9.5.24

Cisterciácký klášter Osek

     V Oseku u Duchcova jsme navštívili nádherné místo cisterciácký klášter s kostelem Nanebevzetí Panny Marie,který vznikl kolem roku 1206.

Cisterciáci měli za sebou už téměř šestileté období,kdy byli do Čech pozváni.Na panství v Oseku se jich ujal

významný šlechtický rod Hrabišiců.Osecký klášter prožival zprvu bouřlivý rozkvět.Poté přišla léta úpadku.

Na konci 40.let 13.století byl klášter napaden vojsky Přemysla Otakara II.Ještě několikrát byl vypleněn vojsky

a vypálen.V roce 1623 byl vydán dekret,který nařizoval vrátit klášter cisterciákům.Poté začal klášter získávat zpět svou slávu,

která se naplno rozvinula v 18.století.V roce 1950 připadl celý komplex státu,který zde zřídil integrační tábor pro mnichy a kněze.

V roce 1954 sem přibyly řeholní sestry,které pocházely z různých řeholních řádů.Ty zde pobývaly až do roku 1993,kdy se mohly

vrátit zpátky do svých mateřských klášterů.O chod  kláštera se stará Kruh přátel kláštera Osek.Od roku 1995 je klášter

národní kulturní památkou.














Mariánský sloup



































Byli jsme tu v pondělí,kdy jsou další prostory zavřené.Věděla jsem o tom z internetu,
ale nějak jsem opomenula.Velká škoda.I když bych o tom stejně nemohla podat fotodokumentaci,
v interiérech kláštera i kostela je zakázáno fotit.
Mějte se hezky

16 komentářů:

  1. Jituško, o klášteru vám, ale nikdy jsem tam nebyla. Moc jsem si užila tvé exteriérové fotky. Impozantní baroko!
    Děkuji a přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
  2. Jitko, jsem překvapená velikostí komplexu. Klášter neznám, ale díky tobě jsem si ho prohlédla. Že bylo zavřeno nevadí, měli jste ho sami pro sebe. Díky a měj se fajn.

    OdpovědětVymazat
  3. Anonymní09.05.24 8:41

    Jituško, nádherné vzpomínky na to, že jsme byli spolu. Maru

    OdpovědětVymazat
  4. Klášter je hodně znám z knih a učebnic, ale je to daleko a do těch směrů jsme nejezdili. Ráda jsem se podívala. Kláštery bývaly v dávné minulosti cílem mnoha útoků vojsk, vždy se to opravilo, což dnes už se "trochu" zanedbává. Pondělí je pro většinu památek zavírací den, je lépe si plánovat něco, co nás pak nemrzí a není odvislé od návštěvní doby. Máš hodně fotek a určitě budou i další. ☺
    Přeji hezký den. 👍

    OdpovědětVymazat
  5. Nádherná památka,vzpomínka na dřívější dobu.Dobře že se o něj někdo stará.Krásně jsi to zdokumentovala Jituš,měj se hezky.

    OdpovědětVymazat
  6. Někde je zub času už vidět (rozhodně to není na škodu), ale i tak vypadá klášter úchvatně. Jak už jsem psala, sakrální stavby mají své kouzlo!! Hezké fotky!!! Přeji hezký den.

    OdpovědětVymazat
  7. Zajímavé místo, zejména kostel je moc pěkný. Ráda jsem se podívala a možná i inspirovala k návštěvě.

    OdpovědětVymazat
  8. Kostel je tedy něco! Areál kláštera by si tedy zasloužil mnohem víc péče.

    OdpovědětVymazat
  9. Jitko, moc pěkné fotky kláštera i kostela. Já byla včera na procházce na Petříně a byla jsem se podívat na Strahovský klášter. Nějaké fotky určitě ukážu. Měj se hezky, zdravím 😉😊

    OdpovědětVymazat
  10. Jituš, krásné fotky z Oseka.👍👍👍 Kostel je impozantní, klášter by potřeboval nějakou finanční injekci, ale i tak je hezký. Byli jsme tam kdysi dávno a já moc děkuju za připomínku tohoto místa.
    Měj hezké dny. 🌸🍀

    OdpovědětVymazat
  11. Jitko, když jsme v Oseku kdysi dávno byli prvně, byla jsem z toho zklamaná a při každé další návštěvě Duchcova a Oseka znova, ale pak se začal opravovat a nyní už to vypadá dobře. Krásná bývala také zahrada, kdysi, někde mám i obrázek, jak vypadala. To ovšem ještě nebyly v okolí doly na hnědé uhlí a okolo Ohře to vypadalo jinak. Kostel jako takový je krásný a nějakou fotku mám, nahoře na kopci je hrad Osek - ale cesta tam je dost namáhavá a ani nevím, zda je objekt přístupný.
    Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  12. V této oblasti jsem nikdy nebyla. Tyhle velké, starodávné stavby jsou tak krásné....
    O všem? Ovšem!

    OdpovědětVymazat
  13. Moc pěkné fotky. Stavby nádherné ⚛ ღ ♥

    OdpovědětVymazat
  14. Krásné stavby mám je moc ráda, měj se hezky Jitu♥

    OdpovědětVymazat
  15. Moc krásné fotky kláštera a kostela, paráda ♥

    OdpovědětVymazat
  16. Nádherné fotky staveb ♥ Já jsem 36 let pracovala v Oseku, ale v jiném, ten můj byl v Jížních Čechách♥

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za Vaše komentáře,které vždy potěší a kterých si velmi vážím.
Vzhledem k mému problému nebudu děkovat každému jednotlivě,odpovím pouze,pokud budete mít nějaký dotaz k uveřejněnému příspěvku.Děkuji za pochopení