24.4.24

Zajímavosti v obci Krupka

                                                                      Obec Krupka se nachází kousek od Teplic.Po městech mě chodit moc nebaví , chtěla jsem navštívit 

                                                                                                                hlavně hrad Krupka a zříceninu kostela sv.Prokopa..

Hrad Krupka je  rozsáhlá zřícenina královského hradu z počátku 14.století.Roku 1330 udělil Jan Lucemburský Krupku
míšeňskému šlechtici Těmovi z Koldic.Roku 1426 byl hrad silně poničen husity.Poté goticky přestavěn.Od roku 1621
trvale neobydlen.Na počátku 19.století byl pro hrad užíván název Růžový hrádek,pro množství růží,které zde kvetly.
K hradu  se váže pověst,kterou jsem našla v knize Josefa Pavla Pověsti českých hradů a zámků,ze které často čerpám.
Před dávnými lety bydlel v Krupce horník,který do únavy kopal ve skalách.Pátral po ložisku rudy,avšak stále jen nacházel
obyčejný kámen.Když se tak jednoho dne opět lopotil,objevil se před ním mužíček v červené suknici a rozžatým kahanem v ruce.
Byl to permon,skřítek rudných hor.Zdař Bůh pozdravil a zazubil se na horníka.Nemohu se již koukat na tvoje marné kopání.
Dovedu tě k bohaté žíle rudy,avšak s tou podmínkou,že se o všechno,co vykopeš se mnou rozdělíš na polovic a nikomu tajemství nevyzradíš.
To rád udělám souhlasil horník .Permon ho dovedl do staré,opuštěné štoly a ukázal mu místo,kde má začít s kopáním.
Sotva horník odkopl slabou vrstvu skály,zatřpytila se mohutná rudná žíla.Zde máš to,po čem si tak dlouho toužil.Vesele kopej a moji půlku mi tu vždy zanechej.
Horník chodil denně do hor a odvážel množství vzácné rudy.Bohatl,postavil si dům a žil si jako pán i přesto,že polovinu nechával permonovi.
Samozřejmě,že mu sousedi záviděli.Tak se na něj domluvili a v hospodě mu rozvázali jazyk.Tím prozradil tajemství a druhý den už sluj nenašel a musel se dále lopotit
a hledat rudu.
Na internetu jsem našla další pověst o krásné Sabině.Ale tu už sem dávat nebudu.






Hradní věž.Nenašla jsem,jak se k ní dostat.Je trochu stranou hned u zavřené restaurace a našla jsem uzavřenou prudkou cestu do kopce.
Více jsem o ni na internetu nezjistila.Hrad se před lety opravoval i věž a je volně přístupný




Pod hradem je kostel Nanebevzetí Panny Marie,který byl postaven ve druhé polovině 14.století.
Za kostelem se nachází zvonice z 15.století.



Pohled na obec Krupka





Hrad navštívil během svého pobytu v teplických lázních i W.Goethe.




















Na hradě se nám líbilo.





Pohled na hradní věž


Hrad i město Krupka vděčí za svůj vznik těžbě cínových rud v okolních Krušných horách.K rozmachu těžby došlo už koncem 13.století.
Díky těžbě cínu se stalo město celoevropsky významným.V této oblasti je hodně bývalých štol,některé jsou přístupné.






Ke zvonici u kostela se nedalo dostat



V bývalé faře u kostela je hasičská expozice.Bylo zavřeno.


Kostel Nanebevzetí Panny Marie se vevnitř opravuje



 Zřícenina kostela sv.Prokopa se nachází rovněž v Krupce.Původně gotický kostel je považován za jeden z nejstarších kostelů v kraji

Jeho historie sahá na přelom 13 a 14.století,kdy bylo zbudováno kněžiště.V průběhu 15.a 16.století pak byly dostavěny jeho

zbylé části.Na stavu kostela se podepsala nejvíce 30 letá válka,kdy došlo k jeho zboření.Následně kostel prošel přestavbou

a do konce 19.století byl využíván k bohoslužbám.
















Hned naproti kostelu je památník obětem pochodu smrti.
Zavzpomínali jsme na manželova dědu,který šel pochod smrti z koncentračního tábora Buchenwald.




A jedeme na náš hrad


Mějte hezké dny.snad už budou teplejší

16 komentářů:

  1. Jituško, moc ráda jsem se podívala. V Krupce jsem byla několikrát pracovně, na okraji v průmyslovém areálu a přiznám se, že tam odtud to nevypadalo, že bych ji chtěla zkoumat podrobněji. Podle tvých fotek je to velká chyba, to jsem přesně místa, která mám ráda, úplně se tam vidím s Aaronem...
    Moc děkuji za krásné fotky a info a přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
  2. Anonymní24.04.24 7:14

    Jituško, umíš dobře nafotit vše, jsi jednička, díky za fotky, zase se k nim občas vrátím, díky, díky.Teplice a okolí je to nádherné město. Maru

    OdpovědětVymazat
  3. Dnes jsi nám toho zajímavého naložila hodně. Užila jsem si to. Moc hezké fotky !
    Měj se hezky !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  4. Krásné památky jste navštívili. Díky za fotky a také za informace. Stavby jsou ze 14. a 15. století, tak si říkám, co zůstane po nás, doba plastová. Pěkné výhledy, no celé to je úžasné. Díky za ukázku a měj se fajn.

    OdpovědětVymazat
  5. Jitko, musím přiznat, že jsem netušila, co všechno zajímavého v Krupce je - nikdy jsem tam nebyla. Takže díky, že jsem se prošla s tebou.
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
  6. Jituš, krásné fotky. 👍👍👍 Zatím jsme pokaždé jen Krupkou projížděli, ale nikdy nás nenapadlo se zastavit. Měli bychom to napravit, Krupka za návštěvu určitě stojí.
    Měj hezké dny. 🍀

    OdpovědětVymazat
  7. Jitulko tak jsem se zase pokochala tvoji tvorbou moc děkuji fotečky super a hezké dny přeji ale je pořád chladno opatruj se..

    OdpovědětVymazat
  8. Podle fotek jsi navštívila zajímavá místa. Moc se mi líbí kamenné stavby, i když jsou to někdy jen zříceniny. Čiší z nich dovednost minulých generací. Hezké fotky!!!! Přeji krásný večer.

    OdpovědětVymazat
  9. Jitko, ta Krupka je vtipná, k věži se nedá dostat, ke zvonici se nedá dostat :-) Jinak jsem vůbec netušila, co zajímavého v Krupce je. Zříceniny mají moc pěkné. Hned bych šla prozkoumat. Děkuji za fotografie a inspiraci na výlet

    OdpovědětVymazat
  10. Jíťo kásnou procházku jsem s Tebou v duchu absolvovala, moc pěkně povídání ⚛ ღ ♥

    OdpovědětVymazat
  11. Jitko, tak my jsme byli v Krupce vícekrát, ale loni poprvé na hradě a byl skvělý výhled do kraje na Středohoří a jsem moc ráda, že jsem tam manžela vylákala. On totiž kdysi šel se mnou z Oseka na hrad Osek a nahoře byl zákaz na hrad jít a tak byl pěkně naštvaný, hezky jste si zadovolenkovali pod Krušnými horami.
    Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  12. Velmi ráda jsem se podívala do míst, která mám opravdu přes celou republiku a tam se nepodívám. Nejen hrad, ale i pověst a ta historie těžby je dokladem toho, že všude je něco zajímavého. I to, že jste vzpomněli obětí pochodu smrti, je pěkné. Děkuji.

    OdpovědětVymazat
  13. Anonymní25.04.24 8:54

    Jituško, teprve nyní když jsem tu po druhé jsem si vybavila kde v Krupce je ten kostel, moc hezké fotky. Maru

    OdpovědětVymazat
  14. Hezké fotky i povídání, měj se hezky Jituško♥

    OdpovědětVymazat
  15. Jituško, u nás je tolik krásných a zajímavých míst, které bych ráda navštívila a o kterých jsem neměla ani tušení. Jsem ráda, že jsem se sem mohla podívat alespoň tvým prostřednictvím. Hezký den.

    OdpovědětVymazat
  16. Jituš, další nádherný výlet, fajn povídání, úžasné fotky ♥

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za Vaše komentáře,které vždy potěší a kterých si velmi vážím.
Vzhledem k mému problému nebudu děkovat každému jednotlivě,odpovím pouze,pokud budete mít nějaký dotaz k uveřejněnému příspěvku.Děkuji za pochopení