21.6.19

Zámek Hrubý Rohozec

Po 27 letech byla ukončena kauza mezi městem Turnov a rodem Walderode o zámek Hrubý Rohozec.Soud potvrdil,že rod Walderode má nárok na navrácení zámku a dalšího majetku,který mu byl odebrán na základě Benešových dekretů.Podle současného kastelána vydání zámku rodu Walderode spíše vítá,protože stát do zámku nic neinvestoval asi zřejmě z důvodu neukončené kauzy.Zámek by měl být i nadále přístupen veřejnosti.Ovšem vydávání majetku bude trvat další dva až tři roky.Jak jsem se teď i dočetla, město Turnov bude podávat odvolání.
Vypravili jsme se na zámek jedno horké odpoledne.Interiéry jsme v plánu jako vždy neměli.Kdysi byly v zájmu mých vnoučat  a tak jsme prohlídky absolvovali dost často a nyní už mě to vůbec neláká.Na parkovišti stál zájezdový autobus a nádvoří zámku bylo plné lidí.A já to chození v houfu opravdu nemám ráda.
Zámek Hrubý Rohozec leží na okraji Turnova,v okr.Semily v Libereckém kraji.Jeho správu vykonává Národní památkový ústav.
Původně hrad založil v roce 1280 Jaroslav z Ralska a jeho syn Havel Ryba z rodu Markvarticů.Od sedmdesátých let 14.století patřilo sídlo Markvartovi z Vartemberka,který vzbudil nevoli krále Václava IV. a hrad mu zabavil.Až do roku 1422 patřil hrad Královské komoře a dále ho získali páni z Michalovic.Žižka roku 1424 Turnov zapálil,ale o osudu hradu zprávy nejsou.
Od roku 1534,kdy hrad vlastnili opět Vartemberkové se začala přestavba na zámek.Majitelé se hodně měnili,kdo má zájem vše najde na Wikipedii,já to tu všechno vypisovat nebudu,zámek má obsáhlou historii.
Do roku 1946 vlastnil zámek rod Desfoursů,kdy byl vyvlastněn státem na základě dekretů prezidenta republiky.Jeho posledním soukromým majitelem byl Karel Des Fours Walderode,který z Československa emigroval po února 1948.Po sametové revoluci se do republiky vrátil a bylo mu vráceno i československé občanství,majetek o který požádal nikoliv.A tady vznikly spory,zda se Walderode provinil za války vůči státu,či nikoliv.




Moje slabost,oprýskané zdi a květiny


Zámek a okolí je moc krásné



Myslí tady i na ptactvo




Nádvoří zámku.Čeká se na prohlídku





Jezírko s lekníny


Rybičko zlatá,přeji si...







Dolů vedou schody k Jizeře






Další moje slabost.Zajímavá okýnka



V parku je hodně laviček.Konají se tu i svatby.



V přízemí je kavárna


V parku je hodně vzrostlých a vzácných stromů.Nedáno sem měly být vysazeny rododendrony.Vše je už odkvetlé



Pod zámkem je železniční trať na Novou Paku.Tady nás vždy maminka a nebo babička budily,když jsme jezdívaly večer od tety z Levínské Olešnice.Jsme pod zámkem a my se sestrama věděly,že za chvíli budeme vystupovat.




Umělá jeskyně





Schody do umělé jeskyně



Navečer tu musí být příjemně,ale odpoledne sem praží slunce.Vidět je odsud i na hrad Valdšten,ale bohužel fotku jsem špatně zaostřila.




Manžel zůstal ve stínu
























Opuštěná






Seznámila jsem Vás se zámkem Hrubý Rohozec o kterém se teď asi dost mluví hlavně mezi turnovákama a uvidíme,jak se bude všechno dále vyvíjet,když se město Turnov proti rozhodnutí soudu odvolalo.
Mějte se hezky,přeji Vám pěkný víkend.


18 komentářů:

  1. Jituš,to je nádherný zámek i park.Slyšela jsem to ve zprávách,že spor vyhrál Walderode,teď je důležité,co zámku více prospěje.Mně se moc nezdá,že by se stát staral dobře o všechny památky.Čas ukáže.Měj se hezky F.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Fabi,děkuji.Divila jsem se,že se bude starosta odvolávat

      Vymazat
  2. ahojky Jitka pozerala som si Tvoje krásne nové fotky... zámok je pekný aj
    tie rybičky -dúfam,že si si niečo priala.... ďakujem za krásne fotky...

    S pozdravem
    komentár | slavka0204.@seznam.cz

    OdpovědětVymazat
  3. Já osobně jsem ráda, že snad bude konečně navrácen. Tahle polovičatá řešení (myslím občanství ano, majetek ne), která se vlečou desetiletí ničemu - lidem ani majetku neprospějí. Je mi velice líto, že se toho pan Walderode nedožil....
    Jituško, děkuji za krásné fotky a přeji příjemné dny, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko,byla jsem ráda,když jsem se dočetla,že byl zámek vrácen,ovšem další zpráva byla,že se starosta odvolá.Myslím,že by si to měl ještě rozmyslet.Povede to k tomu,že se do zámku opět nebudou dávat žádné peníze a bude to na škodu všemu.

      Vymazat
  4. Jitko, opět nádherné fotky a úžasná prohlídka. Koukám, že máme podobné slabosti, baví mne fotit různá zajímavá zákoutí. Zámek je od nás moc daleko, takže děkuji za báječnou podívanou.
    Měj prima víkend. Dáša F.

    OdpovědětVymazat
  5. Krásné fotografie. Zámek Hrubý Rohozec znám a byli jsme tam 24. srpna 2016. Ani jsem si neuvědomovala, jak už je to dlouho. Procházeli jsme také celou zahradu, byli jsme na prohlídce zámku a scházeli jsme dolů právě po těch schodech k Jizeře a odtud šli na nádraží. Děkuji moc za milé připomenutí. O tom, že zámek již byl vrácen jsme zaslechli v televizi. Je na čase se k vám na tu stranu zase podívat. Snad už tam tolik výluk na tratích, nebude. Díky za příjemnou procházku.

    OdpovědětVymazat
  6. Jituško krásné fotografie a ten zámek se mi líbí zase jsem se pokochala tvoji nádherou zdravím a příjemné léto přeji plno krásných foteček budu se zase těšit ..

    OdpovědětVymazat
  7. Další krásný zámek i okolí(✷‿✷)♥️✨♥️🌺🌺 prolamování Benešových dekretů se mě vůbec nelíbí.

    OdpovědětVymazat
  8. Leni,děkuji.Ani mně se to nelíbí

    OdpovědětVymazat
  9. překrásné fotografie Jituško********* já jedu na výlet na Moravuza týden o svátcích, snad nebude moc veliké horko, jinak to ani nezvládnu ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Květuš,děkuji.Tak si výlet hezky užij.Myslím,že takové horko,jako bylo nebude.Také vedra nezvládám.

      Vymazat
  10. Jejky to je zase krása, paráda**************************************

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za Vaše komentáře,které vždy potěší a kterých si velmi vážím.
Vzhledem k mému problému nebudu děkovat každému jednotlivě,odpovím pouze,pokud budete mít nějaký dotaz k uveřejněnému příspěvku.Děkuji za pochopení