7.8.21

Podkrkonoší

 Dnes se podíváme trochu výše a to do Podkrkonoší.Když se mě dcera ptala,zda bychom nemohli  vyzvednout nějaké zboží v Černém Dole,přemýšlela jsem,kde to vlastně je.Bylo to všechno narychlo a tak jsem si napsala pár poznámek,kde je při cestě něco zajímavého a zbytek dohledávala v autě v mobilu.Začnu Černým Dolem.Je to malá horská obec v údolí říčky Čistá na úpatí Černé hory mezi Vrchlabím a Jánskými Lázněmi v okrese Trutnov.Kdysi to byla hornická obec.Ovšem název vznikl zřejmě podle polohy,leží uprostřed černých lesů.Dominantou obce je renesanční kostel sv.Michala Archanděla.První sakrální stavbou postavenou v Černém Dole byla kaple z roku 1556.V roce 1607 byla přestavěna a rozšířena v kostel sv.Michala Archanděla.Poslední přestavba proběhla v letech 1830-1832.U zdi kostele se nachází křížová cesta z roku 1842.Tvoří ji 14 kamenných kapliček.Roku 2011 byla křížová cesta opravena a  po zrušeném hřbitově byl kolem kostela založen park.Kostel i křížová cesta jsou Kulturní památky České republiky.




Park kolem kostela je moc pěkný a hlavně udržovaný.
















Horská krajina 




V okolí Černého Dolu je hodně sjezdovek





Dalším zastavením byl Dolní Lánov kostel sv.Jakuba Většího. Nachází se na návrší nad údolím Malého Labe.Na renesanční stavbě se podílel i významný severoitalský architekt Carlo Valmadi.Původně to byla dřevěná stavba,pravděpodobně z předhusitské doby.Věž byla postavena v letech 1511-1518.V roce 2003 začaly práce na opravu kostela.Vidět to není.Možná se začalo,ale nedokončilo.Přesto na mě kostel působil zvláštním dojmem.Ten den bylo velké teplo a převážně slunečno.Když jsem vstoupila na hřbitov,zatáhlo se a začalo studeně foukat.Trochu jsem se zarazila a přesto jsem kostel obešla a prohlédla si staré náhrobky.Je tu i křížová cesta,ale ve velmi špatném stavu.
Je to působivé místo a nepůsobilo tak jenom na mě,podle komentářů na mapách.






















Černá hora 


Pokračujeme dále a na fotografie se podíváme v dalším příspěvku,aby toho nebylo najednou moc..
Mějte hezké dny


25 komentářů:

  1. Ráda se podívám na další pokračování fotek, je to kraj, kde jsem nebyla, stáváš se Jituš, dokumentaristkou historických památek.
    Díky na nahlédnutí a další pěkné výlety. ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani,děkuji.Hlavně těch památek,které nejsou tolik středem zájmu.Baví mě hlavně objevovat nová a zajímavá místa

      Vymazat
  2. Krkonoše mi učarovaly, ale už je to dávno, co jsme tam jezdívalo. To jsme ještě bydleli v Čechách a nebyly digitální foťáky. A tak je fotek málo. Zahrada kolem Kostela je nádherná i pohledy do krajiny. Je vidět, že sis neplánovaný výlet užila. Hezký den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Krkonoše mám také ráda,však od nás nejsou daleko a v Harrachově má manžel bratra a kdysi tu bydlela i moje sestra.Měli jsme Krkonoše prochozené křížem krážem.Ale,jak píšeš fotek je málo.Tolik se nefotilo

      Vymazat
  3. Moc děkuji za reportáž z míst pro mě neznámých. Ráda jsem se podívala.
    Jituško, měj hezkou neděli. Helena

    OdpovědětVymazat
  4. Neplánové cesty bývají hezké. Je vidět, že sis výlet užila a já obdivuji pro mně neznámá místa. V Krkonoších jsem byla naposled jako studentka střední školy a to už je hrozně dávno. Měj pěknou neděli

    OdpovědětVymazat
  5. Pěknou neděličku Jíťo, kde všude jsi byla je pro mě velká neznámá. Staré náhrobky si také ráda prohlížím i kostely.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni,děkuji.Já také.Manžel mi říká,že to mám nějakou úchylku.On se mnou na hřbitov nikdy nejde

      Vymazat
  6. No jo, byla jsi tak nějak u nás. Jsou to pro mne místa známá :-).
    Hezkou neděli !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani,tady jsem asi ještě nebyla,ale jinak Krkonoše znám.Kdysi jsme je hodně prochodili

      Vymazat
  7. Jitu to jsou zase moc hezké fotografie za zajímavých míst. Podkrkonoší má svoje kouzlo a dokonce některá místa, kde jsi byla, působí tajemně, zvláště u té márnice, i druhé křížové cesty. Krásná je socha dívenky, která asi stojí u nějakého náhrobku. Moc hezké popisy i fotografie. Děkuji za hezkou podívanou. Měj se moc pěkně a těším se na další příspěvek.

    OdpovědětVymazat
  8. MOc hezké, Jituško, to bylo. Maru

    OdpovědětVymazat
  9. Pěkné fotky, Krkonoše jsou krásné. Občas tam také jezdíme, dcera tam žije už skoro dvacet let a je spokojená. Díky za fotky, zdravím 😉

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi,děkuji.Krkonoše jsou krásné a mám je ráda.Jezdíme často do Harrachova manžel tam má bratra

      Vymazat
  10. Jitko, tak já jsem si přečetla povídání, povívala se na ty fotografie z Černého Dolu a říkala si, že tam jsme přece byli. Až na mapě jsem si to připomněla, byli, ale kdysi v zimě, na sjezdovkách :-) Prohlédla jsem si tehdy také křížovou cestu, ale jen v rychlosti. Tak jsem ráda za to připomenutí a hezké fotografie. Hezké dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni,děkuji.Černý Důl je lyžařské středisko na okolních kopcích jsou vidět sjezdovky

      Vymazat
  11. moc hezká procházka, Sv.

    OdpovědětVymazat
  12. Dálší nádherné fotky a místa Jitu ♥

    OdpovědětVymazat
  13. Krkonoše jsou nádherné dcera se tam ráda vrací. Děkuji za pěkné fotografie Jitu.

    OdpovědětVymazat
  14. ahoj přátelé, chci jen využít této příležitosti a poděkovat tomuto skvělému půjčovateli, panu Ben leemu, který mi pomohl s půjčkou, velmi jsem potřeboval 7 000 000,00 USD, takže jsem byl představen panu Benovi Leeovi, půjčujícímu důstojníkovi, takže jsem kontaktoval jeho e -mail a já dostal částku půjčky 7 000 000,00 USD, poradím každému, kdo potřebuje půjčku, kontaktovat e-mail: 247officedept@gmail.com nebo můžete svůj WhatsApp získat prostřednictvím +1-989-394-3740.

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za Vaše komentáře,které vždy potěší a kterých si velmi vážím.
Vzhledem k mému problému nebudu děkovat každému jednotlivě,odpovím pouze,pokud budete mít nějaký dotaz k uveřejněnému příspěvku.Děkuji za pochopení