22.5.23

Jawor - Kostel Míru

 Jedno z míst,které jsme v Polsku navštívili byl Jawor a hlavně Kostel Míru.Proč zrovna Jawor?Protože je to roky partnerské město Turnova.A tak jsme se tam rozjeli z mé zvědavosti.Město Jawor leží v Dolnoslezském vojvodství.Má téměř o 10tisíc obyvatel více,jak Turnov.My máme něco málo přes 14 tisíc.Prohlédli jsme si jenom náměstí,kde byla nejzajímavější budova radnice z poloviny 14.století a pospíchali k hlavnímu účelu návštěvy ke Kostelu Míru.












Park u Kostela Míru



Kostel Míru je dřevěný evangelický kostel s hrázděnou konstrukcí.Jedná se o sakrální stavbu
postavenou na základě Vestfálského míru,který byl uzavřený v roce 1648 a ukončil
třicetiletou válku.Kostel vznikl v letech 1654-1655 podle návrhu Albrechta von Saebische.Pro stavbu byly použity 
přírodní materiály,dřevo,sláma a jíl.Stavba je dlouhá 43 m a vysoká 15 m.















Nejdůležitějšími prvky interiéru jsou oltář,kazatelna a křtitelnice.Kostel je vyzdoben malbami zobrazujícími
Starý a Nový zákon,krajinomalbami s hrady a heraldickými štíty.Kostel je významný díky své jedinečnosti
a vysoké umělecké hodnotě.Je jedním ze tří tzv.Kostelů Míru,postavených po třicetileté válce a jedním ze dvou
dochovaných dodnes.Vzhledem ke svému kulturními významu je kostel od roku 2001 zapsaný na seznamu světového dědictví
organizace UNESCO.


Varhany jsou od vratislavského varhanáře Adolpha Lummerta.I po několika rekonstrukcích vypadají varhany
pořád stejně.V kostele se konají každý rok od května do září koncerty míru.Do kostela se vejde 6000 lidí.
Když jsem zaplatila vstupné + 5 zlotých za fotografování /to se platí všude/ pán v pokladně mně pustil výklad v češtině.Prošla jsem kostel všemi směry 
a byla v úžasu.Je nádherný.Manžel si to nechal ujít,sakrální památky ho moc nezajímají a tak jsem ráda,že to dopřeje mně a vydrží čekat.Seděl v parku
a ptáčci mu zpívali.




























V Jaworu jsou i další památky ani jsme je všechny neviděli.
Fotografií je hodně,ale když bylo v kostele co fotit a když fotka není rozmazaná je mi
líto ji vyhodit.Město Jawor bylo jedno z posledních míst,ale začala jsem s ním asi proto,že
jsem byla na fotky hodně zvědavá.Budou další místa,nejspíš budu příspěvky z
Polska asi připravovat nějaký čas.Občas to proložím nějakým novějším příspěvkem,abych
Vás moc neotrávila.
Mějte hezký nový týden

32 komentářů:

  1. Pěkný den Jíťo, měla jsi pěknou dovolenou, zajímavá místa. Pěknou prezentaci jsi vytvořila.

    OdpovědětVymazat
  2. V kostele v Jaworu jsem byla - v rámci poznávacího zájezdu. Je to krása !
    Taky mám spoustu fotek :-).
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  3. Kostel je hodně členitý, působí temně a jeho styl výzdoby je jiný než u nás. Připomíná mi to styl divadla. Jak se říká, jiný kraj, jiný mrav. Měj se dobře.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to jiný druh kostela,než na jaké jsme zvyklý.

      Vymazat
  4. Parádní dovča a moc krásná místa Jitu♥ Měj se hezky.

    OdpovědětVymazat
  5. Hezké fotky! Kostel velmi zajímavý, zcela jiný než znám. I já jsem teď byla v evangelickém kostele, ale ten byl velmi skromně vyzdoben. Přeji krásný den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji.Většina kostelů u nás je skromně zařízena hlavně v menších obcích.Bohužel jsem byla pouze ve dvou kostelech v Polsku,mají je zavřené a ten druhý byl velmi krásný.Čerstvé květy,ale právě ho zdobili byla nějaká slavnost

      Vymazat
  6. Jitko, kostel je zajímavý, ale působí až tajemně V Polsku jsem byla jen jednou, je to už strašně dávno a byl to nakupovací zájezd. Taková poznávačka by se mi líbila, chtěla bych navštívit Krakov, ale zřejmě zůstane jen u přání. Měj se, pá 😊😉

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi,ráda bych poznala Polsko více.Je tam hodně zajímavostí a chtělo by to něco trochu dál než jsme byli.Abychom nejezdili na stejné místo,ač v Sosnowce to bylo úžasné

      Vymazat
  7. Jituš, neboj se, že někoho "otrávíš" s fotkami z dovolené, to snad ne. Je to zajímavé, Polsko je hodně katolické, takže takových staveb tam nemůžeme očekávat hodně, ale uvědomme si tu polohu - jestli je to na jihozápadě Polska, je ten vývoj byl jiný než ve vnitrozemí. Zvenčí pohled na kostel nezaujme, ale uvnitř je to hodně zajímavé, navíc dřevěná stavba. Opravdu hodně členitá stavba, některé boční oltáře a další prvky (jak vidět na fotkách) jsou bohatě zdobené, připomínají kostel katolický.
    Historie začíná příchodem slovanského kmene Třebovjanů, kteří zde vystavěli hradiště. Náleželi ke svídnicko-javorsko-ziebické boční linii slezských Piastovců. Každý rok se koncem srpna Jawor mění v polské hlavní město chleba a perníku. Nad historickým centrem se po celé tři dny nese vůně čerstvých bochníků a aroma perníkového koření. Jaworští každoročně překonávají rekord v pečení nejdelšího perníku. Umíte si představit šedesátimetrový perník? ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani,ty by jsi mohla za mě psát historii.Když dávám teď fotografie z Polska těžko nacházím k nim nějakou historii.Pátrám,patrám a asi nejsem na těch správných stránkách.
      Děkuji

      Vymazat
  8. Moc zajímavé fotky,krásně členitý kostel,je jiný než jak jsme zvyklí na kostely u nás.Parádně sis to užila.Užívej si i nadále pěkných dnů....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi,děkuji.Byla jsem ráda,že jsme se do Jawora rozjeli

      Vymazat
  9. Jituško to je nádhera,děkuji za podívanou i za povídání..🤩❤️

    OdpovědětVymazat
  10. Jituško, moc ráda jsem se podívala na fotky a přečetla si všechny informace. Polské hrázděné kostely jsou velmi zajímavé, u nás se nic takového myslím nevidí.
    Děkuji a přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko,děkuji.Zatím jsem u nás hrázděný kostel neviděla,asi opravdu nejsou

      Vymazat
  11. Jituško, ráda jsem se podívala se zpožděním na Tvoje fotografie. Měli jste hezkou dovolenou ! Pozdravuju, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni,moc děkuji.Bylo to krátké jenom čtyři dny,ale kvůli kočce,ač ji hlídal syn jsme si pobyt neprodloužili.Je na mě hrozně závislá

      Vymazat
  12. Nádherné fotky Jituško, díky za podívání ♥

    OdpovědětVymazat
  13. Další krásné fotečky určitě nádhernou dovolenou si měla krásné dny přeji

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bětuško,děkuji.Bylo tam moc fajn,ale rychle to uteklo

      Vymazat
  14. Jituško díky za povídání k tvým super fotkám, nádhera***************

    OdpovědětVymazat
  15. Moc pěkné město, ale ten kostel je velkolepý. Lodžie jako v divadle. To jsem ještě neviděla.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško,kostel je hodně zajímavý asi proto je na seznamu památek UNESCO
      Děkuji za komentář

      Vymazat
  16. Kostel je nádherný, i všechny fotky jsou moc pěkné. V Polsku je hodně kostelů i památek ♥

    OdpovědětVymazat
  17. Květuško,moc děkuji.Poláci jsou hodně věřící a tak je tam opravdu hodně kostelů

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za Vaše komentáře,které vždy potěší a kterých si velmi vážím.
Vzhledem k mému problému nebudu děkovat každému jednotlivě,odpovím pouze,pokud budete mít nějaký dotaz k uveřejněnému příspěvku.Děkuji za pochopení