2.8.20

Dřevěný kostel v Nové Pace

V sobotu mělo být velké vedro a tak jsme vycestovali od nás směrem Nová Paka už v osm ráno.Chtěli jsme být doma až to bude pálit nejvíce.Tentokrát jsme nechali doma i psa.V plánu jsem měla řeckokatolický dřevěný kostelík Proměnění Páně a sv.Mikuláše v Nové Pace.Jezdíme teď pořád podle navigace v mobilu.Tentokrát nás dovedla na kopeček,na konec ulice,kde byla velká vrata s nadpisem soukromý pozemek,vstup zakázán.Za vraty bylo spousty dřeva.Myslela jsem,že je to pila.Tak jsme vycouvali,2x si objeli Novou Paku a skončili před těmi stejnými vraty.Naštěstí vedle z domu vylezl pán a sdělil nám,že jsme opravdu na správném místě a poslal nás o pár domů dál,že pán má klíče a provede nás.A stálo to za to.Pán byl už velký pamětník a tak nám toho napovídal,že bychom se to nedozvěděli ani na internetu.
Dřevěný kostel byl postaven na přelomu 17. a 18.století v obci Obava na Podkarpatské Rusi.V roce 1930 byl převezen továrníkem Otto Kretschmerem do Čech a na jeho místě v Obavě byl postaven nový kamenný kostel.Do kostela byla umístěna jeho sbírka sakrálního umění.Otto Kretschmer zemřel na konci 2.světové války krátce po výslech na pražské "Pečkárně".Během komunistické éry hrozila kostelu demolice,kterou odvrátili přátelé O.Kretschmera.Sbírka uložená v kostele byla částečně rozkradena a poslední zbytky jsou uloženy v místním muzeu.Po roce 1989 byl kostel v restituci vrácen dětem O.Kretschmera.Ti nechali kostel znovu vysvětit a konaly se tu bohoslužby.
Kostel se nachází v soukromé zahradě majitele památky A.Kretschmera.Jeho rod tu má dlouhou historii a je spojen s textilní výrobou.Kostel je památkově chráněn.

Kostel se mi nepodařilo nafotit celý a tak jsem si dovolila stáhnout jednu fotku pro představu.Nyní je schovaný za stromy.


Omlouvám se za zhoršené fotografie,občas mi stávkuje fotoaparát,Fotilo se tu špatně,kostel je tmavý,okolo stromy a mně nešel nařídit manuál a automat byl také mizerný.Musela jsem hodně upravovat.



















Pán mně řekl,abych si vylezla na kůr a dala si pozor,abych se nepraštila do hlavy.V kostele bylo šero a nahoře tma,tak jsem se i přes upozornění do hlavy bacila.






Po kostelem byla zajímavá zvonička



Ke kostelu patří rozsáhlý pozemek.
Bývalá továrnikova vila.Byl tu i domov důchodců,kde pracovaly jeptišky.Nyní zde nikdo nebydlí.




Zahrádka je krásná.



Zajímavá stavba vodárny



Ve městě jsem se chtěla podívat na Růžencové schodiště ke kostelu Nanebevzetí Panny Marie,ale v současné době se opravuje.Bylo vystavěno v roce 1735 jako přístupová cesta ke kostelu.Díky němu se z Nové Paky stalo významné poutní místo.Po Růžencovém schodišti kdysi stoupali tisíce poutníků.




Kostel Nanebevzetí Panny Marie byl vystavěn v letech 1709 -1724,dokončen a zřízen byl až v roce 1732.






Cestou domů jsem měla v plánu najít ještě pár malých zvoniček.S těmi Vás seznámím příště.
Mějte hezký první srpnový týden.


36 komentářů:

  1. Jituško, občas jsme Pakou projížděli na cestě do Harrachova, ale netušila jsem, jaké krásy ukrývá...
    Děkuji za to nakouknutí a přeji hezký den, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko,také jsem to netušila a v Pace jsme byli několikrát.Až,když jsem hledala dřevěné zvoničky,tak jsem objevila i tento kostelík

      Vymazat
  2. Jituško, moc zajímavý výlet. Pěkně jsi to nafotila. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško,děkuji.Jednou za čas se mi zblázní foťák.Nejde vůbec seřídit,fotky jsou většinou přepálené a musím je hodně upravovat.Měla jsem ho i v opravě,ale na nic se nepřišlo

      Vymazat
  3. Jitko, to je krása. Získala jsi do sbírky další krásnou dřevěnou sakrální stavbu. V továrníkově vile nikdo nebydlí, jak píšeš, ale okenice jsou otevřené, takže se o objekt někdo stará. Já jsem byla myslím ve Staré Pace nebo v Nové? To už si fakt nepamatuju. Bylo tam i muzeum nerostů a polodrahokamů a také se mi plete nějaká zmínka o řezbáři Betlémů. Už je to ale hodně dávno. To jsem ještě neměla ani digitální foťák. Vlastně to bylo v minulém století. :-D Opět krásné místo v naší malé zemi.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško,také jsem se divila,že ve vile nikdo nebydlí,ale jeden syn tam tráví prý zimu.A venku stálo auto.I zahrádka vypadala,že se o ni někdo stará.Měla jsem se toho pána zeptat,ale on tak pořád povídal,že se nedal přerušit.

      Vymazat
  4. Je to moc zajímavá stavba. Dobře, že jste se k ní nakonec dostali :-) Jen si teda moc nedovedu představit takovou přepravu kostela...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky si to nedovedu představit,ale možná by se to dalo dopátrat.

      Vymazat
  5. Tak to byl krásný výlet. Pozoruhodné místo!!!
    Díky za fotky.
    Hezký den!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani,místo je to opravdu krásné,ale mám strach,aby nechátralo.Jsou k tomu i velké pozemky a i les.

      Vymazat
  6. Ten kostelík mi připomíná ten petřínský z Podkarpatské Rusi, sv. Michaela. Ten je také krásně zrekonstruovaný a probíhají v něm mše. Ta vila... jéžiš tam bych šla bydlet hned. Je to nádherné místo, krásně schované v přírodě...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vendy,ta vila vypadala docela zachovale,divím se,že tam syn nebydlí.I okolí je nádherné,hlavně je to tam schované a je klid.

      Vymazat
  7. Jíťo to byla opět parádní procházka, staby nádherné. Zahrádka jedna báseň. Krásní fontána, škoda, že je bez vody. Díky Tobě poznávám krásy naší zemičky. Super ❤️🌻🌺🌼🌹🌞❤️

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni,děkuji.Byla jsem ráda,že jsem ten kostelík objevila a hlavně,že nám ten pán poradil za kým zajít,abychom se mohli na něj podívat.

      Vymazat
  8. Jitko, za tento příspěvek bych tě navrhla na nějakou cenu!Přišla jsi mi velmi vhod. Přes N.Paku jezdíme docela často, něco tam znám a tento kostelík ne.Ani ty schodíky na té poutní cestě. Musím napravit.
    O několika dřevěných kostelích, přestěhovaných, vím, ten na Petříně a v Hradci Králové a jinde.
    Moc ráda bych navštívila ty na Vých.Slovensku, zapsaných v UNESCO.
    Krásně jsi to popsala a nafotila. Souhlasím s Vendy, že vila by potřebovala obydlet, asi i opravit, šla bych tam hned, mít méně let a více peněz.
    Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko,děkuji.Mám i nějaké dřevěný kostely v Polsku,ale raději teď tam nepojedu.Podobné kostely jsme viděli na Ukrajině,když jsme se tam zajeli podívat při dovolené na Slovensku.

      Vymazat
  9. To je nádherné místo! A zajímavé.👏👍

    OdpovědětVymazat
  10. Úžasné fotky,ten dřevěný kostel je teda parádní,je div,že se tak dochoval,to je prostě něco.A ta zahrada , něco pro moje srdíčko :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Renatko,děkuji.Je to moc krásné a působivé místo.Doufám,že to nenechají zchátrat.

      Vymazat
  11. Krásný výlet. Naštěstí se kostel podařilo zachovat a to je moc dobře. Dřevěný kostelík jsem kdysi jako dítě viděla v Polsku a pak jeden v Jeseníkách. Jsou to krásné památky, které stojí za uchování pro budoucí generace.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Růženko,děkuji.Do Polska bych se na dřevěné kostely chtěla podívat,mám je vypsaný.A máš pravdu,že jsem je viděla i v Jeseníkách.Mám asi i na blogu fotky

      Vymazat
  12. Dřevěný kostel je opravdu nádherný a také je zajímavě vyzdobený uvnitř. Nádherně opravená vodárna.

    OdpovědětVymazat
  13. Mám ráda taková místa s příběhem a vám se povedl i skvělý průvodce. Fotky jsou hezké. Krásný kostelík s krásnou výzdobou. Ještě, že jste to zkusili znovu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji.Máš pravdu,že jsme pátrali,jak se dostat dovnitř,i když manžel je schopný se otočit a jet pryč

      Vymazat
  14. Teda Jitko, podívali jste se na krásné místo a ještě jste to měli i s prohlídkou. Nádhera. Kostel je úžasný jak z venku, tak i uvnitř. Děkuji, že jsem mohla nakouknout s Tebou.
    Přeji hezký týden. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dášo,děkuji.Kostel je opravdu moc krásný,jak z venku,tak zevnitř.

      Vymazat
  15. Nádherné fotografie, kostel je překrásný i uvnitř se mi to líbí děkuji Jituško za úžasnou podívanou♥Přeji hezký den i když u nás od včerejška leje:)

    OdpovědětVymazat
  16. Ten vnitřek kostela, to je nádhera... Moc pěkný výlet 8-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také se mně vevnitř moc líbilo.Bylo to něco jiného než ostatní kostely,co jsem viděla.

      Vymazat
  17. Ahoj, Jituš, moc pěkný výlet a jak tady píše Eliss, ten vnitřek je jedna krása. Psala jsi, že ti na blogu nejedou PPS-KY...musíš si na svojí mailovou adresu založit s.web.... tvůj email.... xxxxxx.sweb.cz... tam si vlož svoje prezentace a pak na blog vkládaš prezentaci a k ní odkaz. Já si udělám úvodní odrázek prezentace, vložím a přidám odkaz...dělala jsem to tak i na blogu.cz, snad se ti zadaří.Prima den...♥

    OdpovědětVymazat
  18. Ali,děkuji.Já už to úplně zapomněla a tak děkuji za připomenutí,protože jsem ten s.web.používala.Snad do toho zase přijdu.

    OdpovědětVymazat
  19. Jitulko tak to je zase nádheráááááááááááá moc hezké fotečky **************

    OdpovědětVymazat
  20. Nádherné fotky i procházka♥ moc se mi ten kostelík líbí ♥

    OdpovědětVymazat
  21. Krásná památka ten kostel i ostatní zajímavé stavby. Jen je škoda té vily, když tam nikdo nebude bydlet, bude chátrat. Krásně zdokumentované.

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za Vaše komentáře,které vždy potěší a kterých si velmi vážím.
Vzhledem k mému problému nebudu děkovat každému jednotlivě,odpovím pouze,pokud budete mít nějaký dotaz k uveřejněnému příspěvku.Děkuji za pochopení