18.6.23

Hezké městečko Velvary

 Velvary jsou malé městečko v okrese Kladno.Žije zde přibližně 3000 obyvatel.My jsme se do okolí městečka vypravili za dřevěnými zvonicemi..Městečko je ale zajímavé a tak jsem se v něm trochu porozhlédla.Bývalo důležitou zastávkou na staré obchodní cestě z Prahy do Roudnice nad Labem a Saska.Proslavila je píseň Ó Velvary,kde jsou mé tolary?Dokumentující dávný zločin. Na přelomu ledna a února roku 1591 v Panské hospodě ukradli Jáchymovi z Bílé truhlu s 996 tolary.Spor.zda truhlu někdo odcizil a nebo Jáchym tolary propil se táhl 11 let.Proslavila je také vajíčka,uvařená natvrdo,aby se nerozbila,na stavbu Karlova mostu v Praze.

Náměstí Krále Vladislava



Náměstí zdobí barokní morový sloup z let 1716-1719.



Budova radnice .Renesančně barokní budova s podloubím vznikala v důsledku pohnutých dob
v několika etapách.Přízemí bylo postaveno v roce 1618.Další stavbu přerušila třicetiletá válka
a začalo se pokračovat v letech 1722-1724.O 70 let později byla radikálně přestavěna.


Domy kolem náměstí patří do Městské památkové zóny





Kostel sv.Kateřiny vznikl přestavbou původně gotického kostela ,poprvé zmiňovaného
roku 1337.Později byl několikrát upravován.Bohužel jsem se blíže nedostala ač jsem kostel obíhala
ze všech stran.Byl pod zámkem.






Mám ráda úzké uličky a jedna mě tu zaujala a když jsem jí prošla,byla jsem překvapená.Krásně upravené místo.Tady se 
musí hezky bydlet.










A najednou se podívám vzhůru a vidím zvonici.Bohužel nedostupnou.
Jako v poslední době skoro všechny.Zvonice má zděné přízemí a byla postavena
pravděpodobně v 16.století a plnila zřejmě i obrannou funkci.




Pražská brána je jediná dochovaná z původních čtyř bran městského opevnění.Renesanční věž
byla postavena v roce 1580 na místě dřívější gotické brány.


Malovarský rybník,krásné rekreační místo nejen pro obyvatele města.













Příště se podíváme na nedobytné zvonice
Užívejte krásných letních dní


16 komentářů:

  1. Krásná úzká ulička a na jedné fotce jsou krásná dřevěná vrata s velkou růžicí. Jsou zabraná hodně z boku a není vidět detail, ale přesto jsou pěkné. Lekníny jsou nádherné. Krásné letní dny.

    OdpovědětVymazat
  2. Jituš, ó Velvary, kde jsou mé tolary ... Kdo by neznal oblíbenou lidovou píseň? Málokdo však tuší, že vznikla na základě skutečné události. Na přelomu ledna a února 1591 nocoval v zájezdním hostinci ve Velvarech zámožný kupec Jáchym z Bílé, kterému zde byla ukradena truhlice s 996 tolary. Zažaloval majitele hostince, ale soud mu za pravdu nedal. Spor se táhl řadu let, až nakonec skončil u císaře Rudolfa II. Panovník však popřál sluchu i hlasům, které tvrdily, že Jáchym z Bílé peníze propil. ... Líbí se mi hlavně ten morový sloup, jenže vznikl v době, kdy lidi ten mor doslova kosil. A ty lekníny nádherné, velké, krásné barvy.
    Přeji další podobné výlety. ☺

    OdpovědětVymazat
  3. Hani,já o té události na začátku píšu.Našla jsem ji na internetu

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, nezlob se, ale Tvé Velvary mě hned nadchly, že se mi to vybavilo a já to napsala. Ale zase raději to tady mít 2x než vůbec, takže si to budeme pamatovat, já určitě. Jen do Velvar se těžko dostanu. 😎
      Zdravím Tě a přeji už téměř letní den.

      Vymazat
  4. Anonymní19.06.23 6:16

    Jituško, pěkně městečko s půvabnými uličkami. A ty lekníny... ani jsem nevěděla, ze už kvetou.
    Měj hezký týden. Jitka, A jen tak mimochodem

    OdpovědětVymazat
  5. Jituško, ráda jsem se s tebou prošla a přečetla si tvůj skvělý komentář. Kolem Velvar jsem už párkrát jela, teď je důvod se zastavit...
    Moc děkuji a přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
  6. Anonymní19.06.23 8:27

    Díky Tvým fotkám vidím, že Velvary jsou pěkné město. Pěkně jsem se s Tebou prošla. Ta ulička je bezvadná.
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  7. Děkuji Jíťo, za tu krásnou podívanou. Úzké uličky se mi také líbí. Tato je parádní. Všude jak je čisto. Hezký den⚛ ღ ♥

    OdpovědětVymazat
  8. Podle fotek vypadá město opravdu moc hezky a dokonce jako vylidněné!!Opět krásný kostel, úzké, romantické uličky a zase nádherný morový sloup!!! Ale nic nepřekoná růžové lekníny na rybníku!! Krása!! Přeji hezký týden.

    OdpovědětVymazat
  9. Jituško, vždy mi to připomenu tu písničku o Velvary kde jsem ty tolary jako děti jsme jí časti zpívaly. Krásné město a ty uličky taky mám moc ráda. Maru

    OdpovědětVymazat
  10. Jitko, tak jste zavítali kousek od nás, projíždíme Velvary často, protože na západ jezdíme přes Veltrusy, Velvary na Slaný...a dál přes Řevničov na Karlovarskou. Zvonic je okolo hodně a mám je zmapované i pofocené. Rybník byl docela zarostlý, ač ještě moc teplo nebylo. Koupat bych se tam nechtěla, ale lekníny má krásné. Tak se těším na příště. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  11. Ve Velvarech znám, Jitu, zvonice dvě a v Nabdíně jednu, tak jsem zvědavá, jak se vám líbily při vaší návštěvě. Je úžasné, že se zachovaly. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  12. Jitko, moc příjemné městečko, úzká ulička je krásná. Velvary nemáme daleko, takže díky za tip, návštěva by se mi určitě líbila. Měj se hezky, pá 😀😉

    OdpovědětVymazat
  13. Krásné městečko a pěkné fotečky líbí se mi Jituško moc.♥ Hezké i když úmorné dny ti přeji.

    OdpovědětVymazat
  14. Velvary nádherné, pro mě neznámé, díky že jsi mě díky fotečkám městem provedla *************

    OdpovědětVymazat
  15. Moc hezké fotky Jituško ♥

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za Vaše komentáře,které vždy potěší a kterých si velmi vážím.
Vzhledem k mému problému nebudu děkovat každému jednotlivě,odpovím pouze,pokud budete mít nějaký dotaz k uveřejněnému příspěvku.Děkuji za pochopení