5.10.23

Poznáváme Pardubicko

           Díky naší vnučce začínáme poznávat Pardubicko.Zjišťuji,že je tady úplně všechno co mě zajímá.

               Budeme poznávat postupně.Jako první jsem si zvolila dřevěné zvonice,kterých je v okolí Pardubic hodně.
                          První zvonice je hned u Pardubic v Pardubičkách.Je to nejmladší zvonice v Čechách
                           a stojí u kostela sv.Jiljí.Původní zvonice je doložena nákresem z roku 1754.Zanikla zřejmě za 1.světové války a nebo
                               hned po ni.Nová zvonice vznikla s použitím materiálu ze staré stavby.Koncem 80.let 20.století byla zvonice
                  výrazně přestavěna a byly použity eternitové šablony.


 



Kostel sv.Jiljí.První zmínka o Pardubicích z roku 1295 se váže právě k tomuto místu,
kde kostel stojí.V okolí kostela jsou doloženy základy kláštera cyriaků.Ten byl založen někdy před rokem
1295.Zajímavostí je,že místní ves podle listiny nesla název Pordoby a dnešní název Pardubice zněl
nejdříve nejspíše Pordobice.Původní kapli sv.Jiljí,která byla součástí kláštera
nahradil koncem 13.století kostel.Ten byl v roce 1421 vypálen husity.Následně byl obnoven
jako pozdně gotická stavba.














O kousek dál v Třebosicích je další zvonice.Osmiboká zvonice je z 18.století
a stojí u kostela Povýšení sv.Kříže.Ve zvonici jsou zavěšeny dva
historické zvony.Jeden z roku 1464 a druhý z roku 1611.
















Kostel stojí v sousedství fary a nepřišla jsem na to,jak se k němu blíže dostat.
Do konce 18.století byl kolem kostela hřbitov.




                                                                                                                         A jedeme dále poznávat další památky
                                                                                                                                            Mějte se hezky







22 komentářů:

  1. Jitko,to jste si udělali pěkný výlet a já s vámi. Moc hezky jsi vše nafotila a popsala.🍀

    OdpovědětVymazat
  2. Hodně, ale opravdu hodně známá místa :o)
    Jituško, děkuji za tvé fotky a přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
  3. Zajímavé informace a také pěkné záběry. Poslední fotky asi altánu jsou krásné. Díky za ukázku. Přeju pěkný den.

    OdpovědětVymazat
  4. Tak jsi mi zase rozšířila obzory. Jsou místa, která neznám a tak alespoň prostřednictvím fotek tady na blogu se o nich dozvídám.
    Díky za pěkné fotky a měj hezký den!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  5. Ahoj Jituš, v těch místech jsem nikdy nebyla. Moc pěkné fotky. Děkuji a přeji Ti krásné podzimní dny...♥

    OdpovědětVymazat
  6. Jitko, ač zvonice dost navštěvuji, tyhle jsem ještě na vlastní oči neviděla, ráda jsem se podívala u tebe. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  7. Jíťo, děkuji za tu krásnou podívanou. Nádherné stavby ⚛ ღ ♥ hezké dny ⚛ ღ ♥

    OdpovědětVymazat
  8. Jituš, mám radost, že jste rozšířili své pole působnosti a vypadá to, že toho bude víc. Tím "Tě pasuji na lovce zvonic a kostelíků", sranda samozřejmě. 😊 Pardubicko a vůbec východní Čechy vás možná překvapí, co tam toho je. Takže máš vystaráno a my se můžeme těšit na další "úlovky". Vybrala jsi pěkné záběry a já si představuji, jak jsi akční a "běháš" tam s foťákem. Ale to je právě ono a ne sedět doma.
    S pozdravem - Výletům zdar! ☺

    OdpovědětVymazat
  9. Moc hezké fotky, Jituško. Maru

    OdpovědětVymazat
  10. Kostely, kříže, zvonice - krásné a zajímavé objekty, které stojí za shlédnutí. Fotky se ti povedly a je vidět, že počasí přálo. Líbí se mi ty staré dveře!! přeji krásný den.
    "Můj FOTO svět"

    OdpovědětVymazat
  11. Jitko, jestli mohu - na Pardubicku je jich, těch zajímavých zvonic, ( a dalších památek ) hodně, třeba i Jezbořice, Blato a Starý Mateřov - najdeš i další a pokud tam máte cestu, stojí za zastavení a fotku. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko,znamenám si a díky.V Jezbořicích jsme byli

      Vymazat
  12. Jitko, tak to jste si opravdu hodně užívaly, ty i tvůj foťáček. Nádherné fotky i místa, dřevěné zvonice se mi moc líbí. Díky za parádní procházku, pá 😀😊

    OdpovědětVymazat
  13. Máš pěkného koníčka a sbírka zvonic už také pěkně rozrůstá. pěkné fotky. takové výlety se mi moc líbí.

    OdpovědětVymazat
  14. V pardubicích je krásně jen s Hradcem se nesnášejí hihi..my tam občas zajedeme do Glóbusu jelikož v Hradci není. Moc pěkné fotky Jitulko♥ Měj se hezky a zdravím.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivetko,to je asi jako Turnov a Semily

      Vymazat
    2. Hi,hi to jsem ani Jitu nevěděla :-)

      Vymazat
  15. Jituš,tvůj zájem o zvonice je úžasný,navštěvuješ moc hezká místa,ráda si s tebou vždy projdu místa,kam se zřejmě už nepodívám..Přeji další hezké podzimní výlety...

    OdpovědětVymazat
  16. Jituško moc hezké fotografie, některá místa znám, mám v Pardubicích vnučku. Pozdeavuju, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
  17. Jituško zdravím a děkuji. Fotky jako vždy parádní, zajímavá místa s Tebou poznávám ♥

    OdpovědětVymazat
  18. Moc pěkné fotky i zvonice ♥

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za Vaše komentáře,které vždy potěší a kterých si velmi vážím.
Vzhledem k mému problému nebudu děkovat každému jednotlivě,odpovím pouze,pokud budete mít nějaký dotaz k uveřejněnému příspěvku.Děkuji za pochopení