26.5.20

Vojenský hřbitov Kbelnice

Po rozkvetlých zámeckých parcích a dobrotách se teď bude hodit trochu ponurejší příspěvek.Ponurý hlavně proto,že po vstupu na hřbitov se mě zmocnil zvláštní stísněný pocit,že jsem se musela ohlédnout,zda jde za mnou manžel.Historie tohoto místa mě nějak vtáhla do sebe.
Vojenský hřbitov leží při silnici od Turnova na Jičín.Jeli jsme vyzvednout něco pro vnučku od dcery.Vždy takové cesty s něčím zajímavým spojuji.Do Jičína jezdíme poměrně často a nikdy jsem si neuvědomila,co se skrývá na kopečku ve vzrostlých stromech.Teprve při návštěvě jsem si uvědomila,že jsem tu byla se třídou,když jsem studovala ekonomickou školu v Jičíně.Ale to jsme s děvčatama měly asi v hlavě jiné věci.
Na vojenském hřbitově jsou uloženy ostatky padlých vojáků při bitvě z Prusko-rakouské války u Jičína.Ta se odehrála 29.6.1866 Hřbitov byl založený až v roce 1891 a tak se sem postupně přemisťovaly ostatky vojáků pohřbených v okolí.Mezi roky 1904-1906 tu byla postavena kaple v secesním stylu.Ve středu kaple je pod kamennou deskou umístěno Ossarium /kostnice/.Na štítě nad kapli nad vchodem je socha Anděla míru.Na hřbitově je umístěno přes 50 hrobů a pomníků.Při vchodu do hřbitova jsou umístěny sochy sv.Petra a Pavla.Celý prostor je chráněn jako nemovitá Kulturní památka České republiky.

Tak vstupte se mnou na toto zajímavé místo









Kaple je nádherná stavba a působí na mě velkolepě





Anděl míru








Snad Vás toto místo zaujalo jako mě.Mám radost vždy,když při našich cestách objevím něco,okolo něhož jsme třeba projížděli několikrát a nezastavili.
V okolí Jičína je hodně zajímavostí,kde už jsme většinou byli,ale měla jsem v plánu ještě pár vodních mlýnů,kterých je tu opravdu dost.Ale to si nechám zase na další příspěvek.
Včera u nás celý den pršelo a teď je sluníčko.Za chvíli vyrážíme do Globusu do Liberce pro pár věcí a hlavně pro naši kočičku musíme koupit trávu.A třeba se někde ještě podíváme cestou.To vždy záleží,jak se bude chtít manželovi.
Mějte hezký den



26 komentářů:

  1. Jestli to byla tahle bitva která inspirovala autora Pohádek o Rumcajsovi, když v jednom z večerníčků řešil generál jestli vojska přijdou od Jičína nebo od Kbelnice a Cipísek mu to zjišťoval. Nakonec to dopadlo, na rozdíl od skutečnosti, dobře. A od té doby jak čtu nebo slyším Kbelnice si na ten večerníček vzpomenu.

    OdpovědětVymazat
  2. Jitko, tak tímto jsi mne velmi překvapila. Jezdíme tamtudy taky často a nikdy jmme hřbitůvek nezaznamenala.
    Je velmi působivý a jako vždy říkám, chudáci lidi, kteří padli ve válce, za cizí zájmy.
    Vendy mne svým komentářem taky ponaučila, dík.
    Děvčata - hezký den Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko,také jsem si říkala,kolikrát jsme jen tudy jeli

      Vymazat
  3. Jitko, tak jsem koukala na mapu a ty máš z toho hřbitůvku lepší fotky, než oni, my jsme byli ve Valdštejské lodžii, v Jičíně, v Železnici, ale na Zebíně ne a tenhle hřbitůvek neznám.Musím napravit, někdy.
    A koukala jsem, že je tam cosi i pro tebe, mlýn, sice budova rozbitá, nicméně ty z toho uděláš pěkný cíl výletu?
    Už se těším. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko,o tom mlýnu vím,je to zřícenina,ale museli bychom se vracet a u toho má manžel vždy řeči.Přijeli jsme totiž z jiné strany,než jsem já plánovala a říkala paní v navigaci.On má svou hlavu

      Vymazat
  4. Jituš, i já jsem tudy mnohokrát projížděla a neměla jsem tušení, že tu je hřbitov. Mám hřbitovy ráda, možná to vyzní morbidně, ale procházím se mezi hroby, čtu si jména na náhrobcích a vnímám ten klid, který tam panuje.
    Kaple v secesním slohu je opravdu krásná, stejně tak i sochy svatých. Báječně jsi to zdokumentovala.👍👍
    Až budu mít příště cestu kolem, určitě se zajdu na hřbitov podívat.
    Měj krásné dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko,také mám hřbitovy ráda a navštěvuji je.Tentokrát jsem byla překvapená z toho stísněného pocitu.Kaple je opravdu nádherná

      Vymazat
  5. Jituško, máš krásné fotky pietního místa. Vždyť i hřbitovy patří k našemu životu. M.

    OdpovědětVymazat
  6. Jituško, to je velice zajímavé místo a ta kaple je opravdu krásná a líbí se mi, že je to místo udržované. Máme ctít své předky a uctívat jejich památku. Krásné fotografie jsi pořídila. Přeji Ti příjemné a pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaru,děkuji.Místo opravdu zajímavé se zvláštní atmosférou

      Vymazat
  7. Jitko, i když je to smutné místo, má své kouzlo a duši. Také ráda chodím procházkou na starý židovský hřbitov, vždy se objeví něco nového.
    Pěkný večer. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš,děkuji,Také chodím dost často na hřbitovy,když někde projíždíme

      Vymazat
  8. Jíťo, je to smutné místo, ale i to patří k životu. Sochy jsou úžasné. Ráda se procházím a obdivuji staré náhrobky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni,děkuji.Bylo to opravdu velmi zajímavé místo

      Vymazat
  9. Jituško, před lety jsme se tady zastali s manželem - velmi působivé místo!
    Děkuji za připomenutí a přeji hezký den, Helena

    OdpovědětVymazat
  10. Tento hřbitov neznám, ale znám vojenský hřbitov založený roku 1867 v Náchodě. Nachází se směrem výš od zámku a je stejně působivý jako tento.
    Měj se hezky!
    Hanka(bavi-mne-to.blog.cz)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani,děkuji.Do Náchoda bych se ráda někdy podívala

      Vymazat
  11. Jitulko tak to je také moc hezké fotečky zdravím a hezké odpoledne *******************

    OdpovědětVymazat
  12. Jezdili jsme okolo a už jako malý holce mi vrtalo hlavou, co to tam asi je. Před několika málo lety jsme se tam zastavili cestou za "rebelantskými" zvony v Rovensku p. Tr.😊

    OdpovědětVymazat
  13. Nádherné fotky Jitško *********i zajímavé prostory hřbitova , neznám to tam a nikdy jsem v těchto končinách nebyla

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Květuš,děkuji.Já zase neznám tvůj kraj i když ve Strakonicích jsem byla

      Vymazat
  14. Emo,děkuji.V Rovensku ve zvonici jsem byla vloni

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za Vaše komentáře,které vždy potěší a kterých si velmi vážím.
Vzhledem k mému problému nebudu děkovat každému jednotlivě,odpovím pouze,pokud budete mít nějaký dotaz k uveřejněnému příspěvku.Děkuji za pochopení