20.11.19

Kouřim,královské město

Úterý ráno,jako zázrakem vysvitlo sluníčko.Po deštivém pondělí to byl zázrak.Hlavně pro mě,protože jsem měla naplánovanou cestu za sestrou do Císařské kuchyně.Manžel musel ráno na kontrolu na oční kliniku do Mladé Boleslavi a když už jsme vyjeli tím směrem,tak jsem si řekla,že potom už můžeme dojet až k sestře.Den předem jsem se sestrou naplánovala místa,kam bychom se mohli všichni podívat.Zůstala jsem koukat,co je tu zajímavostí.Už jsme společně na pár výletech byli,ale dost často probíhají návštěvy klasicky.Chceme si popovídat,jedeme ještě na návštěvu k neteři, k synovci a den uteče,jak nic.Sestra se švagrem jsou nadšení cyklisté a tak mají celé široké okolí projeté na kolech.Tak jsem nemusela manžela navigovat,dělal to s radostí švagr.
Samozřejmě autem se toho za den projede hodně a tak naše výletování rozdělím na dva příspěvky.
První zastavení bylo v Kouřimi.Kdysi královské město,dnes malé městečko kousek od Kolína.
Žije zde asi 1 900 obyvatel.
Kouřim byla ve 13.století vybudována jako královské město.První písemná zmínka je z roku 1261.Ve 14.století se Kouřim ocitla na seznamu největších měst v Čechách.Ovšem 17.století přineslo třicetiletou válku,bídu,hlad,chudobu a nakonec mor.Kouřim v těchto dobách významně utrpěla a nikdy již nenabyla původního významu.Přesto si město dochovalo svoji tajemnou,historickou atmosféru.V dnešním poklidném městečku stojí za vidění skanzen,muzeum,městské opevnění a kostel sv.Štěpána.Muzeum jsme nenavštívili ani skanzen,ten je přes zimu zavřený.Skanzeny mám ráda,tak si ho necháme na jaro,stejně jako pár dalších míst.

Vstup do města skrz bránu,která byla součástí opevnění.


Mírové náměstí zůstalo zachováno v původním rozsahu od založení města.Poprvé bylo vydlážděno v roce 1536,současné dláždění je z poloviny 19.století.Pod náměstím se skrývají spletité podzemní chodby,dodnes neznámého rozsahu.Zástavba na náměstí je středověkého původu s gotickými sklepy.Domy měly původně podloubí a bohaté štíty.V roce 1811 postihl část náměstí požár ,po němž byly štíty odstraněny a podloubí zazděna.





Památník obětem války





Muzeum


Na náměstí je také kámen Prokopa Velikého,který sem byl umístěn v roce 1934 u příležitosti 500.výročí bitvy u Lipan.Tam se také podíváme.



Kašna z roku 1850,postavená na místě zbouraného Mariánského sloupu v roce 1849.





Takové dlažby už má asi málokteré městečko.




Na náměstí je také geografický střed Evropy,místo protnutí 15.poledníku východní délky a 50.rovnoběžky severní šířky,z něhož je přesně měřitelný tzv.pravý sluneční čas,který určuje středoevropské časové pásmo




Dominantou náměstí je kostel sv.Štěpána a zvonice.


Kostel sv. Štěpána je úchvatný,přesně,jak se o něm píše.Nádherná,zajímavá stavba.Ale prý skutečná nádhera se nachází až uvnitř.Bohužel je kostel otevřený pouze v sobotu a to v časech 13.,14. a 15.Uvnitř kostela se nachází krypta sv.Kateřiny s hvězdicovou,osmibokou klenbou,která se zvedá nad zdmi,ozdobenými malbami.Klenba krypty je jediná svého druhu v Evropě.
Kostel  sv.Štěpána je raně gotický chrám,který původně vyrůstal od poloviny 13.století-Po roce 1270 byly dokončeny chrámové lodě a na počátku 14.století byly dokončeny kostelní věže.Jedna z nejvýznamnějších památek raně gotické architektury v Evropě vznikla díky královské huti.Další stavební práce byly započaty asi o dvě století později,kdy se kostel dočkal pozdně gotické přestavby.
Fotografii mně zkazilo auto.


Zvonice je zajímavá tím,že dva barokní zvony Štěpán a Marie jsou atypicky zavěšené srdci vzhůru.Podobnou raritu má jenom zvonice v Rovensku pod Troskami.














Na náměstí se můžete zajít podívat i na zvířátka.
















Prasátko zdrhlo a snažilo se dostat k opeřencům.


Potom jsem ho zaujala já.Asi se chtělo fotit.



Ne,ne,pusu ti nedám...


Sluníčko občas vysvitlo,ale byla zima,na teploměru bylo jenom šest stupňů.Docela jsme rádi zalezli do vyhřátého auta a pokračovali k mohyle bitvy u Lipan.

Hezké dny


20 komentářů:

  1. ahojky Jitka**** pekné fotky si dala na bloger***************

    OdpovědětVymazat
  2. Zajímavé místo. O tom poledníku a rovnoběžce v tomto místě jsem nevěděla. Myslela jsem si, že je to jižněji tu Benešova...Zase jsem díky Tvému článku a fotkám, chytřejší. Ten kostel je velice zajímavý, přijde mi trochu v románském stylu spojeným s gotikou. Hlavně ta zdobená věž. Kostel je opravdu krásný. Škoda toho domu za ním, jak má zatlučená okna. To je také zajímavá stavba, jen by potřebovala opravit a využít...Škoda, že hodně památek se začne opravovat až tehdy, kdy už jsou hodně zdevastované a pak to stojí moc peněz. Měli jste hezký výlet. díky za seznámení s dalším z míst, která neznám.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaru,děkuji.Vůbec jsem se nedopátrala,co to je za tu budovu.

      Vymazat
  3. Jíťo parádní válet jste měli. Staré stavby mám ráda, kostel je nádherný. Mini farma také🍁🐿️💗👌🍀🍂

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni,děkuji.Také mám ráda staré,zajímavé stavby.A kostel opravdu byl nádherný

      Vymazat
  4. Ahoj Jituško, zase jsem si Váš výlet užila, moc krásné fota, povídání a dověděla jsem si mnoho věcí o kterých se neměla ani tušení. Díky ♥

    OdpovědětVymazat
  5. Jituško, v Kouřimi je moc krásný skanzen, tam jsme byli několikrát, ale jen zírám, jak hezké je i městečko! Ten kostel...
    Děkuji za rozšíření obzorů a přeji hezký den, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko,děkuji.Do skanzenu určitě pojedeme až ho v dubnu otevřou.

      Vymazat
  6. nádherné fotografie Jituško********

    OdpovědětVymazat
  7. Jituško, děkuji za krásné provedení po Kouřimi :) Fotky s povídáním nemají chybu a opět jako bych tam díky Tobě byla. :)

    OdpovědětVymazat
  8. Ahojky Jituš, moc krásné fotky i pěkné povídání, díky za ně..čuník asi chtěl selfíííí hihi super úplně všechno 1***********🌹💖🌹👱

    OdpovědětVymazat
  9. Ivetko,děkuji.Čuník byl srandovní

    OdpovědětVymazat
  10. Jituško tak jsem se pokochala krásný výlet jsem tady měla nádherný kostel a ta dlažba také a o farmě ani nemluvím nádheráááááááááááááááááááááááděkuji za krásné fotečky hezký víkend přeji ..*******************************

    OdpovědětVymazat
  11. Bětuško,děkuji.Kouřim je moc pěkné městečko

    OdpovědětVymazat
  12. Jituško, děkuji, pěkně jsem si zavzpomínala. V Kouřimi jsme byli na víkend, přespávali v jednom z těch domů na náměstí. Navštívili jsme samozřejmě skanzen a pak centrum města.
    Fotky se moc povedly.
    Krásný den.

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za Vaše komentáře,které vždy potěší a kterých si velmi vážím.
Vzhledem k mému problému nebudu děkovat každému jednotlivě,odpovím pouze,pokud budete mít nějaký dotaz k uveřejněnému příspěvku.Děkuji za pochopení