliš a Vokšice.Celý tento areál později připadl státnímu statku,jehož hospodaření jej silně poznamenalo.Po roce 1989 byl zámek navrácen rodině Schliků.
Zámek v současné době není přístupen veřejnosti,krom občasných kulturních akcí.






Mne samozřejmě nejvíce zaujala tato stará asi kaple.





Před vstupem do parku je cedule soukromý majetek a tak jsem se dále neodvážila.Majitelé byli doma.




Jedeme dále do obce Miličeves podívat se na další zámek.Cestou nás provází pohledy na město Jičín.


Kopec je Zebín


První zmínka o vsi Miličeves se objevuje v zemských deskách roku 1325. Zámek Miličeves nechali na místě původní tvrze vybudovat jičínští jezuité v letech 1677-1678.Na stavbu se nejspíše používal kámen z nedalekého pobořeného hradu Veliš.Na hradě Veliš jsme byli kdysi s vnučkama.V roce 1841,kdy byl majitelem zámku Michal Karel Altman byl zámek přestavěn v empírovém slohu,v této podobě je znám dodnes.Dnes zámek slouží jako domov důchodců.Kolem zámku je anglický park,který je volně přístupný.






Ani tady jsem se moc nerozhlížela,senioři,kteří postávali u zámku mě nespustili z očí.
Jedeme dál do Jičíněvsi.Tu jsme trochu hledali,protože manžel odbočí vždy jinam,než mu řeknu.
Zámek Jičíněves je třípatrový zámek ,který nechal vybudovat v letech 1715-1717 František Josef Schlik.Zámek v současné době patří opět rodině Schliků a je tudíž nepřístupný.Tady jsem mohla nakukovat pouze přes plot.Celý zámek je vidět až od silnice.





A tady jsme museli naše cestování ukončit a vyrazit směr Mladá Boleslav.Naše rodina si žádala naši pomoc a to je pro nás na prvním místě.Naštěstí jsem manžela přesvědčila a jeli jsme další sobotu po zbývajících zámcích.Manžel celý týden pracuje a tak máme na výletování pouze víkendy a to by nejraději doma odpočíval u telky.Tentokrát bylo hodně velké teplo.

Zámek Kopidlno stojí přímo na náměstí a sídlí v něm zahradnická škola.Původní renesanční sídlo vzniklo v 16.století na místě vodní tvrze a později se změnilo na pozdní baroko a novorenesanci.Zámek je dvoukřidlý,dvoupatrový a navazuje na něj anglický park s novobarokním palmovým skleníkem.Sídlo patřilo rodině Schliků.
Tady jsem si špatně nařídila manuál a některé snímky byly přepálené.Správně bych je měla vyhodit,jenže,když dělám reportáž,chyběly by.Ona byla docela složitá světelnost.Chvíli oslepující slunce a protože se hodně mračilo,tak během chvilky šero.Podcenila jsem bílý zámek a bílou oblohu.




Erb rodiny Schliků











Park je moc hezký












Novobarokní skleník je moc pěkná a zajímavá stavba







Přes špinavá skla jsem se podívala dovnitř.




Pod zámkem je rybník.Celé okolí zámku je nádherné.Zahradnice a zahradníci to tu nemají špatné.





V rybníku je hodně ryb











Dalším zastavením byl zámek v Domousnici.ten už leží v okrese Mladá Boleslav.Je to barokní zámek a byl vybudován na místě tvrze někdy v 1.polovině 18.století.V letech 1917-1926 dostal dnešní podobu.Na zámku pobývala Ema Destinová.Zámek je soukromým majetkem a po rekonstrukci se postupně otevírá veřejnosti.Dnešní majitelé navázali na tradici pěstování vína v 18.století a osázeli okolí zámku novými vinicemi.Na zámku se pravidelně konají Dny vína a vinobraní.






Okolí se mně líbí,je tu plno zeleně.







Dalším krátkým zastavením je zámek Staré Hrady.Nachází se kousek od obce Libáň.Ten je hodně navštěvovaný.Když byla vnoučata malá,tak jsme tu s něma strávili prohlídkou celé odpoledne.Mají tu  prohlídky zámku zaměřené pro děti.Změna je,že se nedostanete bez zakoupení vstupenky ani na nádvoří.Tak jsem fotila z ulice.
Zámek vznikl na místě tvrze ze 14.století a pozdějšího gotického hradu.Ve 2.polovině 16.století se areál proměnil na renesanční zámek.S hradem a zámkem je hodně spojen Albrecht z Valdštejna,který roku 1628 zámek koupil.Dnes se tu snoubí historie s pohádkou.









Tím jsme naše cestování zakončili.A protože mě baví navštěvovat méně známá místa,tak se možná zase někam někdy vypravíme.Čekají nás horké dny,užijte si jich podle sebe a hlavně,co nejlépe.

A frčíme domů,i mašinka někam pospíchá.




18 komentářů:

  1. Jitko, opět nádherná podívaná. Když se podívám do map na Seznamu, tak téměř v každém městečku i větší obci se nachází nějaký zámeček. Občas je polorozpadlý, jindy má nové majitele a v nejlepším případě má ty původní. Věřím, že díky knize se dozvíš spoustu zajímavostí, které bys jinak ani netušila. A s tím blouděním..., paradoxně bloudíme v malých vesničkách, kde není žádný ukazatel. :o)
    Přeji Ti prima týden. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dášo,děkuji.Mě nejvíce zajímají málo známá místa,tam je vždy,co objevovat.Tak snad zase něco vymyslím.

      Vymazat
  2. Jituško tak jsem si to dnes s Tebou nádherně užila, super fotečky a to vyprávění, moc Ti děkuji ♥ ♥ ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Danuško,moc děkuji za návštěvu.Víš,co mi dá to povídání práci...já na to vůbec nejsem.Povídat to jo,ale psát ani náhodou

      Vymazat
  3. Prima reportáž.Díky za ni! Člověk žasne, kolik těch zámků, zámečků u nás je!
    Hezký den!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  4. Anonymní04.06.19 8:26

    Jituš,ráda jsem se podívala.Vymyslela jsi zajímavé cestování.Kolem Jičína jsem to dost znala,však víš,že hodně děvčat z ekonomky bylo ze všech malých vesnic okolo Jičína.Fotky máš moc krásné a povídání zajímavé.Měj se Fabi

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Fabi,děkuji.V Kopidlně jsem si vzpomněla na Marcelu,ale už jsem si nevzpomněla,kde to bydlela.

      Vymazat
  5. Jituš, krásné fotky**********, měli jste krásný výlet a hezky si to popsala.Škoda, že některé ty stavby tak chátrají

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Květuš,děkuji.Možná,že se o některé zámky majitelé postarají,pokud tedy mají milióny.

      Vymazat
  6. Jitka to sú tak ale tak nádherné fotky
    1**************************************

    S pozdravem
    komentar | slavka0204@seznam.cz

    OdpovědětVymazat
  7. Jitko, tak to je tedy paráda! Úžasný příspěvek! Miluji taková místa, ty kaple jsou nádherné! Často si říkám, že máme památek asi tolik, že si můžeme dovolit je nechat chátrat... Vidím, že taky cestujete s pejskem a rádi objevujete zapomenutá a trochu neznámá místa, to mám taky ráda. A rod Schliků, to je oblíbený rod mého muže, třeba se někdy vydáme ve vašich stopách.
    Před chvilkou jsem se vrátili ze západních Čech a taky jsem trochu objevovali...
    Mj hezké dny, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko,děkuji.To jsme na tom stejně.Mám ráda tajemno a objevování ne tolik známých památek.Pejsek s námi cestuje rád,je to fena a hrozně hodná a já nemám srdce nechat ji doma.Tak přizpůsobuji výlety podle ní.

      Vymazat
  8. Zajímavá reportáž a super fotografie. Navštívili jste zajímavá místa. My bychom vlakem stihli vždy jen jedno...a pak třeba zklamání že se tam nesmí...pro takové objevování je cestování autem jednodušší a pohodlnější . Když je na jednom místě zavřeno tak se brzy dostanete jinam... Vlakem se musíme přizpůsobit jízdnímu řádu...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaru,děkuji.Cestování autem je určitě pohodlnější,hlavně se mně líbí,že toho stihneme více.Ale vy máte zase více času a jste na to cestování vlakem zvyklí.Na to bych manžela určitě nedostala a ani mně by se nechtělo.

      Vymazat
  9. Skvělé ❤🍀🌺 tak jsem v duchu cestovala s Tebou parádní místa ❤🍀🌺

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za Vaše komentáře,které vždy potěší a kterých si velmi vážím.
Vzhledem k mému problému nebudu děkovat každému jednotlivě,odpovím pouze,pokud budete mít nějaký dotaz k uveřejněnému příspěvku.Děkuji za pochopení