14.9.22

Hradecko

Vysočany je vesnička kousek od Nového Bydžova v okrese Hradec Králové.Měli jsme v plánu navštívit i Nový Bydžov.Tam zmatkovala navigaci i my,všude byly zákazy vjezdu do města.Nakonec jsme zjistili důvod,byla zde pouť,ulice plné aut a odevšad se valily zástupy lidí.Tak to jsme rádi vynechali a jeli rovnou  do Vysočan podívat se na dřevěnou zvonici.Nachází se u kostela sv.Markéty.Ve zvonici jsou tři zvony.Sv.Bartoloměj,sv.Josef a sv.Jan Křtitel.













Měla jsem připravené další zajímavosti v okolí a jednou z nich byl zámek Sloupno.Ten mi  udělal radost.V okrese je hodně zámků,ale jak jsem už uváděla dříve hodně jich je nepřístupných a zrovna tolik jich je i ve špatném stavu.Tento mi udělal radost.Dalo se na něj koukat.Vznikl přestavbou renesanční tvrze v roce 1687.Ze zámku se stalo letní sídlo benediktinů.Roku 1748 byl zámek přestavěn.
Po roce 1948 byl zámek zestátněn a sloužil jako sklad.V současné době zámek vlastní obec,která ho postupně rekonstruuje.






Zámek Skřivany byl rovněž postaven roku 1720 z původní tvrze ze 16.století,která byla zničena za třicetileté války.
Dnešní vzhled získal novogotickou přestavbou v duchu anglické pozdní gotiky provedené v letech 1867-68.Dnes je zámek sídlem dětského domova.V letech 1822-28 zde působil Fr.Ladislav Čelakovský jako vychovatel v jedné rodině.




Zámek Smidary už tak hezky  nevypadal,ale zase mě potěšilo,že je majetkem chovatelů domácího zvířectva a pořádají se tu pravidelné výstavy.Je to další zámek přestavěný z tvrze v letech 1810-13.
Dnešní podobu získal empírovou přestavbou po požáru v roce 1825.
Já se moc o historii a nebo majitelích nerozepisuji.Snažím se napsat aspoň to nejdůležitější,nějaký letopočet pro představu.Dělám to také pro sebe,protože když něco nafotím chci si o tom i něco přečíst. 






Posledním místem v mých poznámkách byl zámek Chotělice.Nechal si ho postavit majitel papírny v Hostinném v roce 1875.Je to dvoukřídlý renesanční objekt .Od 60.let 20.století prostory využívá 
ústav sociální péče pro mentálně postiženou mládež.Chtěla jsem zámek vyfotit zblízka a tak jsem šla po cestě k němu a hned jsem vzbudila zájem.A už jsem slyšela ahoj,ahoj.To znám,když jdeme u dcery na procházku a potkáváme chovance z podobného ústavu v Kurovodicích.Jsou šťastni,že mohou někoho pozdravit,ač staří jsou jako malé děti.Je mi jich líto,naštěstí si svoji situaci neuvědomují.
Žijí tu v hezkém prostředí a jak jsem okoukla je tu i velký a hezký park.





Tak to bylo cestování opět po zámcích v okrese Hradec Králové.
Na kruhovém objezdu u Úlibic je vždy kolona aut a vietnamci zde krom jiného prodávají draky.
Ten den bylo větrno a tak jim pěkně létaly.Patří k podzimu.



Jak jedeme směrem od Hradce vítají nás za Jičínem Trosky.Jsme doma v Českém ráji.



V Sedmihorkách odbočíme směr Loučky a uděláme ještě zastávku u manžela bratra.Manžel automaticky staví U třech rybníků.





Hrad Valdštejn při zapadajícím slunci.Ten je odtud krásně vidět.


A ocúny jako každý rok na podzim vyrostly na stejné místě.






Prší a prší,snad porostou houby.
Mějte se hezky


 

31 komentářů:

  1. Ahoj Jitko, hezká prohlídka po zámcích. Tam kde je ústav nebo dětský domov, je zámek opravený. Alespoň nechátrá. Zvonice je také moc hezká. A krásně jste výlet zakončili u rybníků.

    OdpovědětVymazat
  2. Jitu, měli jsme hezký výlet a navštívili zajímavá místa. Ta zvonice a kostelík se šindelovými střechami jsou opravdu zajímavé. Viděla jsem jak se tyto šindele navyrábějí ručně a pak pokládají a ona to opravdu není lehká práce. Obdivuji lidi, kteří takovou nádheru svedou udělat. Také ty další dva zámky jsou moc pěkné a snad i tomu ve Smiradech se dostane oprav. Moc hezké fotografie. Přeji Ti krásné dny a měj se hezky.

    OdpovědětVymazat
  3. Jitko, ty ocůny jsou moc krásné.
    O zámcích v této oblasti si asi myslíme obě to samé, mnohé jsou nepřístupné a mnohé chátrají, těch pěkně opravených je méně. Ohledně zvonic jsme na tom podobně, my tam byli nedávno.Ale manžel už mi tam nechce jezdit, vždy říká, vždyť už jsme tam byli tolikrát.
    Ty draky na kulaťáku jsem viděla, ale nefotila, mají je tam skoro celý rok. Tobě se to pěkně povedlo.Já z auta ani vlastně téměř nefotím.
    Jak vidím Trosky, hned si vzpomenu na krásné Muzeum panenek v Troskovicích.
    Mějte se v Českém Ráji hezky. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko,děkuji.Vím,že jsou tam draci pořád.Ale představ si,že jsme tam teď jeli a nebyli tam.A jsou u silnice v Troskovicích

      Vymazat
  4. Ahoj Jituško, super výlet si měla.Návštěvy zámků mám ráda a mohu se u tebe pokochat fotečkama.Je dobře že to opravuji.

    OdpovědětVymazat
  5. Jituško, děkuji! moc ráda jsem si prohlídla jak zajímavé nemovitosti, tak nádhernou krajinu.
    Krásný příspěvek.
    Děkuji a zdravím, Helena

    OdpovědětVymazat
  6. Opět krásné výletování. Zvonice je pěkná a zámky máš pěkně zdokumentované. Krásné záběry na Trosky. Zdraví Večernice

    OdpovědětVymazat
  7. S Tebou se člověk nenudí.Jen si vždycky říkám, co míst jsem nenavštívila. No ale Ty to krásně nafotíš, já se pokochám, takže houby zle :-) !!
    Měj se fajn!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani,my hodně jezdíme,obstaráváme pro rodinu,kde co.A při té příležitosti vždy najdu,co je v okolí zajímavého

      Vymazat
  8. To byla super podívaný s Tebou Jíťo, nádherné fotky. Pokochala jsem se ⚛ ღ ♥

    OdpovědětVymazat
  9. Hanka/kaleidoskop-podle-hanky.blogspot.com
    Jsou to hodně vzdálená místa, ale i tak jsem HK několikrát navštívila a Hradecko také, ale z té jižní strany. Zámků je u nás mnoho, na vesnicích nebyla nějaká velká panská sídla, ale "zámečky". Žil tam správce, který se o panství staral a občas vrchnost přijela na "revizi". Dobře, že už pominula doba, kdy tyto budovy sloužily státním statkům a pokud tam bylo uskladněno obilí, ještě dobře.
    Přeji další pěkné výlety. ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani,máš pravdu.Největší devastace takových objektů byla,když v nich sídlili státní statky

      Vymazat
  10. Jitko, moc hezké povídání a ještě hezčí fotky z vašeho toulání v okrese HK. Ráda jsem si početla i pokoukala. A na fotky rybníků se vždycky podívám ráda 😊

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tento komentář byl odstraněn autorem.

      Vymazat
    2. Evi,děkuji.Rybníky mě lákají i cestou,ale ne vždy k nim najdeme cestu

      Vymazat
  11. Ahoj Jitu, hezky výletuješ. Místa okolo Bydžova znám, jezdím tudy na chalupu. Děkuju za hezkou exkurzi u Tebe, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni,děkuji.Já doma moc nevydržím.A hrozně ráda se vozím autem a koukám po krajině.
      Myslím,že okolí Nového Bydžova je moc hezké

      Vymazat
  12. Jitulko moc děkuji za krásné obrázky a krásné povídání a houby u nás rostou .♥♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bětuško,děkuji.Houby už rostou i u nás.Už má nasušeno

      Vymazat
  13. Jituško, krásná přehlídka zámků a dřevěných kostelíků. Při plánování mých cest velmi často narážíme na nepřístupné zámky, které slouží buď jako městské úřady nebo ústavy pro postižené nebo domovy důchodců. No alespoň mají i tito lidé, které společnost kdysi vyčlenila, stálou péči a je jim relativně dobře. Oni jsou v ústavech i vychováváni, aby zdravili a dělá jim potíže rozlišovat vykání a tykání. Proto je to Ahoj, takové univerzální a nikoho neurazí. Přeji hezký den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško,mě baví cestovat po zámkách,které nejsou v zájmu veřejnosti,ale nejsem sama.Na internetu je vždy hodně fotek nepřístupných a nebo zpustlých zámků.A že je v nich umístěn ústav a nebo něco podobného je jenom dobře.

      Vymazat
  14. Krásný výlet i fotografie Jituško ♥

    OdpovědětVymazat
  15. Komentář zmizel , krásné fotky Jituško ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Když jdu na blog,tak se dívám do spamu a byl tam

      Vymazat
  16. No škoda opět jsi byla kousek od nás :-( Nový Bydžov je zvláštní město asi jen náměstí je tam krásné hihi.

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za Vaše komentáře,které vždy potěší a kterých si velmi vážím.
Vzhledem k mému problému nebudu děkovat každému jednotlivě,odpovím pouze,pokud budete mít nějaký dotaz k uveřejněnému příspěvku.Děkuji za pochopení