24.5.23

Polské kostely

Přemýšlela jsem,jak dávat příspěvky z Polska,abych je nedávala do Vánoc.Fotografií mám hodně a všechno mi dlouho díky neklidným rukám trvá.Nakonec jsem se rozhodla,že spojím stejné tematické příspěvky z různých dnů,uberu pár fotografií a tím to zrychlím.Nerada se vracím ke starým věcem,pořád mám plány nové.Takže dnes ukážu pár kostelů,které jsme navštívili.Zdaleka to nebyly všechny,už jsem si vybírala jen ty,které mě nějak zaujaly.V Polsku je velmi mnoho věřících.Ve vesnici i dva kostely.Dočetla jsem se,že nejvíce kostelů se postavilo načerno za komunismu od roku 1945 až 1989.A to asi čtyři tisíce kostelů.Další vlnu zakládání kostelů ovlivnilo i zvolení Poláka Jana Pavla II. papežem v roce 1978.Ovšem po roce 2005,kdy papež zemřel měl počet věřících klesnout.

Město Sobieszóv a kostel Nejsvětější Srdce Ježišovo.Původně protestanský,nyní slouží jako farní kostel.Hrázděná stavba byla postavena v letech 1744-1745 místními řemeslníky.

Kostel je kulturní památka





Sobieszów je část města Jelenia Góra.




Kostel sv.Martina v Sosnowce







Kostel sv.Matky Boží.Zde se nejspíše konala nedávno svatba.Zbyla tu výzdoba









Poláci se o sakrální památky hezky starají.Nikde nechyběly květiny









Kostel Panny Marie Ustavičné pomoci v Siedlecinu




Kostel Wang je dřevěný protestanský svatostánek ve městě Karpacz.Než jsme k němu došli spustil se déšť a když jsme
viděli ten nával,vzdali jsme to.Nedokázala bych si vnitřek v klidu prohlédnout a už vůbec vyfotit.Kostel jsem měla v plánu už nějakou dobu,
není od nás tak daleko,tak si to třeba brzy zopakujeme.Kostel stál původně v norské vesnici Vang,podle které dostal jméno.Byl postaven 
na přelomu 12 a 13.století.
Sem byl přestěhován v první polovině 19.století.











Další asi dva kostely nechám na další příspěvek.
Mějte hezké dny

24 komentářů:

  1. Ani ve snu by mě nenapadlo, že uvidím v Polsku norský kostel!!! Zajímavé! Kostel je nádherný. Krásné fotky!! Měj hezký den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také jsem zůstala koukat,když jsem se to dočetla.Děkuji

      Vymazat
  2. Super fotečky, ty stavby jsou úžasné ⚛ ღ ♥

    OdpovědětVymazat
  3. Jituško, moc ráda jsem se podívala, v Polsku je kostelů na seriály, že...
    Moc děkuji a zdravím! Helena

    PS: kéž bych viděla své překlepy!!! Oprav si jeden drobný - myslela si jistě sakrální :o)
    Pa, H.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko,moc děkuji.A to si to po sobě kontroluji.Jenže poslední dny byl u nás na pořadu katastrální úřad,nemohla jsem se do něj dostat a tak jsem to všechno popletla.Říkám to pořád,že už potřebuji nad sebou kontrolu

      Vymazat
  4. Jitulko tak to jsou nádherné stavby kostelu jo v Polsku ke toho všude oni si na to potrpí krása hezký víkend popřeji zdravím .

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bětuško,děkuji.Máš pravdu,poláci jsou hodně věřící a kostelů je hodně.

      Vymazat
  5. Jituš, moc hezký příspěvek. Je vidět, že ses zaměřila na kostely, což mi vůbec nevadí, ráda bych uvítala další. Do Polska mám hodně blízko, ale znám vlastně jen pár kostelů blízko hranic. Zeptám se - jsou ty polské kostely také zamčené? Myslím mimo bohoslužby, protože i u nás jsou rozdíly. V našem regionu jsou kostely většinou během dne nepřístupné, ale byli jsme v Olomouci a tam byl každý mnou navštívený kostel přístupný.
    Nezdráhej se ještě nějaké fotky přidat, do Vánoc to jistě nebude a vaši pěknou dovolenou zúročíš. Děkuji. 😎

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani,já jsem nejdříve zkoumala okolí,kde jsme byli ubytovaní.A kostelů je tu hodně ani jsem ty nezajímavé nefotila.I doma se zaměřuji na kostely.Někdy je to jediná zajímavost v obci a mají nějakou historii.Kostely jsou zamčené,někde i brána.Pouze jeden kostel mi paní otevřela a tak jsem mohla obdivovat.I když jsem spíše obdivovatelka staveb.U nás na otevřené kostely také nenarazím.Možná jsou jenom ve velkých městech.Dokonce o Noci kostelů bude otevřena jenom kaple na Valdštejně a to máme v Turnově 5 kostelů

      Vymazat
  6. Jituško, krásné polské putování. Nestíhám komentovat, ale čtu a chválím!!!
    Přeti ti krásný 🌞 víkend. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško,děkuji.Ono to komentování zabere čas,také nestihám a to jsem doma.Ale je hezky a tak se čas tráví jinak

      Vymazat
  7. Zachytila jsi zajímavé stavby a ještě lepší detaily. Budu se těšit na další skvosty. Pěkné dny.

    OdpovědětVymazat
  8. Jituško nádherné záběry kostelů jsi pořídila, radost prohlížet ♥

    OdpovědětVymazat
  9. Skvostné fotky. Ten dřevěný kostel je opravdu nádherný.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško,děkuji.Dovnitř jsem jenom nakoukla,škoda.Ale od nás není kostel daleko,tak se tam snad ještě podíváme.Doufám,že tam nebude zase taková výprava

      Vymazat
  10. No páni tedy Jitu, to jsou úžasné fotky a ten dřevěný kostel je fakt úžasný. Děkuji za tu krásu a určitě sis užila.🌺🌺

    OdpovědětVymazat
  11. Ivetko,moc děkuji.Kostelík byl nádherný,škoda,že pršelo a ještě tam byl zájezdový autobus.Snad někdy jindy

    OdpovědětVymazat
  12. Škoda, že lilo a bylo plno lidí, umím si představit tento kostel navštívit v pěkném počasí a bez davů. Je krásný a fotogenický. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko,od nás to není daleko,vrátíme se tam,ale spíše na konci léta,pokud nějaké bude

      Vymazat
  13. Parádní fotečky, budeš mít krásnou památku z dovolené ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Květuško,děkuji.Kvůli naší číče,která je na mně závislá nikam nejezdíme.Nanejvýš tak na jednu noc.Teď tu s ní byl syn,protože na něj je nejvíc zvyklá,když tu s námi posledních pět let bydlel.

      Vymazat

Moc děkuji za Vaše komentáře,které vždy potěší a kterých si velmi vážím.
Vzhledem k mému problému nebudu děkovat každému jednotlivě,odpovím pouze,pokud budete mít nějaký dotaz k uveřejněnému příspěvku.Děkuji za pochopení