23.7.19

Zahrádky - Novozámecká průrva

Před časem jsem dala na blog fotografie z Průrvy Ploučnice a díky jim mě jeden návštěvník blogu pozval do Zahrádek podívat se na jejich Novozámeckou průrvu.Docela mě to překvapilo,nevěděla jsem o této zajímavosti a byla jsem moc ráda za tento tip.V Zahrádkách jsme byli s manželem několikrát,protože tu nějaký čas bydlel s rodiči a bratry.Ale,pořád je nemáme celé prozkoumané.Byli jsme tu už 9.července,ale protože jsme měli doma vnučky nebyl čas hlavně na popisky fotografií,které mi zaberou nejvíce času,protože na psaní vůbec nejsem.

Ráno bylo u nás krásně a moje aplikace počasí ukazovala den bez deště,ovšem jenom u nás v Turnově.Když jsme přijížděli k Bezdězu začalo se hodně zatahovat a než jsme dojeli do Zahrádek nějaká přeháňka byla.V Zahrádkách na chvíli vysvitlo sluníčko.

Výhledy cestou na Bezděz mě vždy zlákají.Manžel už ví,kde je na něj nejlépe mezi stromy u silnice vidět a tak zastavuje.




Pro přiblížení jsem vytáhla i větší objektiv.


Mračí se hodně


Obec Zahrádky se nachází v okrese Česká lípa a žije zde 689 obyvatel.V obci a jejím okolí je spousta zajímavostí.A my se vydáme za jednou z nich.
Novozámecká průrva je uměle vytvořený kanál,středověká technická památka sloužící jako výpust Novozámeckého rybníka.Byl zbudován ve 14.století z nařízení císaře a krále Karla IV.Kanál je dlouhý 175 metrů,široký 7 a hluboký 14 metrů.Novozámecký rybník je napájen Mlýnským a Bobřím potokem.Přes průrvu na vrcholu skal byl vybudován most,po němž dnes vede velice rušná a nebezpečná silnice.O tom jsme se přesvědčili později,když jsme ji chtěli přejít.
Novozámecký rybník je zařazen mezi významná středověká vodní díla a od roku 1933
je národní přírodní rezervace.Celé území včetně Bobřího potoka je součástí chráněných územních ptačích oblastí.

Restaurace Na staré poště.Z téhle strany vypadá,že je zavřená,ale vepředu sedí pár hostů u stolů venku.







Novozámecký rybník.Překvapuje mě,jakou krásnou odpočinkovou zónu objevujeme pod rušnou silnicí.














Novozámecká průrva









Je to moc pěkné místo.


Pokračujeme dále k Bobřímu potoku.



Zbytky lávky,na kterou se už vstoupit nedá.





Hodně frekventovaná silnice nad průrvou


Je tu moc krásně,údolí lemované skálami a všude kouzelné chaloupky.Ty raději moc nefotím,venku jsou jejich obyvatelé a nemuselo by se jim to líbit.









Měli jsme v Zahrádkách další plány,je tady i Mnichovská průrva,ale déšť a bouřka nás donutili vrátit se k autu.



Přesto jsme se podle plánu vydali dál na Holany.Ale návštěvu tvrze jsme kvůli dešti také neuskutečnili.






Kostel svaté Máři Magdaleny v Holanech


Morový sloup Nejsvětější Trojice v obci Blíževedly.


Tady byla pěkná průtrž.je nám jasné,že výlet je u konce.


Poslední pohledy na kopečky







Po dlouhé době nám výlet překazil déšť.Nevadí,vláhy je potřeba,bohužel v Turnově ten den nespadla ani kapka.Zahrádky nejsou od nás tak daleko a tak se sem určitě brzy vrátíme.
Přeji Vám hezké dny,plné sluníčka








14 komentářů:

  1. Jituško, u tebe se vždycky něco dozvím! Trochu mě hlava nabere, kdo naprojektoval silnici nad něčím takovým...
    Opravdu krásný kraj, vidím, že jste sebou měli i psí slečnu. Hezký výlet, i když jste ho museli zkrátit.
    Přeji hezké dny a moc zdravím, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko,děkuji.Cesta tam vedla už kdysi dávno,ale tahle teď je fakt hrozná.Úplně to tam narušuje a na druhou stanu dostat se je horor.

      Vymazat
  2. Jitka spravila si nádherné a zaujímavé fotky ako
    vždy*************************

    S pozdravem
    komentar | slavka0204@seznam.cz

    OdpovědětVymazat
  3. Tam to znám, Jezdíme tam každý rok. U Rybářské bašty a průrvy jsme také před lety byli. Podobná průrva je i u Břehyňského rybníka u Doks. Také je vytesaná ve skalách. Do Zahrádek jezdíme každý rok na jaře a hezká procházka je druhou stranou Novozámeckého rybníka přes ptačí vyhlídku směrem k Provodínu a Jestřebí. Je tam všude opravdu krásně. Nádherné fotografie jsi pořídila a jsou na nich vidět ty rozdíly počasí. Krásně jsi vše zachytila.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaru,děkuji.Plánu v Zahrádkách jsme měli více,ale počasí to překazilo.Tak snad příště to dokončíme.

      Vymazat
  4. Jitko, další nádherné místo, které neznám. Úžasný výlet a moc povedené fotky. Skalní údolí by mne také lákalo k procházce, je tam u vás opravdu krásně. :o)
    Měj hezké dny. D.

    OdpovědětVymazat
  5. Jitko já moc děkuji za komentáře a fotečky to je zase krásna podívana super děkuji ..

    OdpovědětVymazat
  6. Nádherná podívaná Jíťo. V duchu jsem se tam toulala s Tebou. Bleky byla také na výletě. Krásné i foto květin. ❤🌺❤🌺❤❤

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni,děkuji.Škoda,že kvůli počasí jsme neviděli všechno,co bylo v plánu.Mně stačí jednou zahřmít a konec.Bouřky se bojím.

      Vymazat
  7. Moc hezké, tyto končiny jsou od nás daleko,tak jsem ráda když je krásně popíšeš a mohu alespoň v duchu cestovat s Tebou

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za Vaše komentáře,které vždy potěší a kterých si velmi vážím.
Vzhledem k mému problému nebudu děkovat každému jednotlivě,odpovím pouze,pokud budete mít nějaký dotaz k uveřejněnému příspěvku.Děkuji za pochopení