29.9.20

Křížové cesty

 Křížová cesta,nazývaná někdy Kalvarie je symbolická cesta sledující události spojené s ukřižováním Ježíše Krista v podobě cyklu obrazů .Křížová cesta je většinou rozdělena na 14 zastavení.Jsou to zajímavé památky umístěné nejen v krajině.Z církevních lidových památek se do dnešní doby zachoval pouhý zlomek.Podotýkám,že věřící nejsem.První křížová cesta,kterou jsme navštívili o víkendu 12.září byla v Janově nad Nisou, v Libereckém kraji.Auto jsme nechali v obci a vyšlápli si kopeček k bývalé Hašlerově chatě.Tady jsme byli překvapeni,co je tu lidí.Konaly se tu závody mládeže.Naštěstí křížová cesta šla mimo hlavní cestu.

Křížová cesta se nachází v části Janova nad Nisou zvané Hraničná na Vysokém hřebeni.V roce 1878 založil Josef Klamt,mlynář z Hraničné na svém pozemku v blízkosti pramene,jehož voda údajně vyléčila jeho vážnou oční chorobu,křížovou cestu lemující lesní cestu ke studánce.Na 12 sloupech se nacházely na plechu namalované výjevy v lidovém stylu,znázorňující cestu k ukřižování Ježíše Krista.Nechal také upravit skalku na konci křížové cesty a do výklenku dal postavit sošku Panny Marie.Místo se stalo vyhledávaným cílem věřících z širokého okolí.V roce 1903 bylo místo slavnostně vysvěceno a zařazeno do poutních míst věřících.Místo u pramene bylo pietně upraveno a doplněno o odpočinkové lavice pro poutníky.Později zde byla vybudována chata nazvaná Hašlerova,kde se mohli poutníci ubytovat.Po druhé světové válce byla chata stržena a na jejím místě vybudován honosný hotel Murano.Časem byla křížová cesta lidmi opomenuta,sloupy povaleny a obrázky na plechu skončily ve sběrných surovinách.Až v roce 1996 se chátrající místo dočkalo rozsáhlé obnovy.Byly vztyčeny nové sloupy a místo obrázků nahradily keramické reliefy.Místo se stalo opět vyhledávaným místem věřících,ale i cílem turistů navštěvujících Jizerské hory.Celý areál je upraven pro klidné chvíle meditace.





Snažila jsem se fotit všechna zastavení,ale všechny fotografie se nepovedly.V lese bylo šero a nebo mi prosvitávající sluníčko svítilo rovnou do objektivu.Tak jenom pro ukázku,reliefy jsou opravdu moc krásné























Bývalá Hašlerova chata nyní hotel Murano.Na internetu jsem našla,že fungoval naposledy v roce 2012.Později jsem ho našla v nabídce realitní kanceláře.Na dveřích byla cedule,že se zde pracuje.Vidět to moc nebylo.Je to velký hotel v krásném prostředí,škoda ho.





Při cestě zpět do Janova nad Nisou jsme ještě odbočili k vyhlídkové skále Trniště.Výhledu brání vzrostlé stromy.K místu se váže řada pověstí.Podle jedné z nich je uvnitř ukryt poklad a brána k němu se otevírá na Velký pátek.Další pověst vypráví,že poklad v Trništi hlídají divoženky a šedí mužíčkové,kteří chudým a dobrým lidem dávají do nůší šišky,ty se pak promění ve zlato.




Další křížová cesta nás čekala ve Smržovce.Tu nechám na další příspěvek,bylo by to hodně fotografií a tak to rozděluji.
Prodloužený víkend u nás propršel a prší i teď.Ráno jsme jeli na Olšinu vyzvednout vnučku a dovézt ji na složení zkoušek v autoškole na motorku do Mnichova Hradiště.V půli cesty nám volala,že kvůli dešti se zkoušky odkládají zase na čtvrtek.Přitom vnučka studuje v Humpolci,kde je na internátě.Tak jsem ji litovala.Navečer jede do školy,ve středu večer přijede,ve čtvrtek zkoušky a večer opět do Humpolce.
Mějte hezké dny a opatrujte se

37 komentářů:

  1. Taky je od nás nedaleko Křižová cesta.V Malých Svatoňovicích. Je to krásná procházka, ale hodně do kopce :-). A to jsem někde četla, že by se mělo jít po kolenou. :-)))
    Prima fotečky, ráda jsem se podívala.
    Hezký - u nás upršený- den !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani,děkuji.Některé křížové cesty jsou hodně do kopce.Také jsem to slyšela,to bych po kolenou nezvládla.

      Vymazat
  2. Moc pěkné fotky a krásný písemný doprovod , musela to být krásná vycházka Jituško 🍀🌞🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Květuško,děkuji.V lese je krásně vždy a když to jde,spojíme to ještě s něčím.Jako tady s Křížovou cestou

      Vymazat
  3. Odpovědi
    1. Nedostali.Já si sebrala sama,ale poklad jsme doma nenašli

      Vymazat
  4. Ty reliéfy jsou krásné - moc se mi líbí. Musíme se do Janova někdy podívat. A přeji vnučce pozítří úspěšnou zkoušku.
    Zdraví Marie

    OdpovědětVymazat
  5. Jituš, udělali jste si báječný výlet do Janova. Je to asi náhoda, ale my byli v tomto hotelu ubytování. Je to už spousta let. Na běžkách jsme projížděli okolí, tehdy tu opravdu žádná křížová cesta nebyla. Na sjezdovky jsme jezdívali nahoru na Severák.
    Křížovou cestu jsi báječně zdokumentovala a doplnila informacemi o ní. Ty reliéfy jsou opravdu krásné. Také nejsem věřící, ale podobná místa navštěvuju a beru je jako umělecká díla a kulturní dědictví.
    V mém rodišti Rumburku je na Strážném vrchu kolem kostelíka také křížová cesta. Dlouho jsem tam ale nebyla, netuším v jaké je teď stavu.
    Krásný den, navzdory počasí. 💕

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko,děkuji.Hotel je v krásném prostředí a v duchu jsem si říkala,že trávit tady dovolenou muselo být moc krásné.A na běžky jako stvořené.Budu doufat,že se hotel ještě vzpamatuje

      Vymazat
  6. Krásné Jituško.Jako malá jsme jezdili s rodiči na sv.Hostýn.Tam je také křížová cesta.

    OdpovědětVymazat
  7. Jituš, moc zajímavá a neobvyklá křížová cesta i "kaplička". Hotel vypadá veliký, škoda, že je prázdný. A už tak dlouho.
    Pěkný večer. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš,děkuji.Bylo by fajn,kdyby se hotel vzpamatoval,myslím,že na takovém místě by neměl o návštěvníky nouzi

      Vymazat
  8. Jitu, to je velice zajímavá Křížová cesta. Kaplička je také zajímavá a u ní pramen. Je to velice zajímavé místo. Toho hotelu je škoda. Možná se opravdu uvnitř pracuje, ale kdo ví...Líbí se mi i ta skalní vyhlídka. My jsme zrovna říkali, že teď už se ani nikam nedostaneme, jen na procházky po okolí. Bojíme se nákazy. Tak že pro mě zůstanou ranní procházky...srnky covid nemají a v lukách ráno nikoho nepotkávám. Přeji Ti krásné dny ve zdraví.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaru,děkuji.My jsme trochu ve výhodě,že nemusíme hromadnou dopravou,tak že můžeme cestovat pořád.

      Vymazat
  9. moc hezkou procházku jste si užili,Sv.

    OdpovědětVymazat
  10. ahojky Jitka krásne fotky si spravila...ďakujem za ne******************

    OdpovědětVymazat
  11. Jituško, děkuji za další krásný výlet. Kochám se přírodou, počasím na tvých fotkách.
    Takových hotelů máme u nás asi víc, škoda...
    Měj příjemný den, Helena

    OdpovědětVymazat
  12. Jitko, ráda se s tebou toulám a dnes jsem se potěšila zas, neb tuhle Křížovou cestu neznám.Moc pěkně jsi nám to zpracovala - hned to láká k návštěvě.Hotelu je škoda, v takovém prostředí a zavřený! Nějaká ta šiška v batohu, doma proměněná na zlato, by se hodila každému, ale co, hlavně zdraví.Kam vyrazíte příště?
    Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko,děkuji.Šišku jsem si sebrala,v poklad se neproměnil.
      Také nechápu,jak v takovém místě skončí hotel.I mně by se tam líbilo na dovče.
      Plány nějaké máme,ale zase to nepřeháním.Když se chce a je hezky,tak někam občas vyjedeme

      Vymazat
  13. Křížové cesty mám moc ráda, hlavně ty staršího data.
    Krásné fotky jsi pořídila, Jituško.
    Přeju prima večer.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ilonko,myslím,že jich ještě pár navštívím.Také mě zaujali

      Vymazat
  14. Jitko, to je zajímavé téma. Nafotila jsi pěkné obrázky.M.

    OdpovědětVymazat
  15. Tak jsem se s Tebou prošla tajemnou minulostí, moc krásně jsi fotila ❤️

    OdpovědětVymazat
  16. Jitulko tak jsem už tady já jsem se toulala 3 dny na welnesu tak prohlížím fotečky jsou super **********************děkuji ..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bětuško,děkuji.Měla jsi se krásně a také pořídila moc pěkné fotky

      Vymazat
  17. Nádherné fotky a moc fajn výlet díky že jsem se opět mohla s tebou projít ani nohy mě nebolí :-)Tam bych se chtěla také někdy podívat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivetko,děkuji.Možná někde v okolí také máš nějakou křížovou cestu a ani o ni nevíš.Mě překvapilo co jich všude je.

      Vymazat
  18. Boží muka jsou fotogenická.

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za Vaše komentáře,které vždy potěší a kterých si velmi vážím.
Vzhledem k mému problému nebudu děkovat každému jednotlivě,odpovím pouze,pokud budete mít nějaký dotaz k uveřejněnému příspěvku.Děkuji za pochopení