13.6.24

Smutný příběh s nadějí

 Tak jako loni jsem se i letos stala součástí velké čapí rodiny.Sledujeme díky kamerám život na čapích hnízdech,ale i hnízdech,kde kamery nejsou.Společně se radujeme i smutníme.Letos k tomu přispělo i velmi deštivé počasí v některých částech republiky v době,kdy se líhla čápata.Čapí hnízda s námi sdílí i pozorovatelé ze všech zemí Evropy.Já sleduji hlavně hnízda,kde kameru umístil místní provozovatel internetu a to v Mnichově Hradišti,Příšovicích a nově v Kněžmostě.Hnízdo v Kněžmostě se stalo mojí srdcovou záležitostí.Okolo jezdíme poměrně často,hnízdo je na komíně v obci.Když jsme tu jeli začátkem dubna na hnízdě stáli dva čápi.Dost dlouho to vypadalo,že snad zůstane samec sám.Pečlivě nosil větvičky na hnízdo a pořád ho upravoval.Dočkal se, asi po týdnu přiletěla samička.Stála jsem zrovna pod hnízdem a tak jsem ten okamžik mohla zachytit fotoaparátem.



                                                                   
   Kam ses holka poděla?
      Máš čtyři krásné potomky



Přivítání samce bylo se vším všudy


Tyto fotky jsou už screenem obrazovky,které mohu pořizovat jenom díky IT Business,který do hnízd umístil kamery.První vajíčko asi po 10 dnech


                                                                       A přibývaly


Krásná snůška.



Protože mám čápy na mobilu koukám na ně dost často.A najednou na hnízdě byl pořád jeden čáp.
Seděl tak čtyři dny,vajíčka pravidelně obracel.
Ovšem byl bez potravy.
Ornitoložka napsala do komentářů,že je to samec.
Bylo vyhlášeno pátrání po samičce.
Lidé v obci prohledávali dvory a komíny.Já jsem se zapojila tím,že jsme s manželem prošli okolí rybníků Brodek a Lomenďák,
kam často jezdíme.Původně bylo řečeno,že do života čápů se zasahuje jenom v případě,že úmrtí druhého čápů bude z lidské strany.
Po samici se slehla zem.
Nakonec se obec domluvila ze Záchrannou stanicí v Poděbradech o  odebrání vajíček a umístění jich do umělé lihně.
Tak se stalo 23.4.kamera byla v tu dobu vypnutá,samec určitě svá vajíčka bránil


Samec vajíčka pořád hledal.Bylo mi ho líto.Ale bez lidské pomoci by z vajíček nic nebylo.
Sám by to nezvládl.



Ve středu 24.dubna jsem odpoledne koukla do mobilu,jak si vedou čápi na hnízdech.
V Kněžmostě bylo hnízdo nejdříve prázdné,najednou přiletěl čáp sedl si do hnízda zvrátil hlavu dozadu
a začal hlasitě klapat zobákem.Něco se děje.A dělo,na hnízdo dosedla druhá čápice.Padli si s Knížetem,jméno samce do oka.Asi po 10 dnech se v hnízdě objevilo první vajíčko.
Ovšem 6.května zmizela i druhá samička.Zájem místních o hledání v obci i okolí opadnul.Nezajímalo je to.Mohla někde uvíznout,třeba v komíně,což se stává.Vypravili jsme se s manželem ji hledat opět k rybníkům Brodek a Lomenďák,kde jsme předpokládáli,že je to místo,kam by čápi mohli létat za potravou.Prošli jsme to tady důkladně,pata,nepata,když jde o dobrou věc,zatnu zuby.










Kníže se o vajíčko staral.
 10.května přiletěla třetí samička.Dostala jméno Xanti,podle její bojovné povahy.
Nejdříve se rozhodla zlikvidovat vajíčko.
Posunula ho na kraj hnízda až se ji ho nakonec podařilo v zobáku rozmáčknout.
Kníže jen smutně přihlížel.


Myslela jsem,že bude klid,když
cizí vejce zničila.
Nebyl začaly boje.Xanti nechtěla Knížete pustit na hnízdo.Dokonce se zobáky vzájemně zranili,že tekla krev a pohnuli s kamerou.
Časem se situace uklidnila.Bylo i parkrát hopi,doufala jsem,že by Kníže ještě mohl založit rodinku
s Xanti,ale bylo asi už pozdě.
Teď jsou už jako pár v pohodě.Občas se láskyplně oždibují.Odlétají společně a až na vyjímky společně i přilétají.



Tak je mám nejraději


Teď už dochází i na tuli,tuli


Ze záchranné stanice v Poděbradech umístili do skupiny na FB,jak se vede čápátkům z vajíček z
Kněžmosta.Jsou čtyři a budou umístěny do náhradní rodinky u Plzně.Musí být prověřená.V Kněžmostě byla samička agresivní a tak by to byl velký risk je vrátit tam.
Jejich příběh skončí až odletí do teplých krajin,ale myslím,že to tady
už bude v poklidu bez nějakých významnějších událostí.
Budu je sledovat a podávat pravidelně zprávy do skupiny až do jejich odletu 

V Mnichově Hradišti jsou čtyři čápáta.Sotva se rodičům vešla při dešti pod křídla.
Naštěstí to u nás nebylo tak hrozné,pršelo hodně jenom jeden den a byli jsme ušetřeni
i bouřek.


Loni jsem hodně sledovala Příšovice.Letos je to tam v poklidu a o příspěvky
se stará kamarádka přímo z vesnice.
Dospělí vychovávají jedináčka.Je mu věnována velká péče.


A protože nebyly od dubna zápisy o hnízdě v Hoškovicích a my jezdíme kolem
docela často,udělala jsem zápis v červnu já.
Měla jsem štěstí na hnízdě byl  jeden dospělý a jedno mládě.
Na hnízdě není kamera a je sem špatně od silnice vidět.
                                                                             

Příspěvek  jsem měla připravený dopředu a jenom upravila.
Mám po operaci jednoho oka a během 14 dnů bych měla jít s druhým
Zatím to s koukáním do PC i mobilu nepřeháním,ale čápi jsou moje priorita a to mi prostě nedá,abych
nevěděla,co se děje na hnízdech.
Mějte hezké dny

25 komentářů:

  1. Tak to je, Jitko, velmi zajímavá reportáž ze života čápů!!!! Ze země se to opravdu špatně fotí, ale i tak každá fotka mladých potěší. Jak jsem slyšela, letošní voda odnesla hodně mláďat i celých hnízd. Na poslední procházce u rybníků bylo hodně labutí, ale jen jeden pár měl mladé a to pouze tři. Chci věřit, že se zadaří druhá snůška. Měla jsem štěstí na chocholačky, které zrovna zařizovaly hnízdo, tak snad to vyjde. Doufám, že operace dopadla dobře. Přeji hezký den!!

    OdpovědětVymazat
  2. Jitko, tvůj příspěvek jsem četla jako zajímavou a napínavou knížku. Zajímalo by mě, kam se obě čápice ztratily, ale to se asi nedozvíme. Mám radost, že se vylíhla čtyři čápata, to je úspěch. Měj se moc hezky, šetři oči a opatruj se, pá 😉😊

    OdpovědětVymazat
  3. Ahoj Jituško, tak to jsou krásné fotečky a děkuji ti za návštěvu na mém blogu.

    OdpovědětVymazat
  4. Jitko, už jsem si říkala, že letos nějak chybí zprávy ( nejen od tebe ) o čápech. Zajímavá reportáž. Každým rokem je to s nimi jinak. Tak snad je tohle studené počasí neohrozí. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  5. Jitko, to byl napínavý příběh. Díky za sdílení.
    A ať i druhá operace dopadne dobře

    OdpovědětVymazat
  6. Jituš, moc hezky jsi to zpracovala, děkuji i za ty čápy. 👍 V přírodě se někdy dějí věci, které se zdají těžko pochopitelné, ale to nezměníme. O čápy jsem se začala kdysi zajímat díky čes. rozhlasu, byla tam čapí Odyssea, měli na těle vysílačku a tak se vědělo, kde jsou. Myslím, že je hodně lidí, kteří fandí čápům a zajímají se o ně, vy jste toho příkladem.
    Tobě hlavně přeji, aby oční operace proběhly bez komplikací a měla jsi oči připravené na letní výlety. Hodně štěstí! 😊

    OdpovědětVymazat
  7. Pozorování čápů a příběhy jejich rodin mohou být krásné, i když ne vždycky. Taky se občas podívám do hnízda v Žíreči, tak je klid a láska :o)
    Jituško, děkuji za krásnou reportáž a přeji hlavně v pohodě zvládnutou i druhou operaci!
    Opatruj se, pa Helena

    OdpovědětVymazat
  8. Anonymní14.06.24 7:09

    Jituško, nádherné snímky, to se Ti moc povedlo. Maru

    OdpovědětVymazat
  9. Zdravím další čápomilku, je nás kolem hnízd s kamerami hodně a máme informace i o nutných zásazích ornitologů, kteří pomáhají s odchovem mláďat v záchranných stanicích. Já už roky sleduji hnízda na Trutnovsku, v Bohuslavicích a prostřednictvím pěkných "Večerníčků" i dál. Je to pěkný koníček, i naše občasná podpora záchr. stanic se jim hodí. Občas sleduji i vaše hnízda, nebo se o nich dozvídám z chatů u čapích hnízd. Držím palce, ať se jim daří i dál :-)))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak,také mě to hodně baví a myslím,že právě díky nám,které jsme sledovaly problematické hnízdo v Kněžmostě jsou teď čtyři čápata v adoptivních rodinách

      Vymazat
  10. Jituš, čápy sleduju v Mladých Bukách, před pár lety to tam bylo taky dramatické, když zahynula samice a pak jeden ze tří mladých. Samec sám mladé vychoval za pomocí dobrých lidí, kteří mu nosili krmení pro mladé. Vědělo se i v cizině o Bukáčkovi, jak je statečný. Nějak už na to, s věkem, nemám nervy, ale denně se mrknu jestli jsou všichni v pořádku. U nás v dědině, mají taky hnízdo. Včera tu nad námi lítal černý čáp, asi bydlí taky někde blízko. Jituš držím pěsti, aby oči byly zase v pořádku. Měj se hezky🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Libuško, o tomhle hnízdu také vím a Bukáček je hodně populární .Děkuji

      Vymazat
  11. Díky za pěknou reportáž ze života čápů. U nás v okolí o žádných nevím. Klidné dny přeje a zdraví Večernice.

    OdpovědětVymazat
  12. Taky sleduji čápi u nás v nedalekých Bohuslavicích. Je tam pět mláďat. Rodiče se mají co ohánět.
    Taky u nás zatím žádné velké lijáky nebyly, takže myslím, že zatím přežívají v pohodě.
    Měj se hezky !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani,také je sleduji.Je to taková ústřední skupina a pod ní se dávají příspěvky ze všech hnízd.
      Nikdy jsem tolik nekoukala do mobilu,jako teď na čápy

      Vymazat
  13. Krásné vyprávění a pozorování čapí rodinky . Musí to být velmi zajímavé. Parádní snímky Jituško ♥ zdravím a přeji hezký víkend ♥

    OdpovědětVymazat
  14. Děkuji Jituško, je to zajímavé pozorovat čapí rodinku ❤️🍀🥰

    OdpovědětVymazat
  15. Moc zajímavé povídání o čapí rodince.I když ne vždy to dopadne dobře,ale příroda dovede být někdy krutá.Díky za hezké fotky a povídání,měj se hezky a hlavně ať jsou oči v pořádku..🔆

    OdpovědětVymazat
  16. Krásný večer Jituško, nádherné vyprávění o čapí rodince, úžasné snímky, ale smutná jsem, ne vždy to končí radostně, ale jak píšeš s nadějí ♥

    OdpovědětVymazat
  17. Bellissima storia.Anche in Friuli (Fagagna) c'è un rifugio di cicogne,ci son stata con i miei alunni.Buona giornata.

    OdpovědětVymazat
  18. Jitulko zdravím no je to krásné o tom vyprávět moc hezké nafocene hezký den no u nás dnes prší..

    OdpovědětVymazat
  19. Jitko,👍 perfektní reportáž a fotografie. Přeji Ti úspěšné zvládnutí operace očí 🍀

    OdpovědětVymazat
  20. Jíťo to je poutavé čtení, pěkné fotky ⚛ ღ ♥

    OdpovědětVymazat
  21. Je mi Knížete moc líto. Ztratí se jeho láska a nakonec mu odeberou potomky. Ztratí se druhá láska a třetí fúrie mu zabije jedinou nadějí. Smířil se s těžkým osudem a podřidil se třetí družce a ani netuší, že má čtyři krásné dědice. Příběh mláďat dopadl dobře, ale táty čápa je mi moc líto. Jituško, máš krásnou a záslužnou zálibu.

    OdpovědětVymazat
  22. Jsem ráda, že operace dopadla dobře a moc přeji, aby tak dopadla i ta druhá.

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za Vaše komentáře,které vždy potěší a kterých si velmi vážím.
Vzhledem k mému problému nebudu děkovat každému jednotlivě,odpovím pouze,pokud budete mít nějaký dotaz k uveřejněnému příspěvku.Děkuji za pochopení