14.8.21

Hodkovice nad Mohelkou a Český Dub

 Hodkovice nad Mohelkou a Český Dub jsou města v Libereckém kraji.Jezdíme přes ně a nebo okolo docela často,ale nikdy jsme neudělali delší zastávku.Tentokrát jsem si i vypsala zajímavosti,na které bych se chtěla podívat.Ovšem bylo to začátkem srpna,kdy konečně začalo u nás pršet.Nakonec jsme tu byli dva dny po sobě a vždy nás vyhnal déšť nebo bouřka.Poprvé jsme jeli s manželem na nákup do Liberce a hned druhý den nás požádala vnučka,zda bychom s ní nezajeli také do Liberce,že něco nutně potřebuje na cvičení.Bylo jasné,že ji tam odvezeme a mně se to hodilo a jeli jsme opět do obou měst,protože mě první den vyhnala hlavně bouřka.Bohužel mě druhý den vyhnal déšť.

Hodkovice nad Mohelkou,náměstí T.G.Masaryka s budovou radnice z roku 1694.



Pěkně se mračilo


Mariánský sloup z roku 1710





První kašna v Hodkovicích nad Mohelkou byla vybudována v roce 1710 a byla hlavním zdrojem vody pro střed města.V osmdesátých letech 19.století bylo po městě instalováno 26 hydrantů a tak se stala kašna na náměstí zbytečnou.V roce 1886 bylo ovšem rozhodnuto postavit novou kašnu a to s vodotryskem pro ozdobu města.Sloužila až do roku 1946 a poté byla odstraněna.Ovšem nakonec se po opravě znovu na náměstí vrátila.




V Hodkovicích je těch památek více,ale já jsem se chtěla podívat za město  do Skalního údolí ke skále Medvědice.


Pískovcová skála Medvědice.





V roce 1894 nechal farář Kára vytesat ve skále kapličku.





Vodojem na skále z roku 1887.Je chráněn jako kulturní památka.




Tady v tom místě dvakrát zabouřilo a mně bylo jasné,že dál nejdu.Bouřky se hodně bojím,hlavně v lese.Snad se někdy dozvím,co je tam dále.Musím se sem znovu podívat.


Podobnou zajímavostí na jiném místě je Medvědí kámen.Ve výklenku je svatý obrázek.
O kousek dál se dojde k Raubířským skalám,které lákají jak turisty,tak horolezce.A také geology,protože je tu prý možné najít zkameněliny,ale i polodrahokamy.


K Medvědí skále se váže i pověst.V minulosti stával poblíž mlýn.A jak už to bývá u mlýna žil vodník.Často navštěvoval mlynářovu světničku a opékal si tu pstruhy.Jedné noci se ve mlýně zastavil medvědář s velkým medvědem.Bylo mu dovoleno,aby ve mlýně přespal i s medvědem.Během noci se otevřely dveře a vešel vodník,aby si zde opekl pstruhy.To probudilo medvěda a všechny  je vodníkovi snědl.Vodník nechápal,co je to za velkou kočku a z mlýna utekl.Mlynář byl za to medvědáři vděčný a nechal ho u sebe přespat i další noc.Tu noc se do mlýna vloupali lupiči.Vzbudili medvěda a ten je rozsápal.Mlynář pak z vděčnosti nechal na blízkou skálu umístit svatý obrázek.




Český Dub je na počet obyvatel stejný jako Hodkovice nad Mohelkou.Má jich necelých tři tisíce.
Na fotografii je renesanční radnice z roku 1565 na náměstí Bedřicha Smetany.Radnice patří mezi nejvýznamnější renesanční stavby tohoto druhu v Čechách.Je na Ústředním seznamu nemovitých kulturních památek.




Morový sloup







Johanitská komenda sv.Zdislavy a Havla z Lemberka v Českém Dubě existovala před rokem 1260 a zanikla v roce 1425.Komenda je nyní spravována Podještědským muzeem.Mělo by být zpřístupněné podzemí,ale žádné cedule,které by o tom informovaly jsem na budově nenašla.









Věž Hláska a městské opevnění.To bylo pravděpodobně vybudováno ve 13.století jako součást opevnění Johanitské komendy.Stejný zdroj však zároveň uvádí ,že první písemná zmínka o městském opevnění v Českém Dubu je až z roku 1512.Část hradeb se dochovala v podobě torza.Další hradby jsou nedaleko kostela Seslání Ducha svatého,tam už jsme se nedostali kvůli dešti.








Hláska je čtyřboká věžovitá stavba pozdněgotická z konce 15.století.Původně na ni přiléhal domek strážného.Hláska sloužila do 18.století jako šatlava a mučírna.Dřevěný domek strážného zanikl na počátku 20.století v souvislosti s vybudováním tzv.Helenina zámečku,s nímž byla středověká hláska v r.1905 spojena novogotickým průjezdem.Celé hradební pozůstatky jsou kulturní památkou.



Městská hláska s vilou,nazvanou Helenin zámeček.


Cestou domů se spustil opravdu pořádný slejvák.




Myslím,že jak Hodkovice nad Mohelkou,tak i Český Dub nemám zdaleka prozkoumané.
Mějte se hezky

30 komentářů:

  1. Jsou to věci, které mě zajímají. Kašna v Hodkovicích mi tou spodní částí - ryby - připomíná kašnu v Rokytnici. K vchodu do podzemí, myslím v Č. Dubu - bylo by dobré poptat se v muzeu, připomíná mi to Litoměřice, kde vstup do podzemí byl z restaurace, ale vstupenky se kupovaly v muzeu. Nedivím se, že jste prohlídku kvůli dešti přerušili. Pokud to nemáte daleko, můžete tam ještě zajet, k tomu vám přeji už lepší počasí. ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani,to jsem ráda.
      Já bych se ráda podívala do Litoměřice.Snad se nám to podaří.Nedávno jsme byli v Úštěku a do je už kousek

      Vymazat
  2. Pěkný víkend Jíťo. Opět jsem se sTebou prošla po úžasných místech. Staré stavby jsou parádné. Skály jsou tajemné, krásně jsi to popsala. ⚛ ღ ♥

    OdpovědětVymazat
  3. Také jsem s si s tebou zavýletovala.Moc hezké...ty skæly jsou úžasné..☀️☀️☀️

    OdpovědětVymazat
  4. Díky za opět krásné fotky, jsou to místa, která neznám, tak jsem si je prošla alespoň díky tobě. Ta kaplička ve skále je parádní. Hezké dny a užívej si sluníčko 🌞

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi,děkuji.Tolikrát jsme přes město projížděli,ale jak se říká,co je skoro u ruky,tak se to odkládá a byla jsem překvapená,jaké jsou tu zajímavosti

      Vymazat
  5. Jitu, to jsou krásné fotografie z moc zajímavých míst. Zaujala mě skála Medvědice s kapli a Medvědí kamen. Samozřejmě zajímavé jsou I fotografie navštívených městeček. Nádherný je ten Helenin zámeček. Hlavně že ti foťák funguje. Měj krásný večer a pohodovou neděli.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaru,děkuji.Já mám hodně fotek,takže i tyto jsou,kdy foťák ještě fungoval a mám i na další příspěvky.V servisu mi říkali,že to bude tak nejméně 14 dní trvat.

      Vymazat
  6. Jituško, děkuji za fotky zajímavých míst. Ta radnice v Dubu je skutečně parádní!
    Přeji krásnou neděli, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko,děkuji.Škoda,že se mi nevešla do objektivu.To se mi stává často.A ještě všude parkují auta

      Vymazat
  7. Milá Jíťo, moc ráda jsem se podívala - ani jedno z měst neznám. I ty medvědí skály se mi moc líbí. A taky ta pověst :)
    Měj se moc pěkně, zdraví Marie

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško,ty medvědí skály se mi také moc líbily

      Vymazat
  8. Jitko, i zamračené fotky mají své kouzlo. Ráda jsem nakoukla do míst a měst, kde to neznám. A Skalní údolí je také zajímavé, věřím, že ho ještě někdy navštívíš. Jsou z něj parádní fotky.
    Přeji fajn týden. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dášo,děkuji.Mraky někdy fotky docela pozvednout.
      Do Skalního údolí se doufám ještě podívám

      Vymazat
  9. Jituško, já žasnu, kolik toho za léto stíháte. A je to dobře, máš moc pěkné foto vzpomínky. Ráda se podívám, protože tady ty konce neznám.
    Měj pěkný týden. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško,stiháme toho dost a bylo to tím,že jsme nehlídali 14 dní psa a tak jsme se vydávali tam,kde by to Bleky nebavilo.Více do měst.Až tu bude,tak to bude více o procházkách.

      Vymazat
  10. Nádherné fotky i místa na kterých si byla Jituško ♥

    OdpovědětVymazat
  11. moc krásné fotky Jitu
    přeji ti prima nový týden

    OdpovědětVymazat
  12. Ráda se podívám na místa,které moc neznám.Stíháš toho opravdu hodně,moc hezké fotky..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evičko,děkuji.Jak je hezky doma nevydržím.Hodně záleží na manželovi,ale v poslední době se sám ptá,co mám v plánu.A to mě těší

      Vymazat
  13. Zatím jsem si fotky prohlédla zběžně, ale navečer se podívám pořádně a všechno si pročtu.
    Měj se!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  14. V muzeu vám dají podrobné informace o komendě, i sbírky a hlavní budova stojí za návštěvu(památky na Karolinu Světlou). My jsmě byli v podzemí krátce po objevení, otevřely se už další prostory. Místo má zvláštní duchovní atmosféru i pro nevěřící. Dík za procházku městy i přírodou.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za informace.Ráda se do muzea podívám

      Vymazat
  15. Jirtuško, děkuji za seznámení s moc krásným místem. krásné budovy i skalní útvary....Ta pověst o medvědáři je pěkná.

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za Vaše komentáře,které vždy potěší a kterých si velmi vážím.
Vzhledem k mému problému nebudu děkovat každému jednotlivě,odpovím pouze,pokud budete mít nějaký dotaz k uveřejněnému příspěvku.Děkuji za pochopení