16.1.24

Zimy,jak se patří

 Díky Evině příspěvku o bruslení jsem si docela ráda zavzpomínala na dětství.
   V dětství jsem měla pocit,že není možné,aby zima byla bez sněhu  Zimu jsem měla ráda a se sestrama a kamarádkama
               jsme se vždy těšily,jak budeme bruslit a lyžovat.Bydlely jsme s rodiči
           v nejhezčí části Turnova a měly vše na dosah.Školu,tělocvičnu,letní kino,
                 knihovnu,hřiště.A v zimě bylo z hřiště kluziště.Staral se o něj jeden učitel,
                velký sportovec.Kolikrát jsme chodily z domova rovnou na bruslích.
                        Začínaly jsme také na šlajfkách a když se tatínek přesvědčil,že už umíme skoro
      bruslit dostaly jsme krásné bílé brusle.
                            Fotografie jsou samozřejmě horší kvality,když to spočítám mohou být staré
                                     i přes 66 let.Jsem narozená v roce 1950 a na některých fotkách jsem možná ani nechodila do školy
                Skenovala jsem je.
                                                                                                                                                                  



                                                                       


                                                                                                                                                      

                                                                   Rády jsme v televizi sledovaly krasobruslení.V té době televizi skoro ještě nikdo neměl,ale
                                                                       tatínek našich kamarádek přes chodbu byl ředitelem jednoho významného podniku a
                                                                             krom televize měli i auto.A protože jako správný ředitel byl pořád v práci,tak jsme
                                                                           všechny holky z domu koukaly u nich na krasobruslení.Samozřejmě,že jsme si dělaly
                                                                                  sestavy na bruslích a domlouvaly zase s našim tatínkem,zda nás natočí na kameru.
                                                                                                    Natočil,ale filmy to nevydržely.Lámou se.
                                                                                   Měly jsme bruslení i před domem.Tatínkové nám natáhli hadici na vodu
                                                                                               z prádelny a my každý večer při mrazech část pozemku polévaly.
                                                                                                     Dokonce jsme napsaly cedule,aby si dávali všichni pozor a na
                                                                                                                            ledovou plochu nevstupovali.                                                                    

  

Krom bruslení se hodně i sáňkovalo a nemusely jsme nikam daleko.
Naše ulice byla do kopce a ještě pěkně dlouhá.A to bylo něco         




Tady jsme se ještě rády vozily


Od sáněk jsme přešly na lyže.Lyžovat jsme se naučily na velkém kopci kousek od domu.
Později s námi tatínek jezdil do Harrachova




S rodiči někde na kopci.Tady je mi 14 roků a jsem ta ve světlé bundě





                                                                                                    Jsem ráda,že jsem mohla využít pár fotek,kterých mám
                                                                                             po tatínkovi plné krabice.Když si představím,co to dalo tenkrát práce
                                                                                             vyvolat fotku.Tatínek měl sice v práci svoji černou komoru,ale naše fotky
                                                                                                     vyvolával doma.Zatemnil koupelnu,na dveře dal nápis nechodit.
                                                                                                      Přes koupelnu se chodilo na WC a samozřejmě,že jsme zrovna
                                                                                               všechny potřebovaly.Tak se šlo k sousedům.Žili jsme tam jako jedna rodina.
                                                                                           Níkdy jsem nebyla vzpomínací typ,vzpomínám jenom,když se sejdu s lidmi
                                                                                        se kterými mám společné zážitky.A tak Evi díky,že jsem si zavzpomínala i díky tobě.
                                                                                                                           Přeji Vám hezké zimní dny



17 komentářů:

  1. Jituško, to je paráda. Mám takové vzpomínání ráda. Také jsem nosila podobný kabátek, jako máte na některých fotkách. Myslím se mu říkalo hubertus. 😊

    OdpovědětVymazat
  2. Týýýý jó Jíťo to je super vzpomínka. Moc hezké ⚛ ღ ♥

    OdpovědětVymazat
  3. Dnes byl u nás Honzík a říkal, že byli celá rodina v neděli bruslit na jednom rybníku v Kokořínském údolí - jednou bude mít také hezké vzpomínky, jako my dvě z mládí. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  4. Moc krásné fotky, úplně mě to chytlo za srdce. Taky jsem jako malá za barákem u našich na rybníku bruslila a máma vyprávěla podobné příběhy. Krásné lednové dny přeji. ☺

    OdpovědětVymazat
  5. Jituško, udělala si mi krásné ráno! Úžasný příspěvek! Musel ti dát spoustu práce, ale ten výsledek - moc děkuji. Díky tatínkovi máš uchované krásné vzpomínky.
    Měj příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
  6. Anonymní17.01.24 6:51

    Jituško, to je hezké, když se dívám na fotky, tak si říkám, přesný opak toho co já jsem nikdy nepoznala. Bydlela jsem na vesnici, byli jsme tak chudý, že ani foťák rodiče neměli, takže fotky nemám žádné, máš krásné vzpomínky, moc Ti to přeji. Maru

    OdpovědětVymazat
  7. Jituško to hned zvedne náladu.Já nemám z dětství žádné fotky vlastně ani teď ne,fotím se nerada,ale ty tvé mi hodně zvedly také jsme bruslili na rybníku,sáňkovali i cestou ze školy na aktovce.Domů jsme chodili zmrzlí a na teplákách sam led , tenkrát nebyly oteplovačky a byli jsme šťastní 😄😄😄 hezký den.

    OdpovědětVymazat
  8. Úplně jsi mne vrátila do vzpomínek. Taky jsem bruslila na šlajfkách než jsem se dopracovala k bílým botám. Užívali jsme si to na kluzišti parádně. Ale měli jsme možnost i bruslit na rybníku. Lyžovala jsem, začínala jsem s tzv. patičkovým vázáním :-). Potom už v dospělém věku jsem měla jen běžky, takže žádné sjíždění velkých kopců už jsem neabsolvovala.
    Díky za bezva příspěvek a měj se hezky !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  9. Jitko, hezký návrat v čase :).

    OdpovědětVymazat
  10. No jo, horalové měli zimy super. My z města měli bláto a šedý nehezký sníh. I když se občas zadařilo a byla opravdu zima jak se patří tak jsme se chodili cestou ze školy klouzat na zamrzlou hasičskou nádrž. Byly vlastně dvě nad sebou protože náš kopec na sáňkování vlastně tvořil velmi rozsáhlý podzemní bunkr CO postavený před válkou A jeho povrchové terénní uspořádání..... ale bruslit neumím byť jsme měli hned u domu velké hřiště vybavené vším možným které se v zimě měnilo na velké kluziště. Nějak šla stejně jako lyžování tahle aktivita mimo mě...

    OdpovědětVymazat
  11. Jitko, jsem ráda, že jsem tě svým příspěvkem inspirovala a moc ráda jsem si tvoje fotky prohlédla. Krasobruslení to bylo tenkrát něco, sourozenci Romanovi, potom Hanka Mašková a my jsme chtěli být jako oni. Lyžování mě tak nějak minulo, v Praze se kopečky sjížděly na saních. Měj se hezky, pá 😊💓

    OdpovědětVymazat
  12. Děkuji za článek, který je velkým oživením a jak vidět, lidem se líbí. Já to napíšu podobně jako Maru - moc fotek z dětství nemám, nevím, jestli jsme byli "chudý", že jsme foťák neměli, ale měli jsme dům, do kterého rodiče furt strkali peníze, takže na takové radovánky nebyl čas ani pomyšlení. Pokud máš plno fotek v krabici, jistě bys ještě něco "vzpomínkového" vytvořila. 😉

    OdpovědětVymazat
  13. Jituško to je milé vzpomínání, moc se mi to líbí. Máš alespoň památku na svoje dětství. Pozdravuju, Lenka

    OdpovědětVymazat
  14. Mám podobné vzpomínky, v první třídě mi Ježíšek přinesl šlajfky, brusle na kličku, pod naším domem ve Slovanském údolí byly zatopeny louky, krásně se tam bruslilo a maminka nemusela mít strach, že se prolomí led, bylo mělko, ve třetí třídě se brusle vyměnily za "kraso", v tom samém roce jsem dostala i první lyže a gumové lyžáky. Všechny spolužačky měly béžovo-hnědé, já bíločervené, krásné. Ze školy jsem běžela domů, aby už jsem byla na kopci nebo kluzišti ...a ty krásné, doma pletené svetry a podkolenky ze zbytků, vlna nebyla, mamka kupovala bílé teplé ponožky a ty párala....krásné vzpomínky.. Alena

    OdpovědětVymazat
  15. Jejky to je nádhera, super vzpomínkové fotečky, i já se vrátila vzpomínkami do dětství ♥

    OdpovědětVymazat
  16. No páni tak to jsi mne Jituško dostala, úžasné fotky i parádní vzpomínky. Hnedle jsem si vzpomněla jak jsem i já řádila pamatuji že jednou byla taková námraza, že jsem bruslila před barákem mezi stromy přímo na trávníku hihi. Ty krásné časy se už asi nikdy nevrátí my pamatujeme tu pravou zimu, ale někteří děti ani neznají sníh pokud je rodiče nevytáhnou na hory což je hodně smutné. Díky moc za opravdu úžasnou vzpomínku♥

    OdpovědětVymazat
  17. Jituško zdravím ♥Tak jsem se při fotkách a písmenkách vrátila do svých vzpomínek.Také jsme sáňkovali přimo ve vesnici a bruslit na místní rybníky. Ve 12 letech jsem chodila do pionýrského domu a tam jsem se učila vyvolávat fotky / taková fotka udělat zabrala dost času/ a také jsem se učila dělat střihy a šít na stroji. Obojí se mi moc líbilo.

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za Vaše komentáře,které vždy potěší a kterých si velmi vážím.
Vzhledem k mému problému nebudu děkovat každému jednotlivě,odpovím pouze,pokud budete mít nějaký dotaz k uveřejněnému příspěvku.Děkuji za pochopení