24.6.19

Hrad Vartenberk

Minulý týden ve čtvrtek po nočním dešti bylo ráno zataženo,manžel měl volno a tak jsme mohli vyrazit do Stráže pod Ralskem,okr.Česká Lípa,Liberecký kraj.Chtěla jsem se podívat na zámek.Nad prvními fotkami zámku jsem zajásala.To bude něco pro mě,zámek byl na fotkách značně zpustlý.Ovšem dalším pátráním na internetu jsem zjistila,že se zámek v současné době rekonstruuje.Na fotkách vypadal moc pěkně.Byla jsem zvědavá a proto jsme se sem vypravili.
Nejprve vznikl ve 2.pololetí 13.století hrad a dal jméno mocnému panskému rodu,jehož pánové se psali s přídomkem "z Wartenberka".V držení Markvarticů byl do 15.století.Po husitských válkách se zde rychle střídali majitelé.Až do roku 1504 ,kdy hrad koupil Bartoloměj Hiršpergár.V roce 1563 byl hrad přestavěn na renesanční zámek.V letech 1639-1645 byl zámek těžce poškozen Švédy.Po roce 1714 byl různými majiteli účelově využíván a dochoval se v celku v dobrém stavu až do 2.poloviny 20.století.Pak jej obsadila sovětská armáda,která v zámku sídlila a zanechala ho v dezolátním stavu.A poslední ránu mu dal požár v roce 1987, po něm byl ponechám svému osudu.Naštěstí se začal rekonstruovat.

Prvního člověka,kterého vidíme se ptáme,zda se můžeme podívat na nádvoří a zámek obejít.Je tady hodně práce

Opravená část zámku vypadá moc pěkně

Obcházíme zámek a začíná pršet.Jsme jenom nalehko.Schovávám foťák pod triko.

Zde vidíme lešení a dělníky a tak se vracíme.

Kolem zámku je cesta

Tady jsem vylezla do stráně a vidím zámek zase z jiné strany.Dál se bojím jít,abych se někam nepropadla,protože pode mnou je nádvoří.

Zámek je rozsáhlý,dá to velkou práci ho celý opravit,bude to trvat určitě pár let.Jednou bych ho ráda viděla celý v novém kabátě.

Od zámku vede alej k barokní kapli z roku 1722 svatého Jana Nepomuckého.

Je tu výhled na město a na hrad Ralsko.Tím směrem odtud pojedeme.

Kaple svatého Jana Nepomuckého.

Tady se opět spustí mírný déšť,po parných dnech je to příjemné osvěžení.Jdeme se ale schovat do lesa a vystoupáme na Zámecký vrch k Božímu hrobu.

Boží hrob ve skále

Ještě pohled na zámek a jedeme dále.A kam,to bude zase v příštím příspěvku.

Čekají nás horké dny,užijte jich co nejlépe.

1. Jituško, děkuji za krásnou reportáž - opět nezbývá než napsat - máme opravdu hodně památek, snad jednou bude i dost peněz na jejich zachování.
    Měj příjemný den, Helena

1. Helenko,děkuji.Mělo by to tak být,aby mohly být všechny památky opraveny.Jinak je to škoda.

2. Krásný výlet Jituško a moc pěkné fotografie. Podobně jako zámek ve Stráži, vypadal zámek v Děčíně. Dokonce se v Děčíně uvažovalo, že ho zbourají. a dnes je krásně opravený a nádherný. Všude kde byli sovětští vojáci, zbyla po nich doslova spoušť, která se teď jen těžko dává dohromady. Také na Bezdězu jsou vyryté ruské nápisy a nahoře na zřícenině hradu Ralsko prý také. Chtěla jsem se tam vydat, ale manžela odrazuje ten hrozný kopec a já bych si sama tím lesem a po kamenité, náročné cestě, nahoru jít netroufla...Děkuji za krásný tip na výlet a fotografie máš opravdu luxusní.

1. Jaru,děkuji.Sověti udělali paseky.Tak to jsem vůbec o zámku v Děčíně nevěděla.

3. Ahojky Jíťo, nádherné fotečky, měla jsi parádní výlet (✷‿✷)♥️✨♥️🌺🌺

1. Leni,děkuji.Výlet byl pěkný,viděli jsme toho za jeden den hodně a hlavně po většinu dne bylo zataženo.

4. Jitko, Tvé příspěvky mne moc baví, díky nim se podívám na krásná místa, kam se hned tak nedostanu a máš je skvěle nafocené. Užívám si každou procházku.
    Přeji Ti fajn dny. D.

1. Dášo,děkuji.Těší mě,že tě naše výletování baví.

5. krásný výlet,nádherné fotky, až to všechno opraví tak to bude moc pěknéééé******

1. Květuško,děkuji.Ráda bych se tam vrátila až bude zámek opravený.Bude to ale nějaký čas trvat.

6. Nádherná fota, u nás Jituško nepršelo, ani nepamatuji*********************

7. Danuško,děkuji.S deštěm je to i u nás špatné.

Moc děkuji za Vaše komentáře,které vždy potěší a kterých si velmi vážím.
Vzhledem k mému problému nebudu děkovat každému jednotlivě,odpovím pouze,pokud budete mít nějaký dotaz k uveřejněnému příspěvku.Děkuji za pochopení