3.5.24

Bazilika Bohosudov

   Vrátíme se zase do Krupky,Bohosudova,kde je krásná bazilika Panny Marie Bolestné.Byla postavena

v letech 1701- 1708 v barokním slohu.Je významným poutním místem.Je postavena podle vzoru jezuitského chrámu v Římě,

jako jednolodní stavba s neprůchozími bočními kaplemi

Od roku 2018 je poutní areál národní kulturní památkou.







Mariánské náměstí


Zajímavý dům naproti


Dějiny poutního místa sahají až do období husitských válek,kdy zde prý byli pohřbeni padlí křižáci.
Ve druhé polovině 15.století byla nad jejich hrobem postavena dřevěná kaplička,později nahrazena kamennou stavbou
pozdně gotického kostelíka.V roce 1587 se kostelíka ujali jezuité.Kostelík opravili v roce 1650 a v 60.letech 17.století
byla započata výstavba rezidence pod vedením Giovanniho Orsiho.Souběžně se stavbou rezidence vznikala 
okolo kostelíka oválná zeď s ambity,k níž bylo později postaveno sedm kaplí.V roce 1701 se začal naplňovat plán jezuitů
vystavět na posvátném místě velký chrám,který byl dokončen v roce 1708.Rezidence byla v průběhu let rozšiřována do dnešní čtyřkřídlé
 podoby.Po zrušení řádu jezuité v roce 1773 z Bohosudova odešli a vrátili se se roku 1853 po opětovném povolení řádu.
Podruhé museli odejít v roce 1950 a místo sloužilo jako kasárna.







Barokní plastika kříže pochází z roku 1710



















Hlavní oltář z let 1707 -1714 je dílem Franze Tollingera













V roce 1991 se do Bohosudova vrátili jezuité

Krásné a působivé místo
Mějte hezký májový víkend

13 komentářů:

  1. To je moc zajímavé místo, opravdu působivé. Snad nebude víc chátrat... Ráda jsem si prohlédla. Zdraví Marie

    OdpovědětVymazat
  2. Jitko, snad se i já dočkám toho, že to bude opravené, zatím jsem měla dojmy spíše smíšené. Koukám, že jste měli také možnost jít dovnitř, jako my s Janou o Velikonocích.Kdyby tam pouštěli za trochu peněz, asi by si na opravu vydělali dříve? Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  3. Jituško, moc děkuji za naprosto parádní reportáž. Já tahle místa opravdu miluji. I když jsou ty chodby trochu zanedbané a chtěly by opravu, mají neskutečné kouzlo. Většinou je na takových místech ticho, ozývá se jen tlumený šepot a kroky... Hodně působivé...
    Měj hezkou sobotu, Helena

    OdpovědětVymazat
  4. To je místo kam se asi nepodívám, trochu mi to připomíná Loretu v Rumburku. Pěkné fotky. Měj se fajn.

    OdpovědětVymazat
  5. Jitko, díky za seznámení se zajímavou církevní stavbou. Je moc pěkná, i když by určitě potřebovala nějaké opravy. Snad se na ně najdou peníze...
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
  6. Zajímavá reportáž!! Tvoje fotky mi připomněly, že u nás na Moravě a Slezsku začala akce Otevřené chrámy, takže se musím někam vypravit a navštívit nějaký kostel. Přeji hezký víkend!!!!

    OdpovědětVymazat
  7. Místo velmi vzdálené, znám jen název Bohosudov, tak jsem si udělala obrázek, co tam je. Nevím, komu to patří, protože je přes třicet let po revoluci a jak vidět, stavba chátrá...
    Díky za pěkné záběry, těším se na další a přeji parádní víkend. 😎

    OdpovědětVymazat
  8. Jituško, je hezké vidět místo které jsem jako šestnáctiletá navštevovala, na Střelák jsem chodila tancovat, stalo se tam toho tolik, na fotce je námestí kde jsem na svého prvního kluka čekala, sice zrovna na tohle pyšná nejsem,ale fotky mi moc toho připoměly. Střelák byl vyhlášený pro tanečky mladých, nyní je to pro starší. Díky za fotky. Maru

    OdpovědětVymazat
  9. Ahoj Jituško moc ráda jsem si prohlédla místečko, opět malý výlet fotečkama. My dneska byli na smrkových výhoncích na med. Strejda je myslivec tak mě pustil do lesíka.

    OdpovědětVymazat
  10. Jituško, nestíhám psát komentáře, ale postupně dočítám. Toto je kouzelné místo s geniem loci.
    Zdraví Jitka

    OdpovědětVymazat
  11. Jíťo je je nádherné místo⚛ ღ ♥ pěknou neděličku přeji ⚛ ღ ♥

    OdpovědětVymazat
  12. Jitko, pro mě dosud neznámá místa. O to víc je dobré,že blogy existují a my se můžeme navzájem obohatit o poznání neznámých míst.Fotografie 👍Přeji pohodové dny 🍀

    OdpovědětVymazat
  13. Jituško díky za nádherné povídání a samo fota ♥

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za Vaše komentáře,které vždy potěší a kterých si velmi vážím.
Vzhledem k mému problému nebudu děkovat každému jednotlivě,odpovím pouze,pokud budete mít nějaký dotaz k uveřejněnému příspěvku.Děkuji za pochopení