11.11.22

Na svatého Martina

 Na svatého Martina 11.listopadu,což je dnes pečeme nejen husu,ale i svatomartinské rohlíčky.Husu mít nebudeme nemáme ji s manželem rádi.Odmítli jsme dokonce i pozvání na ni.Rohlíčky si, ale dáme rádi.Psala jsem svým sestrám večer na mobil,zda se nechystají na rohlíčky.Vystihla jsem ten pravý okamžik.Jedna už měla těsto hotové a druhá hledala recept.Já už jsem si jeden našla na internetu.Narazila jsem i na hezké čtení.


Historie svatomartinských tradic sahá až do středověku a váže se k Martinovi z Tours.Traduje se,že byl až příliš skromný.Když měl být jmenován biskupem,ukryl se raději mezi husy.ty ho prozradily svým kejháním,což je odsoudilo k chutnému konci.Od té doby se peče svatomartinská husa.Ale i rohlíčky mají svoji legendu.Svým tvarem připomínají podkovu a to proto,že sv.Martin proměnil podkovy svého koně v rohlíky,aby mohl nasytit chudé.Rohlíčky také souvisí s koncem služby čeládky u sedláka.Ten 11.listopadu pořádně pohostil čeládku a na cestu jim přibalil rohlíčky,kterým se říká i vandrovnice,martinské podkovy,roháče,rohy a zahýbáky.

Z mnoha receptů na internetu jsem si vybrala tento:

225 g hladké mouky

1 lžíce moučkového cukru

2 žloutky

125 g změklého másla

75 ml smetany na šlehání


Jako náplň jsem se rozhodla pro vlašské ořechy.Jednak jsou velmi zdravé a potom jich máme dostatek

Na náplň je potřeba 100 g mletých vlašských ořechů

65 g moučkového cukru

jeden bílek a lžička vanilkového extraktu

špetka soli

Pečeme na 180 stupňů 20 minut.Hotové posypeme moučkovým cukrem.Z této dávky jsem udělala 14 rohlíčků.

A tady je výsledek.Jsou skvělé.Byla jsem ráda,že jsem je nafotila večer,manžel nelenil,ač jsem ho upozorňovala,že jsou na sobotu, ráno nadzdvihnu poklop a zbylo jich šest.Protože nám na víkend přijede návštěva,tak si dám dnes druhé kolo s rohlíčkama.



Protože máme hodně jablek a mysleli jsme si,že budou dobré na uskladnění a asi ne,tak pořád něco z jablíček dělám.
V misce mám pořád křížaly,které dělám v sušičce.


Když jsem dnes začala s pečením,tak ještě sem dám recept na ořechovou buchtu s jablky.

160 g polohrubé mouky
120 ml zakysané smetany
80 g vlašských ořechů
150 ml oleje,2 vejce
1 vanilkový cukr
2 lžičky prášku do pečiva
špetka soli

Tři jablíčka se nakrájí na díly a ty se podélně několikrát nsříznou.Peče se při 180 asi 30 až 40 minut.




A protože nejen výletováním živ je člověk,tak sem zase někdy přidám další recepty,protože mě baví zkoušet hlavně nové věci.
Dnes chci vyzkoušet noky z dýně s parmazánem.Už se na ně těším.
Mějte hezký víkend.




 


16 komentářů:

  1. Martinové máme v rodině dva - syn a vnuk, takže rohlíčky u nás také budou. Husa ne. Ale něco dobrého jim k obědu udělám :-).
    Rohlíčky máš pohledné a na tu buchtu si recept opíšu.
    Měj hezký víkend!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  2. Jitu, taky mám pečící plány na Martina i později. Máš to moc pěkné a určitě moc dobré.
    Pěkný víkend. Jitka

    OdpovědětVymazat
  3. Jitu, samé dobroty jsi tu představila. Moc se mi líbí ty rohlíčky a neznám je a ani jsem neznala jejich historii. Jsem ráda, že jsem si to u Tebe načetla a recept si opíšu. Díky a přeji Ti krásný víkend.

    OdpovědětVymazat
  4. Jituš,rohlíčky vypadají nádherně a určitě moc chutnají.Hned bych je upekla,ale nemám pro koho,jsem sama,děti daleko a já bych to pak jedla dlouho.Ale někdy vyzkouším,oslav svátek Martina a měj se pěkně....

    OdpovědětVymazat
  5. Jituško, lituji, že bydlím tak daleko, určitě by si mě pozvala na dobroty, sbíhají se mi sliny, díky za ty dobroty, tohle mám tak moc ráda, dobroty to je moje. Maru

    OdpovědětVymazat
  6. Jitko, nepřej si mě, jestli po tvých krásně nafocených a jistě chutných svatomartinských rohlíčcích přiberu!Ráno jsme popřáli zeťovi k svátku a ptám se: kde je ten sníh?
    Sladké mě přitahuje a na rozdíl od hus a kachen mám ráda spíše ty buchty, koláče a dortíčky.Alespoň na manžela masa více zbyde.
    Pěkně se činíš v kuchyni. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  7. Jituš, je to krásné. I my jsme dnes jeli do města a tam strávili většinu dne, byly svatomartinské slavnosti, fotky zveřejním. Takže jsme nic nepekli, nevařili, tam jsme si koupili nejdříve pohoštění u stánků a pak jsme šli do restaurace na oběd. Svatomartinský, no co by ne. Bez vaření, ale pošmákli jsme si, nakonec i toho Martina, který přijel na bílém koni, jsme viděli a mám to nafoceno. Rohlíčky upeču o víkendu, ale Tobě se moc povedly a jsou báječné. Ovšem i z důvodu nepřibírat na váze jsme doma pečení velmi omezili a přineslo to "jisté výsledky". Teď si popíjím Cabernet Sauvignon a "in vino veritas". ☺

    OdpovědětVymazat
  8. Jituško, já budu péct až dnes, myslím, že recept mám stejný. O husu u nás taky nikdo nestojí...
    Moc se mi líbí i ten koláč, taky dělám jeden s podobně pokrájenými jablky.
    Přeji hezkou sobotu, Helena

    OdpovědětVymazat
  9. Jíťo, díky za receptíky, vypadá to báječně. Prima víkend

    OdpovědětVymazat
  10. Rohlíčky pekla moje mamka, většinou makové, a to nejen na Martina. Moc se mi zamlouvá recept na ořechovou buchtu s jablky, asi vyzkouším. Díky za recept, pá 😀😉

    OdpovědětVymazat
  11. Ahoj Jituško, díky za receptík vypadá to moc dobře. Budu muset vyzkoušet. Měj hezký den

    OdpovědětVymazat
  12. Tak to já zas husičku miluju. A dám si jí s velkou chutí. Rohlíčky jsem nepekla protože mi došly ořechy.

    OdpovědětVymazat
  13. Ořechová buchta vypadá luxusně ♥ My husu také na Martina neděláme :)

    OdpovědětVymazat
  14. Díky za prima receptíky, jsi Jitu moc šikovná jinak my husu neměli jelikož je to drahota to si raději koupím kytičky hihi. Opatruj se.

    OdpovědětVymazat
  15. Nádherně popsáno a doplněno fotkami Jituško. Jak jsem četla o šikovnosti Tvého manžela, tak jsem se musela smát. No alespon 6 jich zbylo ♥

    OdpovědětVymazat
  16. Děkuji Vám všem za komentáře.

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za Vaše komentáře,které vždy potěší a kterých si velmi vážím.
Vzhledem k mému problému nebudu děkovat každému jednotlivě,odpovím pouze,pokud budete mít nějaký dotaz k uveřejněnému příspěvku.Děkuji za pochopení