11.9.24

Pop-art v kostele?

 Ano,je to možné.Už před nějakým časem jsem četla,že Richard Krajčo s manželkou si vzali v roce 2022 do péče kostel sv.Petra a Pavla v Chotěvicích.Obec,ke které má Krajčo vztah a vlastní tu i nemovitost.Můj plán se sem podívat se mohl uskutečnit,když mi manžel v pátek řekl,abych na sobotu 7.9. naplánovala nějaký výlet.Chotěvice se nachází v Podkrkonoší kousek od Hostinného,od nás je to 55 km.Manželé se rozhodli kostel zrekonstruovat a to nejen tak obyčejně.Kostel zdobí pop-artové umění i postavy z komiksů.Na zrestaurování historických obrazů se podílely známé osobnosti. V létě 2023 byl kostel otevřen veřejnosti a ta ho přijala s nadšením.Postupně jsem o kostele četla více a více,viděla fotografie a zvyšovala se moje zvědavost vidět na vlastní oči a udělat si vlastní úsudek.Ke kostelům mám zvláštní vztah a úctu,ač nejsem věřící.Ještě trochu k historii.Kostel byl zbudován v letech 1861-1863 v novorománském stylu z červených kvádrů permského pískovce.Od poloviny 80. let 20.století byl kostel uzavřen a postupně chátral.Ke kostelu jsme dorazili  v 9.30.Na internetu píšou,že je otevřený jenom o víkendech od 9 hodin.Na kostele bylo od 10.Krátila jsem si čas běháním za motýly na louce naproti.Byli tu asi čtyři bělásci.Jak se mi to povedlo,spíše nepovedlo uvidíte v nějakém jiném příspěvku.V 10 přišla mladá dívka a tak jsme netrpělivě vyčkávali otevření kostela a nebyli jsme už sami.Kostel je samozřejmě zabezpečen a najednou se zařízení zbláznilo a houkalo.To se opakovalo několikrát,že jsme i jednu chvíli zůstali uzavřeni v tmavé chodbě.Říkala jsem si,že tu snad nebudeme dlouho,vzpomněla jsem si.jak mě léta trápila klaustrofobie a určité uzavřené prostory mi nedělají občas dobře ani teď.Nakonec přišel pán a vysvobodil nás a mohli jsme vstoupit.Nevěděla jsem kam dříve koukat.Po prvním údivu se dostavilo nadšení.Myslím,že jsme byli všichni,sdělovali jsme si navzájem své pocity.Kostel je v základní barvě hnědé a ta na mě působila velmi příjemným a uklidňujícím dojmem.Po celou dobu nám hrála hudba,určená přesně pro takové prostory.Už více psát nebudu,stejně mně to nejde a názor si každý uděláte svůj.

                                                        



                                                                                 















Tady si můžete zapálit svíčku
                                                                                  

Je tu i koutek,kde se můžete občerstvit,otevřít knihu.
































Potěšili mě starší manželé,kteří se sem přišli pomodlit.
Mše se tady konají








                                                Komiksy neznám,ale spidermana jsem poznala.


Kostel je v lešení,opravuje se











U kostela je i kaplička



Kromě bohoslužeb se zde konají adventní akce,koncerty a speciální večery.
Návštěvu kostela rozhodně doporučuji.
Mějte se hezky

16 komentářů:

  1. Jitko, to je úlovek. O kostelu jsem také několikrát slyšela, ale obrázky jsem neviděla. S tebou jsem si kostel prošla. Je to zajímavě řešený a důležité je, že je budova zachovaná a nechátrá. Styl interiéru buďto dáme a nebo nedáme. Mně to nevadí. Díky za ukázku, která stojí zato. Měj se fajn. Zdraví Večernice.

    OdpovědětVymazat
  2. Jituško, já ti nevím jestli se mně to líbí nebo ne. Některá díla jsou zajímavá, nápaditá i vtipná, ale jako celek v tom prostředí mně to tam nesedí. Rekonstrukce je určitě chválihodná činnost, ale tady to na mě působí až násilně. Mít ty možnosti, šla bych jinou cestou.
    Těším se na další výlety i fotky. Zdraví Jitka

    OdpovědětVymazat
  3. Já se taky nemůžu rozhodnout, jestli se mi to líbí nebo ne. Určitě je to ale zajímavé, nicméně třeba Spiderman nebo Kačer Donald mi přece jen do neodsvěceného kostela úplně nezdají. Ale asi nejdůležitější je, že se kostel kostel rekonstruuje a dál využívá místo, aby dál chátral.
    Každopádně díky za zajímavý článek a přeju hezký den

    OdpovědětVymazat
  4. Přiznám se - z moderní výzdoby nemám příjemný pocit!! Tradiční výzdoba nádherná, vnější "kabát" taky v pořádku, ale jinak .....!! Před několika dny jsem na netu viděla, jak někdo udělal z kostela restauraci - tenhle trend se mi nelíbí. Přeji krásný den.

    OdpovědětVymazat
  5. Mezi ateisty bude vládnout nadšení, mezi věřícími rozhořčení. Já jsem první případ, takže za mě super. Pořád lepší než kdyby zchátral a byl zbořen....

    OdpovědětVymazat
  6. Jitulko moc zdravím byla jsem na dovolené tak už jsem doma jo také jsem o tom slyšela aspon to nebude chátrat fotečky super mám na tom druhém blogu fotky z dovolené hezký den přeji..

    OdpovědětVymazat
  7. Jitko, nejsem věřící, ale mně se to zrovna v kostele nelíbí. Jsem asi stará konzerva, ale za mě ne, pá 🙋‍♀️

    OdpovědětVymazat
  8. Velice zajímavé, krásná a vyčerpávající reportáž jako vždy! jsem pro záchranu památek a klidně se může posunout i jinam, když to pomůže. A modernu mám rád.

    OdpovědětVymazat
  9. Jituško, najedou jsem zjistila, že se usmívám při prohlídce fotek, je to moc hezké a úplně jiné než klasika, moc se mit o líbilo, stojí to vidět na vlastní oči. Moc děkuji za ukázku kam třeba někdy zajet. Maru

    OdpovědětVymazat
  10. Jitko - vše co přispěje k záchraně toho kostela je dobré. Ale já nejsem věřící ani pokřtěná, tak můj názor není směrodatný. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  11. Anonymní12.09.24 4:58

    Jituško, o kostelu jsem párkrát četla. Nafotila si ho skvěle, proti pop artu nic nemám, docela by mě zajímalo, jak by ta exploze barev na mě působila naživo.
    Děkuji za sdílení a přeji hezký den. Helena
    https://sincerehelena.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
  12. Chotěvice až tak daleko od nás nemám. O kostelu jsem slyšela a i už nějaké fotky viděla. Ty jsi to moc hezky nafotila. Fotky se mi líbí, ale abych pronesla svůj úsudek, musela bych být přímo tam, abych cítila, jak to na mne působí.
    Měj se hezky !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  13. Na Instagramu Richard Krajčo dává novinky z opravy kostela, také to sleduji a chtěla bych se tam podívat,ale je to daleko.Dokonce před vánocemi, myslím že předloni jsem viděla adventní koncert a bylo to moc hezké.Pěkný den Jituško.🍀

    OdpovědětVymazat
  14. Pěknou reportáž si připravila Jíťo. Zajímavé čtení i fotečky.

    OdpovědětVymazat
  15. Jituško díky bezva reportáž, fotky jako vždy nádherné, ale mé pocity jsou také rozpačité , asi jsem také stará konzerva ♥

    OdpovědětVymazat
  16. Krásné fotky i psaný doprovod kostela ♥

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za Vaše komentáře,které vždy potěší a kterých si velmi vážím.
Vzhledem k mému problému nebudu děkovat každému jednotlivě,odpovím pouze,pokud budete mít nějaký dotaz k uveřejněnému příspěvku.Děkuji za pochopení