9.11.23

V Podkrkonoší

                                          Jako další zastávku jsem si vybrala město Žacléř.Na fotografiích na internetu vypadalo velmi malebně.

                                          Trochu mě zklamalo,přičítala jsem to pochmurnému počasí.Krajina je tu i v takovém počasí malebná

                                                                                a barvy pořád vynikaly a z toho jsem měla radost.







                                                                                                                        
                          Město Žacléř leží v podhůří Krkonoš v nadmořské výšce
                            kolem 600 m.Z jedné strany je oblopeno krkonošským hřbetem Rýchory a z druhé Vraními hory.
                                                                                                         Vylezla jsem z auta a hned se vrátila pro čepici a šálu.                                                                                                
                        Prozřetelně jsem si je vzala sebou.Na teploměru na autě bylo 5 stupňů a ledově foukalo.
                        Žacléř patří k nejstarším trvale osídleným uzemím Trutnovska.Významný zlom pro rozvoj města
                               byl zájem o černé uhlí,které se zde těžilo již od roku 1570.Začaly vznikat nové provozy.
                              S těžbou se skončilo v roce 1992.V současné době se Žacléř orientuje převážně na
                         turistický ruch.
                           Historické jádro města je spolu se zámkem od roku 2003 městskou památkovou zónou.
                            Rýchorské náměstí lemuje několik poloroubených domů a barokních domů s podloubími.



Sloup se sochou Panny Marie je ukázkou vrcholného baroka.
Byl zhotoven ze tří druhů pískovce v roce  1725.



Věžička kostela Nejsvětější Trojice.Ten jsem vynechala,nezaujal mě.






Klasicistní radnice





Kašna



Zbytky roubených staveb
                                                                                                                                                   


Zámek Žacléř.Stojí na vysokém ostrohu v lese.Že je ve špatném stavu jsem věděla a myslím,že i dlouho bude.
Na internetu píšou,že i tak stojí za návštěvu,ale zastaví vás zavřená brána,sice s dírou,ale dál bych se neodvážila.
V současné době je v soukromých rukách a majitel prý zde plánuje hotel s restaurací.
Zámek vznikl přestavbou gotického hradu v roce 1555 v renesančním stylu.
Po roce 1945 zámek vlastnil stát,který ho využíval k ubytovacím službám.






                                                                                                                                 


Chaloupka naproti se mi líbila o hodně více.


Nevlídné počasí mě neodradilo podívat se na Těžní věž jámy Jiří.
Nakonec to byla příjemná procházka


















Vzpomínku na dlouholetou těžbu černého uhlí na Žacléřsku představuje
technická památka Na Jiřím kopci,šachetní budova s těžní věží jámy Jiří.
Důl Jiří byl provozován již na přelomu 18. a 19.století a jáma byla
vyztužena do hloubky 132 m.

   

A jedeme dále.Sice počasí za nic nestálo,ale i tak jsem byla spokojená
výhledy na Krkonoše.Mám tenhle horský styl krajiny moc ráda.
Mějte se hezky


20 komentářů:

  1. Jituško, moc děkuji za fotky i vyprávění! Budu připravená, až se tam jednou podívám - ze Žacléře je moje kamarádky, výlet si už dlouho slibujeme...
    Měj hezký den. Helena

    OdpovědětVymazat
  2. Anonymní09.11.23 7:16

    Ahoj Jituško, dnes mi to připomnělo Vítu ten důl, chtěl být důlní mistr, na školu se dostal, po dvou měsících mu řekli, ze zdravotních důvodů se srdíčkem s ním ukončli smlouvu, těžko to nesl,ale to je osud, u nás bylo moc dolů za naší vesnici byl důl Dukla.
    Pak to podloubí když vidím na Tvých fotkách tak si říkám je to moc heské, ale museli tam mít tmu, ,vlhko, taky se pak už podloubí nestavěly, vlhko, tmy, zima, díky za fotky. Maru

    OdpovědětVymazat
  3. V Žacléři jsme byli s mužem jen tak se podívat vloni. Docela jsem byla překvapená jak se město změnilo k lepšímu. Dlouho jsem tam nebyla.
    Díky za moc pěkné fotky !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  4. Žacléř mám spojený se zimou, ale tvoje podzimní procházka byla nádherná. A díky za informace, vždy se dozvím něco nového. Krásný den přeje Večernice.

    OdpovědětVymazat
  5. Barevná krása podzimu. Moc hezký výlet jsi Jíťo měla. Hezké dny ⚛ ღ ♥

    OdpovědětVymazat
  6. Tak to je nádhera krásné podzimní fotečky děkuji Jituško i za hezké vyprávění k tomu krásný den přeji u nás je vítr a ochladilo se .

    OdpovědětVymazat
  7. Moc hezké podzimní fotky se zajímavým vyprávěním.I když se ochladilo,podzim je ještě pořád hezky barevný,tak ať se daří i na dalších vycházkách Jituš...

    OdpovědětVymazat
  8. Jitko, nevlídný podzim, ale krásný. Ten Žacléř mi přišel i přes to počasí zajímavý. A fotky krajiny mě zvou "zachumlat se do teplého oblečení a vyrazit ven". Moc hezky jsi zachytila.

    OdpovědětVymazat
  9. Krásné podzimní fotky krajiny!! I město se ti podařilo hezky zachytit - ten sloup je nádherný!! Přeji hezký konec týdne.
    "Můj FOTO Svět"

    OdpovědětVymazat
  10. Jitko, dlouhá léta jsem chtěla Žacléř vidět a jednou se to povedlo, ale město na mne neudělalo dobrý dojem - pravda, je to několik let. Objevili jsme pak cestou pevnost, které se tu před válkou stavěly a byly odtud krásné výhledy do Polska. Líbí se mi ty snímky v přírodě. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  11. Já, z uhelného kraje, jsem se ráda podívala do města, kde se také uhlí těžilo a zaujala mě ta těžní věž, i když jáma 132 m není příliš hluboká. Díky za zajímavý příspěvek a fotky města i vybarvené přírody. ☺

    OdpovědětVymazat
  12. Jitko, prima podzimní fotky. My kdysi byli na výletě na Rýchorách a u Žacléře jsme spali v penzionu, ale v samotném městečku jsme se jen stavili pro turistickou známku v IC, takže prochozené ho ani jeho okolí nemám.
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
  13. JItko, samotné městečko by mne také moc nenadchlo, ale okolní příroda je nádherná a tvoje fotky, jak jinak, prostě paráda 😀😊🙋‍♀️

    OdpovědětVymazat
  14. Jsem velmi spokojen hned s tou první fotografií. Hrozně rád jsem jezdíval s červeným autíčkém po podobných cestách když nebyl sníh.

    OdpovědětVymazat
  15. Další krásné fotky Jituško ♥

    OdpovědětVymazat
  16. Jituško krásný večer a poděkování. Suprové fotky, nádherná podzimní příroda, zajímavé stavby, prohlížení jsem si užila jako vždy ♥

    OdpovědětVymazat
  17. Jituško, to je 100% podzim se vším všudy. Městečko znám jen podle názvu a celkem se divím, že je v Podkrkonoší :o).
    Přeji ti pěkný svatomartinský víkend. Jitka

    OdpovědětVymazat
  18. Opět krásné fotečky jsi Jitu pořídila.

    OdpovědětVymazat
  19. V Žacléři jsem ještě nebyla, ale ta příroda okolo mne hodně láká. Chtěla bych se do Krkonoš ještě někdy podívat. Jen jestli to jde i bez auta. Musím zjistit, jaké je v kraji veřejné spojení a třeba se poštěstí některá dovolená. Na zájezdy do Krkonoš se bojím pouštět, protože to jsou většinou turistické a lidi zdatní turisté a já s mými zády mám pak problém držet tempo. Potřebuji častěji odpočívat a zájezdy bývají hodně programově našlapané.

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za Vaše komentáře,které vždy potěší a kterých si velmi vážím.
Vzhledem k mému problému nebudu děkovat každému jednotlivě,odpovím pouze,pokud budete mít nějaký dotaz k uveřejněnému příspěvku.Děkuji za pochopení