12.7.19

Sudoměř a Vrátenský větrák

Na druhý sváteční červencový den si syn naplánoval akci s dcerkama a nám zůstala na starost Bleky a protože bylo venku příjemně,tak jsem se rozhodla uskutečnit další z mých cestovatelských plánů.Plánuji také podle toho,zda bude s námi pes,či nikoliv.
Tentokrát jsme vyrazili směr Mladá Boleslav a obec Sudoměř.Sudoměř je malá obec ve Středočeském kraji,žije zde necelá stovka obyvatel.Manžel mně vždy říká,proč si vybírám místa,kde lišky dávají dobrou noc a co tu chci hledat.Jenže mě ta místa právě lákají,hledám na výletech klid a pohodu.Jak jsem už psala značení na vedlejších silničkách není nic moc a tak je to vždy velké dobrodružství a mě vždy udivuje,kde všude lidé žijí.V poslední době se nám stává,že co hledám nenajdeme.Ale to nevadí,všude je něco zajímavého.A tak se mi líbila i obec Sudoměř.Má krásnou a malebnou náves s historickými statky.Je tu klid,protože silnice zde končí.Překvapilo mě koupaliště uprostřed návsi.








Jsou tu pěkné chaloupky





Kostel Narození Panny Marie s dřevěnou zvonicí.



Touto cestou jsme se vydali za tím,co jsme hledali a zabloudili jsme.Došli jsme někam jinam.Bleky byla šťastná,že není na vodítku a může volně běhat.A o tom to je.












Že najdeme větrný mlýn jsem taky moc nedoufala.Na internetu píšou,že je uprostřed polí.Ten jsme naštěstí našli,ale nemohli zase najít,kudy k němu.Vede k němu z hlavní silnice cesta mezi poli.
Už z dálky vypadá mlýn úžasně a čím jsme byli blíže,tím více jsem žasla.



Větrný mlýn se nachází nedaleko obce Vrátno.Byl vystaven roku 1870 a jedná se o mlýn holandského typu s neobvykle vysokou kuželovitou střechou s vikýři.Vrátenický mlýn nechal na svém pozemku postavit místní statkář Václav Mareček.V prvních letech obsluhoval mlýn sám,později ho pronajímal.Roku 1923 byl větrný mlýn opuštěn.Co následovalo potom bylo smutné.Lidé mlýn prostě vykradli a rozebrali.Od 90.let minulého století byl mlýn v soukromých rukou a po roce 2000 prošel rozsáhlou a velmi nákladnou rekonstrukcí.Později však opět chátral.Nový majitel ho znovu opravuje a časem by měl být mlýn přístupen i veřejnosti.







Okolí je pěkně upravené





Mlýn z jiné strany




Větrný mlýn s Bezdězem vpravo






Bezděz po přiblížení


Kousek od mlýna je posezení u křížku



Jedeme dále.

Kostel sv.Havla v obci Skalsko



Zámek v obci Skalsko.Jeho zakladatelem byl řád servitů ve druhé polovině 17.století.Po zrušení řádu měl zámek mnoho majitelů a dochovanou podobu získal při novorenesanční přestavbě z roku 1878.Zámecký areál je od roku 1967 chráněn jako kulturní památka.V současné době v zámku sídlí Střední fotografická,filmová a televizní škola.



Cestou domů jsme zastavili ještě u rybníku,ale to nedokážu už popsat,kde se nachází.Začalo být docela velké teplo a tak jsme chtěli,aby si Bleky zaplavala.Rybník byl bohužel zelený,tam nepustím ani psa.Procházka byla ale příjemná.







Kostel sv.Bartoloměje v obci Strenice.


Tady někdo ztroskotal



Železniční most Jizerní Vtelno



Když shrnu sobotní výlet,tak jsme sice něco nenašli,ale viděli  jsme zase kousek Středočeského kraje a dostali se do míst,která nejsou zase tolik známá.A to se mi líbí.
Dnes přijedou zase na týden moje milé vnučky a bude o zábavu postaráno.
Konečně zapršelo,příroda se raduje.Radujme se s ní.


10 komentářů:

  1. Jituško, moc děkuji! Tahle místa opravdu prozkoumaná nemám, byla jsem jen v Jizerní Vtelně, protože jsem chtěla vidět zámek. Ten mlýn je v dokonalém stavu, netušila jsem, že je i v Čechách, na podzim jsem u podobného stála v Kuželově.
    Musím se smát - i u nás se to dělí na se psem nebo bez něj :o)
    Měj hezkou sobotu, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko,děkuji.U nás mám pocit,že psa asi adoptujem.Ona je úžasná

      Vymazat
  2. Jituško také já děkuji, že jsem se podívala do míst, kde zcela jistě nezavítám, fota jako vždy ukázková a super povídání, pusu na líčko. ♥ ♥

    OdpovědětVymazat
  3. Moc krásné, a jak to tam mají pěkně upravené, krásné fotky 🍉🍋🥀🍒🥑🌹

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni,děkuji.Ze mlýna jsem byl unešená,opravdu moc pěkné

      Vymazat
  4. Nádherné fotky Jituško. O tom mlýně vím, ale je to na druhou stranu, než kam jsme tehdy jeli my. My jsme byli v Krnsku a na zámečku Stránov. To je na druhou stranu k Jezernímu Vtelnu. Ten Stránovský viadukt máš na těch posledních fotkách a kousek od něj je zámek Stránov a je moc hezký. Ty roubenky jsou úžasné. Kolikrát si říkám, že je škoda, že člověk pořídí hezký záběr a lezou do něj ty dráty elektrického vedení. Ale s tím nic nenaděláme. Tak jsem se zase potěšila Tvými hezkými fotografiemi a ten mlýn " Větrák" je fakt úžasný. třeba se tam také někdy dostaneme.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaru,děkuji.Na zámek Stránov se chystáme,jezdíme často okolo,ale v poslední době máme sebou pořád psa.Nemám srdce ji nechat doma

      Vymazat
  5. Nádherné fotky i příroda Jituško**********. Sudoměř je také v Jižních Čechách, vesnice ležící 10 km východně od města Strakonice. Spadá pod obec Čejetice. Nedaleko Sudoměře můžeme najít archeologické naleziště ze střední doby kamenné a i proto je to cíl častých turistických výprav.Nedaleko Sudoměře, kde se roku 1420 odehrála bitva mezi vojskem Jana Žižky a královským vojskem, stojí monumentální socha slavného vojevůdce Žižky, která je 16 m vysoká. Každý rok jsou tam oslavy a koná se vždy i bitva v brnění

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Květuško,děkuji.Ze začátku jsem opravdu chytla Sudoměř,tam u vás.

      Vymazat

Moc děkuji za Vaše komentáře,které vždy potěší a kterých si velmi vážím.
Vzhledem k mému problému nebudu děkovat každému jednotlivě,odpovím pouze,pokud budete mít nějaký dotaz k uveřejněnému příspěvku.Děkuji za pochopení