12.8.24

Fara Dolní Krupá

 Přes Dolní Krupou občas jezdíme.kostel a faru jsem několikrát fotila.Je tu i dřevěná zvonice a před Vánocemi sem jezdíme za krásným slaměným betlémem.Fara byla většinou zavřená až naposledy jsem si všimla,že jsou otevřené dveře.Na internetu jsem si zjistila více.Fara je přes sezónu otevřená ve středu a potom o víkendu.V sobotu 10.srpna jsem měli cestu na Olšinu a potom jsme se rozjeli dále.Dolní Krupá je kousek za Mnichovým Hradištěm.

Areál barokní roubené fary je kulturní památkou a je ve správě Muzea Mladoboleslavska.Fara byla vystavěna v roce 1785.Až do roku 1946 sloužila jako útočiště krupským duchovním.Po odsunu německého obyvatelstva,do kterého byl zahrnut i zdejší farář,budova sloužila nejrůznějším účelům.Od roku 2012 se fara dávala postupně do pořádku a pro veřejnost je otevřena od roku 2020.Krom unikátních zachovalých interiérů muzeum seznamuje i se zaniklými obcemi Ralska a konají se tu různé zajímavé akce.V současné době se opravuje stodola a zahrada.






Stodola,která se opravuje a upravuje se i dvorek a zahrada



V přízemí se nachází kuchyň a farní kanceláře



Hned jsem si zavzpomínala.Podobné měly v kuchyni obě babičky.




 Chodba do zahrady









Jdeme do patra




Zde se nacházel byt faráře.Prostorné,světlé místnosti,kde byl příjemný chládek




Tzv.černá kuchyň










Mám ráda tahle dělená okénka.Babička si na ně šila krásné záclonky a i háčkovala.


Na stole jsou informace o zaniklých obcích v Ralsku




Tady mě zaujaly háčkované dečky,ani jsem si nevšimla,že jsem v zrcadle










Vedle fary je kostel sv.Václava ze 13.století.


Je to tady moc hezké a klidné místo se zvláštní atmosférou.
Paní průvodkyně byla moc milá,hezky jsme si popovídaly.
Mějte hezké letní dny



17 komentářů:

  1. Ahojky Jíťo, super výlet i fotky. Ten nábytek to je luxus. Díky za tu pěknou podívanou ⚛ ღ ♥ báječné léto ⚛ ღ ♥

    OdpovědětVymazat
  2. Jitko, tudy dost často jezdíváme, celá oblast kolem Ralska je zajímavá a bohužel i tolik let po opuštění vojáky z východu to tam pořád vypadá zanedbaně - proto ráda vidím posun k lepšímu.
    Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  3. Pěkné místo jste navštívili a díky za prohlídku. Také jsem vzpomínala na staré časy, kdy bylo vše skromné, jednoduché, ale funkční. Měj se fajn.

    OdpovědětVymazat
  4. Jitko, díky za přiblížení zajímavé stavby i jejího vybavení. Moc ráda jsem se na fotky koukla.
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
  5. Jitko,moc pěkná fotoreportáž. Aspoň takto jsem se podívala do míst mě neznámých.

    OdpovědětVymazat
  6. Krásné místo, Jituško! Mám ráda staré fary, takže jsem si u tvých fotek opravdu smlsla.
    Přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
  7. Do Dolní Krupé jsme kdysi jezdívali přes les na kole. Díky za fotky, splnilo se mi přání. Faru už si nemůžu prohlédnout, ach, ty schody!

    OdpovědětVymazat
  8. Jituško, tohle je moje parketa, staré věci, stará kuchyň, nejraději bych jí chtěla mít i doma, nádhera. Díky moc, potěšilo mě to. Maru

    OdpovědětVymazat
  9. Přiznám se - jsem ráda, že si podobné domy a interiéry pamatuji ze svého dětství. Hezké místo, dýchá nostalgií!! Přeji krásný den.

    OdpovědětVymazat
  10. Jituško zdravím a moc za vše děkuji. Moc děkuji za super fotoreportáž, užila jsem si to ♥

    OdpovědětVymazat
  11. Jitko, ty interiéry jsou krásné, vyšívaná dečka mi také připomněla babičku. Moc hezký výlet, díky za fotky, pá 😊

    OdpovědětVymazat
  12. Jituško, moc pěkně zrekonstruované místo i fotky.
    Měj pěkné letní dny. Jitka

    OdpovědětVymazat
  13. Jituško, poprvé jsem se díky tobě ocitla na faře. Vůbec jsem netušila, že by mohla být některá přístupná veřejnosti. Vždycky jsem měla za to, že tam bydlí farář nebo sídlí farnost. Děkuji za prohlídku.

    OdpovědětVymazat
  14. Jituš, všechno to jsou místa tak hodně vzdálená, že je neznám, ale to není na závadu. Mám spíše radost z toho, že jsou lidé jako vy a v parném létě "neleží u vody", ale navštěvují památky a vlastně se věnují historii. My to děláme také. Tak hezké léto! 👍

    OdpovědětVymazat
  15. Jituško, krásný návrat do starých časů.
    Přeju prima letní dny... i když už by mohla ta vedra skončit ;)

    OdpovědětVymazat
  16. Moc pěkné fotky Jituško♥ Takové výšivky do kuchyně jsem kdysi vyšívala na zakázku ♥

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za Vaše komentáře,které vždy potěší a kterých si velmi vážím.
Vzhledem k mému problému nebudu děkovat každému jednotlivě,odpovím pouze,pokud budete mít nějaký dotaz k uveřejněnému příspěvku.Děkuji za pochopení