6.7.21

Humpolec,hrad Orlík

 Ve středu 30.června jsme vezli s manželem vnučku do Humpolce,kde studuje střední školu pro vysvědčení.Měla jsem vypsaných pár věcí,kam bych se ráda podívala,ale nakonec jsem byla ráda,že jsme viděli jeden hrad a jednu zříceninu tvrze.

Začnu nejdříve hradem Orlík,který se vypíná nad obcí Rozkoš asi 2 km od Humpolce v okrese Pelhřimov.Hrad původně nazvaný Humpolec nechali pravděpodobně postavit páni z Dubé po roce 1371.První písemná zmínka je ovšem až z roku 1399,kdy hrad patřil Jindřichovi z Dubé.O pět let později ho dobyla vojska Jindřicha z Rožmberka.Po smrti Jindřicha z Dubé zdědila hrad jeho dcera Anežka.Po té se vystřídalo ještě pět dalších vlastníků,ale po roce 1588 byl hrad definitivně opuštěn.Orlík byl později rozebrán na stavební kámen.Roku 1913 hrozilo zřícení věže a proto byla provedena základní konzervace zdiva a v letech 1939-1943 rovněž archeologický výzkum.V roce 1977 zde byly z části natáčeny exteriéry pohádky Jak se budí princezny.V roce 2014 byla opravena věž a dostavěna železnou konstrukcí.Slouží jako rozhledna.Na tu jsem se těšila,ale dopadlo to trochu jinak.

Ke hradu se jde kamenitou cestou do kopce.Mračilo se pořádně a v Humpolci jsme se dozvěděli,že v úterý tu řádily bouřky a silný déšť.Vypadalo to tak.Ovšem vykácený les v důsledku kůrovce působil dost děsivě.Jako po apokalypse.







Všude je spousta dřeva.







Brána do hradu byla otevřená,tak jsme vstoupili.Tady se, ale pracovalo a dozvěděli jsme se,že v úterý a ve středu je hrad zavřen.To jsem doma nenastudovala.Ale dostala jsem povolení si hrad nafotit.A tak jsem se na věž nedostala.Doufám,že jsme vnučku do Humpolce nevezli naposledy,má ještě dva roky studia před sebou a třeba na věž ještě někdy vylezu.










Stará pec








Na fotografii,kterou jsem si stáhla z internetu je vidět celý hrad.Ač se to nezdá je poměrně rozlehlý.



Na hradě se pořádají středověké slavnosti i jiné akce.
Vnučka zatím nevolala,přesto jsme se vrátili do Humpolce a prošli se aspoň po náměstí.Déšť nám více nedovolil. A to zase příště.
Mějte se hezky


13 komentářů:

  1. Jitu,to máš zase moc krásné fotografie. Super výlet jste si udělali. Kdyby byla věž kulatá, tak by mi připomínala Frýdštejn. Ty lesy, jsou už vyrychtované i tady a i po vykácení napadených stromů se brzy objevuji další napadené smrky. Dřevo se sice přikrývá sítěmi napouštění roztokem na hubení kůrovce, ale asi to moc nepomáhá. Pořídila jsi moc hezké fotografie. Snad se příště na tu věž dostaneš. Měj se moc hezky.

    OdpovědětVymazat
  2. Jitko, ta spoušť v lese mi přivodila šok. My jsme na Orlíku byli dvakrát, vždy jsme tam šli kolem žid.hřbitova a pak lesem a zpátky po lesní cestě z druhé strany. Les byl tehdy pěkný, hustý. Poprvé jsem tam byla s manželem a to byla věž ještě nedostavěná, podruhé s mužem a jeho bratrem plus švagrovou, to už jsme se rozhlíželi z dostavby věže.Moc mě mrzí, že jsi měla takový zážitek.Doufám, že vám vnučka vše vynahradila.Zdravím tě Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  3. Jitulko zdravím nádherné fotečky tak jsem se pokochala ale ta spoušt toho dřeva tak to je něco hrozné jak se všechno ničí a ten déšt to je škoda že pršelo moc děkuji a příště určitě nebude pršet zdravím..

    OdpovědětVymazat
  4. Tak to je šok Jitu. Orlík znám hodně jsme tam jezdily všechno se jen ničí a pak nám příroda vrací.Jinak hezké záběry a díky za ně♥

    OdpovědětVymazat
  5. Jituško, na tomhle hradě jsme byli před pár lety s malý Aaronkem. Cesta vedla lesem, jen koukám, jak se změnila. Moc se mi líbila ta hlavní věž doplněná schodištěm, velmi citlivě provedeno.
    Měj příjemný den, Helena

    OdpovědětVymazat
  6. Jituško, moc zajímaví fotky. Maru

    OdpovědětVymazat
  7. Jituško, moc zajímaví fotky. Maru

    OdpovědětVymazat
  8. Zajímavé místo, pro mne neznámé. Hezky jsi to nafotila. S těmi lesy je to všude stejné. Kácí se a kácí.
    Hezký den!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  9. Kůrovcová kalamita hodně postihla naše lesy, to je vidět na mnoha místech. Tuto oblast neznám, byli jsme jen v Pelhřimově a okolí. Orlík znám ten velký - nad Orlickou přehradou.
    Měj se hezky. ☺

    OdpovědětVymazat
  10. Maruško, přiznám se, že když jsme byli na jaře v Humpolci, tak jsem nenašla odvahu jít se na hrad podívat. Viděla jsem ze silnice jak je kolem hradu les vykácený. A když vidím Tvoje fotky, bolí mě z toho srdce. Je to hrozná zkáza. Studna na první fotce byla v hustém lese. Na hrad určitě nezanevřu a snad se tam časem podíváme.

    OdpovědětVymazat
  11. Jituško tady jsem nikdy nebyla.Děkuji za krásnou podívanou...

    OdpovědětVymazat
  12. Jíťo, opět skvělá podívaná, jsou místa, která neznám ⚛ ღ ♥

    OdpovědětVymazat
  13. Moc hezké , tady jsem nikdy nebyla, jen na zámku Orlík několirát, ale ten je úplně jinde ♥

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za Vaše komentáře,které vždy potěší a kterých si velmi vážím.
Vzhledem k mému problému nebudu děkovat každému jednotlivě,odpovím pouze,pokud budete mít nějaký dotaz k uveřejněnému příspěvku.Děkuji za pochopení