7.6.23

Zámky u nás

 Dnes Vám ukážu pro změnu zámky ve Středočeském kraji,kam  jsme se vypravili koncem května.Rokokový zámek vznikl na místě středověké tvrze v letech 1767 - 1775 .Nechal ho vybudovat František  Antonín Nostic.V letech 1780 - 1790 byly na zámku provedeny další změny a dnešní podoba je jejich výsledkem.V součastnosti prostory zámku využívá zdravotnické zařízení.Zajímavostí je,že zde byl v roce 1775 instalován dodnes funkční první bleskosvod v Čechách dr.J.T. Klinkošem.V rodině Nosticů působil v letech 1775 - 1785 jako vychovatel Josef Dobrovský.Kolem zámku se rozkládá rozsáhlý anglický park se vzácnými dřevinami.Má přes 15 ha.Kdysi to měl být jeden z nejkrásnějších parků.Nyní je upraven do přírodně krajinářského  stylu.V letech 2014 - 2015 prošel park rozsáhlou rekonstrukcí.Nachází se tu několik dřevěných herních prvků Lesního světa.Park sice působí trochu zanedbaně,ale mně se líbil.Po zemi se plazí břešťan,kterým jsou obrostlé i některé stromy.Připadala jsem si jako v hodně zelené oáze.








Orlíčky už odkvétaly.














Zámek z parku.










Sochy v parku





















Zámek Mratín jsem fotila přes plot.Je zde mateřská školka.Původně panský dům,
postavený koncem roku 1750.Jedná se o pozdně barokní,patrovou budovu.


Další zavřená brána i s hlídačem,který na mě pěkně štěkal je od zámku Obříství.Je to dvoupatrový 
pozdně klasicistní komplex budov.V současnosti je zámek v rukou soukromého vlastníka,který ho dostal
zpět v restituci.
Původně zde stála tvrz,která je písemně doložena už v roce 1290.Roku 1384 je u ni uváděn i kostel.Zámek do roku 
1542 vlastnili Lobkovicové.Počátkem 17.století začal nový majitel s přestavbou tvrze na zámek.Přišli další majitelé a od roku 1938
v zámku sídlila měšťanská škola.Ta zde sídlila do roku 1999.Zámek se v současnosti opravuje.





Hlavním účelem mé návštěvy Obříství byla polodřevěná zvonice.Renesanční zvonice pochází
z konce první poloviny 16.století.V patře byly původně umístěny tři zvony,zůstaly dva.
Zvonice je součástí zámeckého parku a není tudíž možné se k ní blíže dostat.Za ni je kostel
sv.Jana Křtitele.



Hřbitov padlých


Morový sloup v Obříství připomíná konec morové epidemie v roce 1714.
Na vrcholu je sousoší Panny Marie s Ježíškem a sv.Josefem.


Dole sochy sv.Rocha,sv.Šebastiana,sv..Pavlíny a sv.Barbory.Ty jsem omylem smazala.


Pro dnešek je to všechno.A příště se ještě podíváme do Polska.
Mějte se hezky

13 komentářů:

  1. Ahojky Jíťo, parádní fotky. Muselo tam být krásně. Těch Orlíčků. V přírodě se to množí jedna báseň, já na lodžii to opatruji a jásám když vykvete hihihi.Stavba pěkná a moc se mi líbí sochy.Hezké dny ⚛ ღ ♥

    OdpovědětVymazat
  2. U nás je tolik krásných a zajímavých míst,kde jsme ještě nebyli,zvláště v odlehlejších krajích,kde nebydlíme,ráda nakouknu,přeji další hezké vycházky..

    OdpovědětVymazat
  3. Jitko, hezky jsi nás obklíčila, vše na dohled od nás, taky se tam občas podívám. Ty Měšice by si zasloužily opravu. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  4. Jituško, mě se moc líbí park se spoustou zeleně, obrostlé staré stromy a sochy. Taková místa mám ráda. Hezký večer, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
  5. Jituš, ale že je u nás hodně krásných míst? Líbí se mi Tvé záběry, upoutaly mě sochy v parku a zaujalo mě pojetí náhrobků těch padlých. Nejvíc se mi líbí závěrečný morový sloup, škoda, že jsi smazala sv. Pavlínu, tu bych ráda viděla, protože je to patronka města Olomouce.
    Výletům zdar a hezké počasí k tomu! 😃

    OdpovědětVymazat
  6. Krásné fotky nejen zámků, ale i přírody - nádherné stromy!!! Ten morový sloup je úžasný!!! Přeji krásný den.

    OdpovědětVymazat
  7. Moc ráda jsem se podívala, Jituško! Jsou to moc krásná místa, snad se i Obříství časem zpřístupní...
    Přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
  8. Park v Měšicích je krásný, mám ráda sochy v zahradě. Díky za ukázku. Měj se pěkně.

    OdpovědětVymazat
  9. Z Obříství znám plavební komoru :D. Z dob kdy jsme měli loď a jezdili po Vltavě na Labe a po Labi....

    OdpovědětVymazat
  10. Jituško, já žasnu, kolik toho stihneš navštívit a vyfotit. Orlíčky jsi vyfotila moc hezky.
    Krásné červnové dny. Jitka

    OdpovědětVymazat
  11. Překrásné fotky i průvodní slovíčka, park nádherný ♥

    OdpovědětVymazat
  12. Nádherné fotky a prostředí s krásným popsáním Jituško ♥ děkuji ♥

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za Vaše komentáře,které vždy potěší a kterých si velmi vážím.
Vzhledem k mému problému nebudu děkovat každému jednotlivě,odpovím pouze,pokud budete mít nějaký dotaz k uveřejněnému příspěvku.Děkuji za pochopení