24.11.23

Albrechtice v Jizerských horách

                                                Ve středu 22.listopadu to ráno vypadalo na hezký den.Konečně.Napadlo mě,že by mě

                                                    manžel mohl vyvézt na hory za sněhem.V Krkonoších jsme byli nedávno a tak Jizerské hory.

                                               Naši předkové ještě v 16.století nerozlišovali Jizerské hory a Krkonoše,nazývali je společným

                                                    jménem Zelený les.Já to mám i teď tak..Když sestra bydlela v Kořenově a potom v Tanvaldě

                                          a podnikali jsme odtud s našimi dětni výlety do Krkonoš,tak jsem vždy říkala už doma,jedeme do Krkonoš.

                                                                                   Ale jeli jsme vlastně nejdříve do Jizerských hor.

                                                     Samozřejmě se počasí pokazilo a po sněhu ani památky.Nevadilo mně to,krásně tam

                                                      bylo i bez sněhu.Zastavili jsme v Albrechticích,známém lyžařském středisku.

                                                          Z parkoviště jsem se šla podívat ke kostelu,ale více mě zaujal hřbitov naproti

                                                         se starými náhrobky a zajímavou hrobkou.Před dvěma staletími byla skutečnou obcí

                                                          jen ta obec,která měla vlastní kostel,faru,hřbitov a školu.Proto byl 15.6.1779 díky sbírce

                                                                   obyvatel Albrechtic položen základní kámen kostela nyní sv.Františka z Paoly.                                                            
















V samostatném hřbitovním oddíle ,pojednaném jako meditační zákoutí s kašnou a pergolou
stojí kamenné mauzoleum rodiny továrníka Johanna Schowanka z roku 1935,který zde v kraji zanechal
hlubokou stopu.



Hrobka je ukázkou velmi kvalitní a honosné stavby.Jedná se o jedno z nejhodnotnějších
a nejmonumentálnějších děl,přesahujících svou kvalitou hranice regionu.

                                                                                    




Tady se hodně lyžuje


Známá sjezdovka ze Špičáku..Tu poznaly hlavně naše děti.Tady jsme je vždy nechali a jeli na běžkách a zpátky
je tu vyzvedli.









 
Na vrchu Špičáku 810 m stojí kamenná rozhledna Tanvaldský Špičák.Je součástí turistické chaty a byla
veřejnosti zpřístupněna v roce 1908.Současná podoba je výsledkem stavebních úprav v roce 1930.

  
Kdysi jsem od tatínka dostala nádhernou knihu od Miloslava Nevrlýho Kniha o Jizerských horách a zamilovala jsem se.
S dětma jsme je prošli snad celé,hledali jsme všechny pomníčky a křížky o kterých se v knize píše.
Každou skálu a rozhlednu.A v zimě je projeli na běžkách.









                                                                                      Projeli jsme Bedřichovem a ve vyšších polohách se objevila námraza.
                                                 

Detaily se mi už fotit nedaří.Ač se snažím stejně hodně fotek letí do koše.









Na závěr si dovoluji citovat úryvek z Knihy o Jizerských horách.
Listopad - měsíc zmrzlých mlh
Listopad má veliké kouzlo a nejvíc patří k Jizerským horám.Po lesích mohu volat
a nedovolám se.Liduprázdno.Ze země pryští vlhkost,mechy jsou vodnaté a smrkové haluze,
větrem a stářím na zem sražené,jsou černé a slizké.Dobře se dýchá,vzduch chladne 
a přináší podzimní ostrost.Obloha šedne,rok se uzavírá.Mizí jasná říjnová žluť
a červeň slábnoucích listů a v blátech se topí jednotvárná hněď zmaru a smrti.
Za dnů visí na větvích lesů mlha,není hustá,dává jen lesům větší tajemnost a hloubku.
Vichry zametají nízko nad krajem.Hukot a praskot,všechno zbytečné se navrací k zemi.
Při příspěvku jsem se nějak zasnila a zavzpomínala.
Asi tím,že jsem po delší době otevřela jmenovanou knihu.
Bohužel ty kopce už pro nás nejsou,ale zůstaly vzpomínky.
Mějte hezký pátek a celý víkend


18 komentářů:

  1. Jituško, děkuji za krásné fotky! moc se mi líbí nejen kolce, ale i ten starý hřbitov. Jizerky jsou krásné, moc ráda se kdykoli vrátím... Děkuji za hezká slova na závěr.
    Měj příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
  2. Z mého pohledu jsou Jizerky hezčí, ale to je můj názor. Námraza je pěkná, je to jako velká hrst perel. A ty slova jsou nádherná. Ještě, že máme na co vzpomínat. Škoda každého promarněného dne. Krásný víkend přeje Večernice.

    OdpovědětVymazat
  3. Jitko, taky se ráda procházím po hřbitovech mezi starými náhrobky ;-). A ty detaily se ti moc povedly.
    Hezký víkend

    OdpovědětVymazat
  4. Pěkný výlet jste si udělali, pěkné fotky jsi pořídila a na závěr moc hezké větičky jsi pro nás vybrala.
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  5. Jituško krásné fotečky ty zmrzlé kapičky jsou nádherné...

    OdpovědětVymazat
  6. V Albrechticích jsme kdysi byli na týdenní dovolené. Je to ale už tak strašně dávno, že si toho moc nevybavuj, jen cestu lanovkou na Špičák a pak lanovkou dolů. Přeji pěkný víkend, i když u nás je docela pěkná zima. Měj se, pá 😀

    OdpovědětVymazat
  7. Jituško, připomnělo mi to noví hřbitov v Mostě, starý se musel zbourat díky uhlí, ten hřbitov noví je obrovský hezky řešený je to i na hezkou procházku, díky uhlí u nás se moc vesnici, kostelů, škol, hřbitovů zbouralo, dnes místo toho máme umělá jezera, aspoň něco dobrého vzniklo po zatopených šachtách, Díky za foty. Maru.

    OdpovědětVymazat
  8. Parádní fotečky Jíťo, kostelík a námraza se mi líbí ⚛ ღ ♥ Hezký víkend ⚛ ღ ♥

    OdpovědětVymazat
  9. Hezký výlet i když to počasí už není tak hezké,ale přesto jsi nafotila zajímavé fotky,přeji hezký víkend.

    OdpovědětVymazat
  10. Jitko, paráda, připomněla jsi mi výlet z Tanvaldu na Špičák a zpět, ale to jsme šli a nahoře byly zbytky sněhu. Tahle podzimní mají kouzlo. Jizerky mám prochozené, hlavně všechny rozhledny tam. Taky se rádi vracíme. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  11. Anonymní25.11.23 7:25

    Fotky kostela i hřbitova jsou moc hezké, takové mám ráda. Příroda stále něco zajímavého nabízí a tobě se podařilo hezky zachytit námrazu i orosení - super. Přeji krásný víkend.
    "Můj FOTO svět"

    OdpovědětVymazat
  12. Výlet jste si užili a i když počasí není moc přívětivé. Fotky jsou parádní.

    OdpovědětVymazat
  13. Věřím, že jste si výlet užili. Krásné fotky, Jituško. 🙂
    Hezký večer.

    OdpovědětVymazat
  14. Jituško, moc pěkné fotky a pokud je tam bílo jako dnes u nás, tak by byly ještě hezčí, že?
    Krásný nedělní večer. Jitka

    OdpovědětVymazat
  15. Ahoj Jituš,
    po delší době jsem zašla na blogy. Krásné snímky, i text pod článkem. Mám teď velmi málo času.
    Moc děkuji za komentíky a přeji pěkné, klidné dny...♥

    OdpovědětVymazat
  16. Jituško zdravím a za komentáře děkuji. Fotečky parádní vůbec mi sníh nechyběl, ještě si ho užijeme, námrazu jsi super nafotila ♥

    OdpovědětVymazat
  17. Jituš, moc hezké, hodně se mi líbí záběry ze hřbitova, já se občas takhle procházím a fotím. Výlet do míst, kam druzí jezdí stovky kilometrů třeba na dovolenou. Máte to prima. ☺

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za Vaše komentáře,které vždy potěší a kterých si velmi vážím.
Vzhledem k mému problému nebudu děkovat každému jednotlivě,odpovím pouze,pokud budete mít nějaký dotaz k uveřejněnému příspěvku.Děkuji za pochopení