6.11.23

Janské Lázně

 Ve středu 1.listopadu jsme se rozhodli,že se pojedeme podívat za manželovým bratrem do Jánských Lázní,kde rehabilituje po operaci.

Počasí je u nás mokré a na středu jsem měla v aplikaci,že by nemělo pršet ani v lázních.Ovšem v Krkonoších je počasí nevyzpytatelné.

Manžel mi řekl,abych si naplánovala místa,která navštívíme,protože bratrovi končí procedury v 15 hodin.Plánování to je moje.

Vyjeli jsme po deváté hodině v docela příznivém počasí.Ovšem,jak jsem jeli více a více na sever obloha se zatahovala.Spadlo i pár kapek.

Pár míst jsme navštívili,ale začnu hlavním účelem naší cesty Janskými Lázněmi.Často jsme kolem projížděli,ale nikdy tam nebyli.

Byla jsem příjemně překvapená.Městečko se nachází na úpatí masívu Černé Hory ve východní části Krkonoš.Žije zde jenom 708 obyvatel.

Podle trutnovského kronikáře,byl teplý pramen objeven 6.června 1006 Janem z Chockova.První historický záznam pochází z roku 1300.

Ze 14.století pocházejí první zprávy o používání termální vody ke koupelím.Roku 1675 koupil Janské Lázně kníže Jan Adolf I.ze Schwarzenbergu,

který roku 1677 nechal u pramene postavit šest nových budov,čímž dal základ novému lázeňskému městu.Po druhé světové válce si Janské Lázně

získaly celosvětovou známost díky úspěšné léčbě stavů po dětské obrně.Roku 1980 byla postavěna lanovka na Černou Horu,která vedla přímo z lázeňského 

centra.Roku 1981 byla postavena dětská léčebna Vesna,která poskytovala na svou dobu zdravotnickou péči na světové úrovni.

Zaparkovali jsme na centrálním parkovišti a sešli dolů.Lázně jsou v nadmořské výšce 519 m.n.m,ale leží v dolíku.

Bratr už na nás čekal,šli si s manželem sednout do kavárny v Kolonádě.Já se šla projít kolem náměstí Svobody,které je středem lázní.

Později jsem se k nim připojila.

Lázně jsou malé a  krásné.Pochvalovala jsem si čistý,horský vzduch.

                                                                                                                                                  

                                                                                                                                           










Dolní a horní promenáda.Promenádovalo se mi tu úžasně




                                                                                                         
                                                                                                                                               

Hlavním centrem Janských Lázní je skvostná lázeňská kolonáda z roku 1893.Budova Kolonáda byla navržena
vídeňským architektem a postavena významným trutnovským stavitelem.
V Kolonádě se konají hudební večery a slouží i jako  kavárna.
Tam jsme se švagrem poseděli.







Meteosloupek na náměstí


Prameník.Minerální voda je sem svedena uměle z Rudolfova údolí z Panského pramene
















Budova sokolovny z roku 1872.Je v ní umístěna stálá expozice historie lázeňství




Lázeňský dům Moravěnka také z roku 1872



Bratři,jak se patří


Ke Krkonoším patří Krakonoš,
                                                                                                                                                    


       Příště se podíváme,co jsme všechno toho dne viděli.
               Mějte hezký začátek nového týdne


21 komentářů:

  1. Anonymní06.11.23 6:01

    Ahoj Jituško, nádherné lázně, Krakonoše mám moc ráda, pan Peterka ho zahrál jako by byl oprvdoví Krakonoš. Lázně Jánské taky nezním, zato znám Mariánské lázně první muž pocházel z Velké Heďseby to je kousek od lázní, tak jsem si díky fotkám vazpomínala, díky. Maru

    OdpovědětVymazat
  2. Jituško, děkuji za fotky z JL. Byla jsem tam před mnoha lety a jen na skok, takhle si je fakt nepamatuji. To podzimní listí a ty barvy jim moc sluší!
    Posílám pozdravy, Helena

    OdpovědětVymazat
  3. Je to už dlouho co jsem tam byla a za tu dobu se pěkně vylouply. Podzimní nádech lázním přidá na atraktivnosti. Těším se na pokračování. Pěkný den přeje Večernice.

    OdpovědětVymazat
  4. Jánky od nás až tak daleko nejsou, takže není to pro mne místo neznáme. Dokonce jsme tam před nějakým rokem byly s kamarádkou na relax.pobytu. Dostaly jsme to od svých mladých, kteří se domluvili, jako dárek k Vánocům. My tam byly brzy na jaře, to ležel ještě trochu sníh. Tvoje fotky podzimní jsou takové víc malebnější. Nafotila jsi je moc hezky !!!!!!
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  5. Já města nerada fotím a ani to neumím, tobě se ale fotky povedly. Dík za pohled na místa, kam se už určitě nikdy nepodívám. - Krakonoš je super!!!!
    "Můj FOTO svět"

    OdpovědětVymazat
  6. Jitko, Janské Lázně celkem znám. Jsou opravdu malé, ale krásně opečovávané. Před několika lety jsme byli v Krkonoších za dcerou a právě tady začínala akce, kdy se otevírala lázeňská sezona. Bylo to moc fajn. Měj se hezky a díky za pěkné fotky, pá 🍂🍁😊

    OdpovědětVymazat
  7. Kdysi jsme byli se základkou na lyžařském výcviku nad Janskými lázněmi. Takže jeden den byl věnovaný toulání po městě a následnému návratu lanovkou na chatu. Popravdě jako nic krom lanovky si z toho města nepamatuju :D

    OdpovědětVymazat
  8. Jituško moc děkuji máš to krásně nafocene nebyla jsem tam nikdy tak ráda se projdu s Tebou hezký večer popřeji opatruj se..💋

    OdpovědětVymazat
  9. Hezký podzimní čas v Jánských Lázních, byli jsme tam s mužem asi třikrát na výletě, naposledy loni zjara ( ještě byl nahoře nad lanovkou sníh a lyžovali tam), ale to jsme navštívili Honzíka, který k nám chodí, byl tam ve Vesně na léčení. Z Černé Hory jsou krásné výhledy. Jiřina z N..

    OdpovědětVymazat
  10. Jituško krásný večer a poděkování za komentíky. Opět jsi nezklamala, úžasné fotky, milé povídání, moc jsem si prohlížení užila ♥

    OdpovědětVymazat
  11. Jituško zdravím, muž pochází z Trutnova a máme tam vnučky, tak jsme v těchto místech často i v Janských lázních. Hezky jsi vše nafotila. Lenka

    OdpovědětVymazat
  12. Měla jsi Jituš moc hezkou procházku vJánských lázních.Krásné podzimní fotky..

    OdpovědětVymazat
  13. Krásné fotky, ten podzim je na focení úžasný. Kdysi jsme JL projížděli autobusem. Tak děkuji za podrobnější reportáž.
    Krásný podzimní den 🍂🍁☀️

    OdpovědětVymazat
  14. Ráda jsem se podívala do míst, která jsou od nás hodně vzdálená, asi těžko se tam podívám. Hlavně mám radost, že to tam stále "funguje" a slouží lidem jak má. Fotky máš moc hezké a líbí se mi to tam. 😀

    OdpovědětVymazat
  15. Ahoj Jituško bezvadné fotografie, tam jsem nebyla tak aspoň fotečky tvé viděla super díky,měj hezký den

    OdpovědětVymazat
  16. Jituško, nikdy jsem tady nebyla a na podzim jsou moc hezké.
    Děkuji za prohlídku a posílám pozdrav. Jitka

    OdpovědětVymazat
  17. Byla jsem v JL jako malá holka. Vypadá to tam moc pěkně.

    OdpovědětVymazat
  18. Kdysi, ještě jako holka, jsem byla na dovolené s rodiči ve Svobodě nad Úpou, co je o JL kousek, takže jsme zavítali i tam. Ale popravdě řečeno, moc si z toho výletu nepamatuju, takže jsem se ráda koukla na fotky
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
  19. V Jánských Lázních jsem byla v roce 1977 na týdennní pracovní rekreaci s klienty. Jeli jsme tam celý autobus 34 dětí a 8 doprovod. Bylo to dost náročné, ale vzpomínám na to ráda ♥ Pěkné fotky a Jituš děkuji za kuk ♥

    OdpovědětVymazat
  20. Krásnou prohlídkou jsi mne zavedla a moc Jíťo děkuji velmi. Hezký večer Ti přeji.

    OdpovědětVymazat
  21. I v podzimním kabátku jsou lázně moc krásné. Také by se mi tam líbilo. Ale to pravé vychutnání pobytu by bylo tak v babím létě, kdy se dá ještě při korzování usednout i na lavičku. :-)

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za Vaše komentáře,které vždy potěší a kterých si velmi vážím.
Vzhledem k mému problému nebudu děkovat každému jednotlivě,odpovím pouze,pokud budete mít nějaký dotaz k uveřejněnému příspěvku.Děkuji za pochopení