12.1.24

Orloj v Žibřidicích

                                                                       Že existuje obec Žibřidice u nás v Libereckém kraji jsem neměla před pár lety ani zdání.

                                                                                                                    Poznala jsem je díky synově přítelkyni,

                                                                                           která tu má maminku a občas za ni jedeme s manželem na návštěvu.

                                                                             Říkala jsem si obec nic moc,ani kostel se mi nelíbil a to si fotím skoro každý,který při

                                                                                našem cestování objevíme.Jaké bylo překvapení,když jsem v minulém roce četla,

                                                                                      že orloj a betlémy se budou stěhovat z Kryštofova Údolí právě do Žibřidic.

                                                                                  A stalo se,protože obec Kryštofovo  Údolí neprodloužila nájemní smlouvu.

                                                                                 Slavnostní  zahájení orloje proběhlo v prosinci 2023,ale toho jsme se nezúčastnili.

                                                                                 Počasí v lednu ukázalo tu vlídnější tvář, doma jsem to už nemohla vydržet 

                                                                                                       a tak jsme ve středu 10.ledna vyrazili směr Žibřidice.

                                                                          Po deštivém prosinci byla modrá obloha až neskutečná.Sice bylo  mrazivo,narazila jsem si

                                                                                        jednu z mých háčkovaných čepic,teplou šálu i rukavice a bylo mi fajn.

                                                                                                                                            


                                                                                                                                              


Tentokrát jsme objížděli vrchol Ještěd.Na leden nezvykle bez sněhu


                                                                                                                                            



 


   
                                                                                

                     




V Žibřidicích jsme čekali až bude celá.Zatím jsem se šla projít.
Tentokrát se mi zdály Žibřidice hezký,modrá obloha dělá hodně.
Je tu i pár hezkých domů.


Základní škola


Kostel sv.Šimona a Judy.V popředí opravená fara.



Už se mi ani kostel nezdál v tak špatném stavu.


Dokonce tu mají i venkovní posilovnu.


Krkavčí skály



Orloj vymyslel a vytvořil pan Martin Chaloupka ,který také provozoval muzeum hraček a betlémů
v Kryštofově Údolí.Slavnostní spuštění orloje proběhlo v roce 2008.Po jeho úmrtí provozovala 
orloj a muzeum jeho dcera Alice Chmelíková .A nyní je orloj a betlémy v Žibřidicích
ve zdejší hasičské zbrojnici.Orloj zatím zdobí 14 figurek z původních 22,které
se musí repasovat.Řezbované figurky jsou dílem libereckého řezbáře Václava Plechatého.
Muzeum hraček a betlémů je prozatím umístěno v restauraci naproti orloji.Prohlídka až do prosince
je možná po telefonickém objednání.My si počkáme až bude otevřeno  o víkendech.
V Žibřidicích jsme nebyli naposledy.




Možná se Vám bude zdát,proč tolik stejných fotografií.
Snažila jsem se zachytit všech 14 figurek,ale nejsem si jistá,zda se mi to podařilo.
Původně jsem chtěla celý proces natočit na video,ale to už není na mé ruce.




















                                                                                    V Kryštofově Údolí jsme byli několikrát,bylo to tam moc hezké,

                                                                                               ale hodně lidí.Jsem zvědavá,jak to dopadne v Žibřidicích.

                                                                                                      Přála bych obci,aby se z málo známé,stala známou a vzkvétala.

                                                                                                                   I příroda kolem je moc krásná.

                                                                                                                   Mějte hezký den  i celý víkend



18 komentářů:

  1. Anonymní12.01.24 7:16

    Jituško, moc hezké záběry orloje, díky za podívanou. Maru

    OdpovědětVymazat
  2. Moc ráda jsem si fotky prohlédla. Musím přiznat, že tato obec je pro mne naprosto neznámá, ale teď už o ní díky Tobě vím.
    Měj se hezky !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  3. O historii betlému vím, také jsem zaznamenala jeho stěhování, ale nové místo a jeho provoz jsem neviděla a s tebou jsem si to ráda doma v teple prohlédla. A jinak to počasí dělá hodně, když je nevlídno tak okolí se nám nelíbí. Díky za ukázku a přeju pěkný víkend. Zdraví Večernice.

    OdpovědětVymazat
  4. Jitko, myslím, že jsem o stěhování betlému už někde četla, ale obrázky myslím vidím poprvé. A líbí se mi i místní kostel.
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
  5. Vidíš, a já o Žibřidicích vím od roku 90. Pražské teplárny kde jsme s mužem tehdy dělali tam měli podnikovou chatu a mi tam byli první rok kdy byl 28.9. uznán jako státní svátek. Akorát že ještě tam byly v Ralsku tenkrát Rusáci takže celý pobyt bylo slyšet střelbu z kulometů a tanků. Já navíc celý proležela s nějakou virózou takže na procházce po okolí jsem byla jen jednou. Nejlepší že jsme v celém velkém objektu byli sami. Na jednu stranu super ale na druhou to bylo docela strašidelné....

    OdpovědětVymazat
  6. Moc hezký a zajímavý orloj,nikdy jsem tam nebyla,tak jse ráda zhlédla...🔆🔆

    OdpovědětVymazat
  7. Orloj se mi moc líbí, super nápad i nádherná řezbářská práce. Zlaté české ručičky, zdravím 😀

    OdpovědětVymazat
  8. Jitulko zdravím tak to je nádherááááááááááá a těch figurek no je to moc hezké děkuji ..

    OdpovědětVymazat
  9. Jitko, o tom stěhování jsem věděla od tebe a jak bylo pár dní modré nebe, chtěla jsem po manželovi, abychom se tam ( a ještě kousek vedle ) vydali, ovšem manžela sklátila viroza a tak se zatím na cestu necítí.Takže si to necháme na jindy. V Kryštofově Údolí jsem byla loni dvakrát krátce po sobě a taky se mi tam hodně líbilo.Celé Podještědí má kouzlo. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  10. Jituš, děkuji, že jsi představila neznámou vesnici. Všude žijí lidé a tím, že je to "zapadlá víska", není o nic horší. Vážím si takových zastupitelů, kteří tu svou vesnici chtějí zviditelnit a třeba formou muzea nebo orloje. Něco podobného jsem poznala v Osoblaze nebo v Hrádku ve Slezsku a klobouk dolů. ☺

    OdpovědětVymazat
  11. Jituško, moc děkuji za zajímavou reportáž. Ono počasí má na celkovém dojmu značný podíl!
    Přeji příjemnou sobotu, Helena

    OdpovědětVymazat
  12. Děkuji za tu pěknou podívanou Jíťo, prima večer ⚛ ღ ♥

    OdpovědětVymazat
  13. Jituško, a byl to pěkný výlet. Viděli jste hodně zajímavé věci. I počasí Vám přálo a podařilo se nafotit pěkné obrázky. M.

    OdpovědětVymazat
  14. Jituško originální betlém, měli jste hezký výlet. Pozdravuju, Lenka

    OdpovědětVymazat
  15. Parádní stavba. To stěhování muselo být samo o sobě zajímavé.

    OdpovědětVymazat
  16. Jejky Jituško to je nááádhera, fotečky super ♥

    OdpovědětVymazat
  17. Krásné fotky , orloj je také zajímavý, já znám jen z Prahy a z Olomouce♥ máte v okolí bydlíště spoustu krásných míst ♥

    OdpovědětVymazat
  18. Nádhera a hlavně ten orloj je hezký děkuji za tu podívanou milá Jitu.

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za Vaše komentáře,které vždy potěší a kterých si velmi vážím.
Vzhledem k mému problému nebudu děkovat každému jednotlivě,odpovím pouze,pokud budete mít nějaký dotaz k uveřejněnému příspěvku.Děkuji za pochopení