19.8.22

Na Kolínsku

 Příspěvek je pokračováním výletu z 31.7.,který jsme ukončili výšlapem ke kapli na Břístevskou hůru.Před ní jsme ještě navštívili pár zajímavých míst.Mám ráda staré tvrze a pár jsme jich už při návštěvě mojí nejmladší sestry navštívili..Byla jsem ráda,že jsem objevila další dvě.

Mírkovská tvrz se nachází v obci Plaňany,okr.Kolín.První zmínka o renesanční tvrzi pochází z roku 1539,kdy byla dokončena jako nové rodové sídlo a středisko panství Jednalo se o jednopatrovou budovu.Později v první polovině 18.století byla přestavěna a rozšířena na sýpku.Hospodářským účelům sloužila až do 90.let 20.století.Po zrušení zemědělského družstva je v majetku obce,která se pokouší o její záchranu.V roce 2016 byla tato stavba prohlášena za významnou kulturní památku.






Projekt,jak by měla tvrz vypadat po rekonstrukci


V Plaňanech je i polodřevěná zvonice u kostela Zvěstování Panny Marie.Z té jsem měla také radost.
Je to renesanční zvonice z roku 1587.Uvnitř zvonice jsou tři zvony.





Románský kostel Zvěstování Panny Marie je z poloviny 12.století a ve 14.století byl k němu přistavěn
gotický závěr.Až do roku 1620 byl zasvěcen sv.Petrovi





O kousek dál byl další kostel,který mě také zaujal.


Kostel Narození sv.Jana Křtitele.Pseudogotický kostel z let 1908-1913.
Vysvěcen 18.září 1913.Jelikož bylo na stavbu použito nekvalitních materiálů hrozil kostel v roce 1931 sesutím.Proto musel být kostel opraven.Vypadá honosně.


Kostel jsem si ještě oběhla,ale z druhé strany mně svítilo slunce do objektivu a hlavně do očí,že jsem pořádně neviděla.




Další tvrz se nachází v Hradeníně,což je asi součást Plaňan.Kdysi to bylo honosné,středověké sídlo 
venkovské šlechty a členů bohatých měšťanských rodů z období vrcholného a pozdního středověku.V 19.století byla upravena do podoby výstavné selské usedlosti.Ve druhé polovině 20.století 
prošla obdobím nejhlubšího úpadku a celkové devastace.Od roku 2012 je ve správě
Regionálního muzea v Kolíně a postupně probíhá její obnova a připravuje se zpřístupnění veřejnosti.
Tvrz v Hradeníně je jednou z nejcennějších památek svého druhu na území České republiky.
Tvrz je oplocená se zámkem na vratech.Zdálo se mi,že se tu už dlouho nic nedělo.







Kousek od tvrze stojí pseudogotická zvonička z červeného pískovce z roku 1866.


To bílé auto není naše.To bych manžela hnala,kdyby mně takto zaparkoval před památkou,kterou chci fotit.



Další tvrz je v Cerhenici,také okres Kolín a ta byla přestavěna na byty.Je to hezký dům,ale venku stáli lidé,tak jsem ji nefotila.V obci je ještě zámek.
Ten byl postaven v roce 1771.Sloužil především jako sídlo správce panství.V roce 1758
ho získala Marie Terezie pro nově zřizovaný Ústav šlechtičen.Po jeho zrušení v roce 1918
byl zámek upraven na školu a byty.Dnes je zámek v soukromém vlastnictví a nedobytný.







Tady příspěvek ukončím,bylo by toho najednou pořád ještě moc.Do Císařské Kuchyně k mé sestře to je 30 km a ještě jsme pár míst navštívili.
Mějte hezký víkend



26 komentářů:

  1. Jituško, děkuji za další díl putování po zajímavých stavbách a místech.
    Posílám pozdravy, Helena

    OdpovědětVymazat
  2. Jituško, pěkná reportáž.Mám tyto historické stavby ráda a moc mě těší, když se některé dočkají rekonstrukce a opět vykvetou do krásy.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško,děkuji.Ráda bych se časem na tvrze podívala,jak to s něma dopadlo

      Vymazat
  3. Samé historické zajímavosti. Moc ráda jsem se podívala.
    Měj pěkný den !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  4. Jitko, taky objíždíme už léta kraj od Českého Brodu ke Kolínu, od Kostelce n.Č.Lesy ke K.Hoře... je tam těch zvonic, kostelů a památek opravdu hodně. Já tomu říkám vděčný cíl v době konce podzimu a nebo časně zjara, kdy není dlouhý den.
    Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko,je toho tady hodně a zdaleka jsme všechno neviděli

      Vymazat
  5. Jituško, mě se vše spíš líbí neopravené, má to určité kouzlo, opravené mi to už nic neříká, asi nejsem normální, Maru

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško,také mám ráda staré oprýskané stavby.Ale na druhou stranu mě těší,když se aspoň některé opravují

      Vymazat
  6. Zajímavá místa jste navštívili. Ten kraj já vůbec neznám. Měj se moc pěkně.

    OdpovědětVymazat
  7. Jitko, když si tak prohlížím tvoje krásné fotky, tak věřím, že jsi z takového výletu byla přímo nadšená. Také by se mi tam líbilo, kostely mám ráda. Měj se hezky 😉

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi,já jsem nadšená ze všeho.Hlavě,že jsem někde venku

      Vymazat
  8. Opět parádní procházku jsem s Tebou měla Jíťo. Fotky nádherné , staré stavby se mi m moc líbí. Ty dvířka do asi zahrady super.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni,děkuji.Ta dvířka se mi líbila hodně

      Vymazat
  9. A hele, vidím, že Hradenín souvisí s bitvou u Kolína v r. 1757! Za Marie Terezie se to mlelo a Prušáci jí nedali pokoj. Ale je fajn, že takhle dokumentuješ památky, třeba i méně známé, to je záslužná práce, to dovedu ocenit. Jen nevím, proč je u nás takový "folklór" nechat např. tvrz na foto nejprve nechat zničit, až je téměř na spadnutí a pak se někomu rozsvítí "v kokose" a zjistí, že je to památka, tak se to opraví. Takových míst je u nás nepočítaně. Tam na Kolínsku to vlastně neznám, když, tak jsem jela hned dál do Prahy.
    Přeji další nápadité výlety. ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani,já ty popisky píšu hodně stručně ač mají třeba historii daleko větší a i významnou.
      Mám stejný názor na památky.

      Vymazat
  10. Krásný výlet Jituško,děkuji...🤩

    OdpovědětVymazat
  11. Jituško, opět hezké výletování s Tebou. Děkuju moc, opatruj se. Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
  12. Nádherné fotky i vycházka Jituško, já se alespoň mohla pokochat tou krásou♥

    OdpovědětVymazat
  13. Také já se s Vámi pokochala na dalším výletu, paráda*******************

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za Vaše komentáře,které vždy potěší a kterých si velmi vážím.
Vzhledem k mému problému nebudu děkovat každému jednotlivě,odpovím pouze,pokud budete mít nějaký dotaz k uveřejněnému příspěvku.Děkuji za pochopení