26.8.24

Tři větrné mlýny v Oderwitzu

    

Všechny tři mlýny se nacházejí v obci Oderwitz v Horní Lužici v německé spolkové zemi Sasko.Mlýn Birkműhle je jedním z nich.Byl postaven roku 1800 původně na jiném místě.V roce 1817 byl se třemi koňskými povozy přemístěn na současné místo.Sýpka nabízela prostor pro zhruba 20 tun obilí,převážně žita.Další zvláštností mlýna je výtah a pokoj pro mlynáře.V roce 1956 získal majitel mlýna právo užívat mlýn jako hostinec.Do roku 1953 zde byla provozována i pekárna.Mlýn fungoval na větrnou energii až do roku 1956.Poslední využití jako mlýn měl v roce 1974.Bohužel v roce 1997 mlýn zdevastoval hurikán.Ovšem už v roce 1999 byl mlýn znovu otevřen.Mlýn stojí na oploceném pozemku a abych se k němu dostala musela jsem se německy optat lidí vedle z domu.Naštěstí mi rozuměli.

         Mlýn je vidět už z cesty        



             






Berndtműhle je nejstarší ze tří dochovaných větrných mlýnů v Oderwitzu.Byl postaven
v roce 1787.Až do konce 2.světové války měl mlýn šest majitelů.Nejdéle jej vlastnila rodina
Berndtů,po nichž získal i název.Mlýn má uzavřený kozlík,zvláštnost větrných mlýnů v
Horní Lužici.V roce 1947 nainstalovali majitelé elektrický pohon,aby mohli mlít obilí i za bezvětří.
V roce 1963 byl provoz mlýna zastaven.Mlýn byl opět za plotem a nikde nikdo.

                                  





Neumannův mlýn je ze tří větrných mlýnů v Oderwitzu, nejmladší.
Původně byl mlýn postaven kolem roku 1850 v Čechách.
V roce 1867 byl za pomoci 18 koňských spřežení dopraven na současné místo
na 386 m vysoký Kuhnelsberg.Křídla mlýna jsou každá 9 m dlouhá a váží 750 kg.
V roce 1956 byl mlýn vyřazen z provozu.V roce 2010 dostal mlýn nový vnější plášť a
nová křídla.



              











Všechny tři mlýny,které jsem Vám představila získaly v roce 1991 
cenu Europa Nostra za vynikající výsledky v oblasti kulturního dědictví .
Mějte hezké dny

20 komentářů:

  1. Jituško, jsou to fešáci, všechny tři! Moc ráda jsem se podívala a poučila.
    Děkuji a přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
  2. Jituško, to je zase jiná podívaná. Tento typ větřáků neznám.
    Měj pěkný zbytek srpna. Jitka

    OdpovědětVymazat
  3. Jituško, já nikdy neviděla osobně větrný mlýn, u nás nic takové není, pouze ty vrtule co se po revoluci objevily .Hezká stavby to je. Maru

    OdpovědětVymazat
  4. Jituško, to je krása. Ty jsi měla štěstí a mohla jsi i na soukromý pozemek. Pěkné fotky.

    OdpovědětVymazat
  5. Pěkné mlýny s nádhernou oblohou, jako se závojem. U nás mlýny nejsou a proto jsem si je s tebou vychutnala. Pěkné dřevěné stavby. Zdraví Večernice.

    OdpovědětVymazat
  6. Jitko, máš štěstí,že zvládáš němčinu.Ac mám kurz němčiny za sebou,nejsem si jistá,zda bych se domluvila 🥰Pěkně fotografie 👍

    OdpovědětVymazat
  7. Jitko, hezké výletní cíle. Škoda, že aspoň jeden není přístupný...
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
  8. Fešácké mlýny! Ale nechtěla bych furt mejt ta okýnka :D

    OdpovědětVymazat
  9. Jitko, všechny jsou nádherné, moc se mi líbí, díky za fotky, pá 😉

    OdpovědětVymazat
  10. Hezké stavby!! Já takové nikdy neviděla, jen malé větrné mlýnky. Přeji hezký den.

    OdpovědětVymazat
  11. Krásné větrné mlýny,u nás nic takového není vidět,moc se mi líbí,přeji hezký zbytek léta..😀

    OdpovědětVymazat
  12. Jitko, jsou parádní, moc pěkné fotky 😍

    OdpovědětVymazat
  13. Mám ráda technické památky a tohle určitě lépe zapadlo do krajiny než ty současné vrtule. Hezky jsi to nafotila a představila. Nejlépe znám ty malé mlýnky v kraji pod Beskydami, nedávno jsem v jednom byla. 😉

    OdpovědětVymazat
  14. Jituško, jsou úžasné a parádně nafoceno 😍

    OdpovědětVymazat
  15. Jituško zdravím a díky za komentáře. Fotky jako vždy úžasné, mlýny se mi moc líbily a díky za povídání ♥

    OdpovědětVymazat
  16. Ahojky Jituško, tak už mám po dovolence i vnouček už odjel zpět do Irska. Krásné fotečky tady máš co jsem tu nebyla. Zde ty mlýny u nás nejsou a vidím a obdivuji u tebe dík líbí se mi. Měj hezky den a pozdravuj od nás manžela

    OdpovědětVymazat
  17. JItulko zdravím moc hezké fotečky jo u nás ty mlýny nejsou tak jak píše Romanka opatruj se hezké dny popřeji a budu se těšit na další fotečky ..

    OdpovědětVymazat
  18. Parádní fotky Jíťo. U nás takové mlýny nejsou, protose člověk rád podívá na jiný kraj naší krásné zemičky ⚛ ღ ♥

    OdpovědětVymazat
  19. Nádhera, mlýny mám moc ráda.
    Krásný zbytek léta.

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za Vaše komentáře,které vždy potěší a kterých si velmi vážím.
Vzhledem k mému problému nebudu děkovat každému jednotlivě,odpovím pouze,pokud budete mít nějaký dotaz k uveřejněnému příspěvku.Děkuji za pochopení