4.5.20

Putování za vodními mlýny

V zimě jsme putovali po větrných mlýnech a protože jsem objevila zajímavé čtení o vodních mlýnech v okolí Turnova,tak jsme se o víkendu za některýma vypravili.Většina mlýnů je na říčce Žehrovka a také většinou na samotě.Čerpala jsem ze stránek Vodnimlyny.cz

Počasí bylo proměnlivé,střídaly se přeháňky se sluníčkem.Také jsme dvakrát zmokli.





Žehrovský mlýn
První písemná zmínka je z roku 1558.Je to poslední mlýn na říčce Žehrovka před jejím ústím do řeky Jizera.A zároveň je to jediný mlýn na Žehrovce,který mlel nepřetržitě až do roku 2004.V roce 2005 vyhořel.Byl zapálen neznámým žhářem.Dosud nebyl opraven.Žehrov spadá pod obec Žďár v okrese Mladá Boleslav.







Mlýn Vysoké kolo
Mlýn tu stál už v době předbělohorské tj.v letech 1526-1620.Od roku 1945 tu byl provoz pecnařství až do roku 1953.Po roce 1989 vlastní mlýn potomek posledního mlynáře a slouží k obytným a hospodářským účelům.
Na mlýnech se vždy vystřídalo velké množství mlynářů.Mlýn se nachází mezi Žďárem a Vyskří v okrese Semily.


Říčka Žehrovka








Podsemínský mlýn.
První zmínka o mlýnu je z roku 1544.V současné době je mlýn v majetku potomků posledního mlynáře.V mlýnu je dochováno veškeré zařízení.
O víkendu jsme u tohoto mlýna nebyli,leží v Podtroseckém údolí,spadá pod obec Troskovice v okrese Semily a je to jedno z nejnavštěvovanějsích míst v Českém ráji a proto jsme se mu raději vyhnuli.Byli jsme tady vloni na jaře a tak jsem si fotografii vzala z mého příspěvku na blogu.



Mlýn Nebákov
Je nejstarší a nejmalebnější mlýn na říčce Žehrovce.Je postaven pod hrází rybníka přímo u skály.První zmínka o mlýnu je z let 1454-1455.V roce 1743 byl mlýn barokně přestavěn.V roce 1951 byl mlýn uzavřen.Je to nemovitá kulturní památka.Fotografii jsem si vzala z mého staršího příspěvku na blogu.Byli jsme tu v zimě.Na místa,která se těší velkému zájmu turistů chodíme hlavně v zimě,kdy je tu klid.Nebákov patří pod obec Troskovice v okrese Semily v Libereckém kraji.


Podchlomecký mlýn
Je komplex mlýnských budov s umělecky ztvárněným mlynářským znakem v průčelí mlýna.První písemná zmínka je z let 1876-1878.
Činnost mlýna byla ukončena komunistickým režimem.Mlýn leží v Bělé u Turnova v okrese Semily.



Mlýn v Sekerkových Loučkách.
Tady a i v okolí mně byl průvodcem manžel.Jeho otec pocházel ze Sekerkových Louček,kde měli jeho rodiče hospodu a manžel sem později jezdil k babičce na prázdniny.Poslední majitel mlýna byl manželův strýc.Mlýn teď vlastní jeho potomci,manželova sestřenice a její děti.
První zmínka o mlýnu je z let 1876-1878.Sekerkovy Loučky spadají pod Mírovou pod Kozákovem v okrese Semily.


Na mlýn je přilepena roubenka,která je zrenovovaná a slouží k rekreaci.



Sem si chodili lidé z vesnice pro vodu,když nebyl ještě v obci zaveden vodovod.



Mlýn Dubecko
První zmínka pochází z roku 1939,ale na stránkách mlýna je datum r.1833.Mlýn je v provozu dodnes.Dubecko spadá opět pod Mírovou pod Kozákovem v okrese Semily.



Lavička kousek od mlýna.


Okolí je tu krásné.Malý rybníček a pod mlýnem teče říčka Stebenka.
















Jak se jmenuje tahle květinka nevím



U Stebenky kvetou blatouchy







Mlýn Mlýnice
První zmínka je  na konci 16.století.Jako ve všech mlýnech i tady se vystřídalo hodně mlynářů.V roce 1951 byl mlýn znárodněn.Současný majitel šrotuje obilí a oves pro soukromníky.Mlýn leží mezi obcí Skokovy a Olešnice v okrese Semily.





Perníková chaloupka spadla.



Všude v okolí je krásná kvetoucí příroda.


Bažant se nechce fotit.Uteče před mnou.




Projíždíme kolem Jizery.



Na stejném místě za rybníky Písečák se pasou srnky.Vidíme je tady vždy,když projíždíme.


Tak,co máš nového?


Tak nevím,zda jít s tebou a nebo zůstat na místě




Další mlýny jsme si nechali na příště.Je to docela pátrání a to mě na tom baví.Nenašli jsme třeba vůbec mlýn Pleskoty,přitom jako mladí jsme sem jezdili na letní karnevaly.Na některých místech jsem neměla žádný signál a tak jsem navigaci na mapách nemohla použít.Snažila jsem se vytvořit zajímavý příspěvek,protože na procházky jezdíme jenom po nejbližším okolí a to skoro na stejná místa a už mě to láká někam dále a hlavně objevovat něco nového.
Mějte hezké májové dny


30 komentářů:

  1. Krásné fotky Jituško. Škoda, že ty mlýny vypadají tak zdevastovaně. Ale hezký mlýn je ve Střehomi u rybníka Komorník. Cestou ze Sobotky přes Osek. Tam se točila pohádka S čerty nejsou žerty.Nevím, jestli se tam dá dojet autem. my jsme tam šli Od hradu Kost přes Plakánek do Sobotky. Také je kamenný mlýn ve Veseckém Plakánku. Ale to jsou jen zbytky bývalé stavby. Určitě tato místa dobře znáš a máš to prochozené. Přeji Ti krásný a pohodový další májový týden.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaru,děkuji.Mlýny jsou většinou nefunkční a tak není zájem je opravovat.O těch mlýnech vím,v Plakánku jsme často a chystáme se k nim.

      Vymazat
  2. Nádherné putování po úžasných mlýnech, to jsi měla skvělý nápad. Budu se muset podívat, jestli i v našem okolí máme nějaké vodní mlýny, takový výlet by se mi také líbil. Krásné fotky, jak staveb, tak přírody. Jitko, výlet s Tebou jsem si moc užila.
    Měj fajn dny. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dášo,děkuji.Zatím nechceme cestovat daleko a tak vymýšlím zajímavé cesty blízko Turnova

      Vymazat
  3. Jituško, tleskám tvému detektivnímu umění! Skvělý příspěvek, moc děkuji!
    Měj příjemný den, Helena

    OdpovědětVymazat
  4. Pěkný den Jío, uvařila jsem si kávičku a v duchu jsem se přenesla k mlýnům. Skvělé fotky, krásně popsáno. Kytičky se mi líbí, co je to za ty modré zvonky to také nevím ❤️🌺🌼🌻🌹🌼

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni,děkuji.Snažím se,aby byly moje příspěvky zajímavé

      Vymazat
  5. Zapomněla jsem dopsat, měla jsi štěstí na duhu stejně jako Květuška ❤️🌺🌼🌻🌹🌼

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Včera byla opět duha na úplně stejném míste.To už jsem nefotila.

      Vymazat
  6. Krásný výleta nádherné fotky Jituško,jarní přírofa je nádherná.A ta duha se povedla.

    OdpovědětVymazat
  7. Jíťo, tohle se mi moc líbí, já znám Nebákov, chodívali jsme pěšky nebo na kole, různé trasy. Ty kytičky by mohly být ladoňky?
    Jestli někde najdeš kytičky nebo ovocné stromy a kamení o okolí, je to známka toho, že tam kdysi byl obytný dům.
    Moc hezky jsem si s tebou pocestovala!
    Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko,děkuji.Já kytičky moc neznám a co píšeš,je zajímavé

      Vymazat
  8. Jitko, moc se mi líbí fotky těch jabloňových květů a škoda, že nemáš fotku tabule, mlýny na Žehrovce ve větším rozměru, ráda bych si to prostudovala, zkusím to najít na internetu.
    Duha byla za odměnu! Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  9. Jituš, udělali jste si báječný výlet, tentokrát nejen přírodou, ale o po technických památkách. :-) Z uvedených znám jen mlýn u Nebáku. Báječné fotky, doplněníé zajímavým textem a jako bonus duha, jarní kvetení (to modré by mohla být ladoňka) a nakonec srnky.
    Měj hezké dny.

    OdpovědětVymazat
  10. Nádherné fotografie Jituško ******* já marodím ,tak jsem nechytla z Číny koronu, ale v lese klíště a mám nyní lýmskou boronu, beru antibiotika a pořád jen spím ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Květuš,děkuji a přeji,aby jsi byla brzy v pořádku

      Vymazat
  11. Krásný výlet Jituško, my stále sedíme doma nebo na zahrádce jinak máš moc pěknou záclonu :-) děkuji opět za parádní pokoukání a moc,moc zdravím! ♥♥♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivetko,děkuji.Já doma moc nevydržím,ale to je o tom,že jsem v paneláku.Záclonou je do kuchyně dost vidět,ale to jsme tady zvyklí,někteří lidé ani nezatahují žaluzie.

      Vymazat
  12. Jituš, krásné fotky a jako vždy zajímavý výlet.
    Díky Jitka

    OdpovědětVymazat
  13. Hodně zajímavé cestování... Vyhledávat vodní mlýny mě nikdy nenapadlo. Děkuji za výlet i krásné fotky. :)
    Přeji pěkné dny, Sabi

    OdpovědětVymazat
  14. Sabi,děkuji.Snažím se hledat výletování po nějakých zajímavostech.

    OdpovědětVymazat
  15. Jituško překrásné fotečky líbí semi moc děkuji za milou podívánou a krásný víkend opatruj se *******************************🌹🥰💕🌹🥰💕

    OdpovědětVymazat
  16. Máme tolik krásných a zajímavých míst. Ale všichni musí nutně do ciziny. Bez moře nevydrží ani jediný rok.:-(
    Přeji krásný a pohodový sváteční víkend.🌞😊

    OdpovědětVymazat
  17. Emo,děkuji.Kdo je zvyklý jezdit ven,tak si to neodpustí a pojede za každou cenu.Nás už to neláká.Užili jsme si,když jsme byli mladí.

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za Vaše komentáře,které vždy potěší a kterých si velmi vážím.
Vzhledem k mému problému nebudu děkovat každému jednotlivě,odpovím pouze,pokud budete mít nějaký dotaz k uveřejněnému příspěvku.Děkuji za pochopení