7.1.22

Rozhledna Nad Prosečí

 Počítač je opravený a snad ještě nějakou dobu vydrží.Mám ho už hodně let.

Ve čtvrtek se udělalo hezké počasí a to znamenalo,že doma nebudeme.To už manžel ví a hned se ptá.Kam to dnes bude?Okolní kopečky i Kozákov byly do rána bílé,ale v Turnově nebyl ani poprašek sněhu.A tak říkám,jedeme za sněhem.Až do hor jsem nechtěla,ale sníh byl už před Jabloncem nad Nisou.Plán byl podívat se na rozhlednu Na Proseči,kterou jsme opomněli,když  jsme byli v Lukášově asi před dvěma lety na jaře fotit krokusy.Rozhledna se nachází na Prosečském hřbetu mezi Libercem,Prosečí nad Nisou a Jabloncem nad Nisou.Roku 1892 dal Německý horský spolek na tomto místě vystavět dřevěnou,6 m vysokou věž.Veřejnosti sloužila 9 let,po které musela bojovat o přežití s nepřízní počasí.V roce 1901 ji definitivně zničila bouře.Roku 1908 se ujal aktivit tentokrát Jablonecký horský spolek a nechal tu vystavět opět dřevěnou vyhlídkovou věž.Byla vysoká už 12 m,ale tu původní co do délky životnosti přežila jenom o čtyři roky.Roku 1921 ji zničil silný vítr.Nějakou dobu zůstal kopec bez rozhledny .Až v roce 1928 tu byla postavena chata a později i kamenná 28 m vysoká věž.Slavnostní otevření bylo roku 1932.

Rozhledna byla několik let nepřístupná a chátrala.Od roku 2010 byla opět otevřena veřejnosti a od roku 2018 má nového majitele.Chata s restaurací je v lednu zavřená,ale jinak je v provozu.Takže ji musíme navštívit ještě jednou,abychom si mohli do rozhledny podívat.Určitě jsou z ní krásné výhledy.

Auto jsme nechali pod kopcem a vydali se do lesa.Největší radost měla Bleky,hlavně asi ze sněhu.První klacek,který našla jsem ji musela celou cestu nahoru házet.Stoupání je prudké jenom v jednom úseku,ale nikam jsme nepospíchali.Nepotkali jsme ani človíčka.Tak to mám ráda.














Nahoře bylo příjemně.Ovšem s prudkým sluncem jsem měla co dělat při focení.




V létě se sem určitě vrátíme.Zděné rozhledny mně nevadí,tam v pohodě vylezu.Vadí mně otevřené z kovové konstrukce





Tady je určitě příjemné posezení na terase





Jablonec nad Nisou




Je vidět i na Ještěd






Pěkně jsme jim tady našlapali.


Rozhledna Na Proseči je krásné místo a určitě se sem na jaře a nebo v létě vrátíme.
A dolů s kopce jsme se už jenom klouzali.
A protože bylo hezky,tak jsme ještě někam jeli.
Mějte hezký víkend


18 komentářů:

  1. Zdravím Jitu a přeji krásný pohodový víkend, děkuji za milé komentáře já se k nim dostala až dnes :-)Musím pochválit i poděkovat za krásné momentky ty stopy jsou úžasné líbí se mi hihi.

    OdpovědětVymazat
  2. Jitko, co já se najezdila tramvají z Lbc do Jablonce a zpátky! Hodně jsi mi tímto připomněla.
    No, měla bych se tam po letech zase jednou podívat a opět navštívit naši oblíbenou cukrárnu v Kokoníně! Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  3. Jituš, to mám taky ráda, bez lidí, klid, ticho, jen příroda... Zdraví Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
  4. Jituško, tak to je tedy parádní výlet. Mám moc ráda tyhle kamenné rozhledny. A Bleky, ta musela být šťastná. To dobře znám, pejsci sníh prostě milují...
    Přeji hezký víkend, Helena

    OdpovědětVymazat
  5. Tyhle konce jako moravanka moc neznám,na Ještědu jsem byla už hodně dávno,tak jsem ráda,že jsem mohla zkouknout tvé krásné fotky...

    OdpovědětVymazat
  6. Jitu, sluníčko mě taky láká ven, do přírody. Udělali jste si krásný výlet. Kochám se výhledy do krajiny. Na Ještědu jsem byla naposled, když byli naši kluci malí.
    Měj pěkný den.

    OdpovědětVymazat
  7. Určitě moc hezký výlet. Krásné fotky. 🙂
    Jituško, přeji vám hezký víkend.

    OdpovědětVymazat
  8. Nádherné zimní fotky, ta rozhledna je úžasná no a Bleky také. Ta byla v ráji. Prima víkend ⚛ ღ ♥

    OdpovědětVymazat
  9. Jitu to je moc hezké místo a krásné fotografie. Tam bychom se mohli dostat, ale asi do Jablonce vlakem a z Jablonce jet autobusem. Nevím, jak to bude složité podle jízdního řádu, ale je fakt, že by se mi tam líbilo. Děkuji za hezkou podívanou a překvapilo mě. kolik je tam sněhu. tady nebyl žádný, ale dne od noci chvílemi padá a chvílemi je to s deštěm. měj se moc pěkně.
    P.S. Hlavně že už máš počítač opravený. Já jsem dostala nový loni k 70tinám. Vnuk mi postavil úplně nový, zase kancelářský. Jsem moc ráda. Ten starý už také dosluhoval.

    OdpovědětVymazat
  10. Jitu , nádherné fotky
    přeji ti bájo víkend

    OdpovědětVymazat
  11. Krásný výlet a toho sněhu, nádhera. U nás ráno jen mrzlo a sníh zatím nikde.
    Rozhledna je hezká a v létě tam musí být fajn, už se vidím na terase. .o)
    Jitko, měj fajn víkend. D.

    OdpovědětVymazat
  12. Jituško, krása a ten sníh ti fakt závidím.
    Krásný víkend. Jitka

    OdpovědětVymazat
  13. Jituško krása a máte sníh.U nás je zima ,ale sníh nemáme.Hezký večer.

    OdpovědětVymazat
  14. Jituš, to jsi měla počítač brzy opravený, to je super. Zimní výlet moc hezký, to máš fajn, že to Tvůj muž absolvuje všechno s Tebou. Já to tak nemám, stává se že mě samotář na cestách. Ahoj Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
  15. Tak to jste měli opravdu moc pěkný výlet a Tvoje fotky jsou toho dokladem. Mně nevadí žádná rozhledna, ať otevřená nebo zděná, ale spíš mám raději ty otevřené :-).
    Měj pěknou neděli !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  16. Gratuluji k opravě počítače, věřím, že ještě dlouho vydrží a že Ti zprovoznil i zvuk. Fotky máš tradičně moc hezké, já v zimě moc na procházky nechodím, počkám na jaro a pak to rozjedu. Tedy doufám.
    Přeji pěkný nový týden. ☺

    OdpovědětVymazat
  17. Chááá našlapali, ale krásné fotky jsi udělala a užili jste si výlet *****************

    OdpovědětVymazat
  18. Nádherné fotky Jitu, u nás je poslední dobou pořád pod mrakem sníh nám v pondělí slezl, ale je dost lezavo ♥

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za Vaše komentáře,které vždy potěší a kterých si velmi vážím.
Vzhledem k mému problému nebudu děkovat každému jednotlivě,odpovím pouze,pokud budete mít nějaký dotaz k uveřejněnému příspěvku.Děkuji za pochopení