18.8.19

Jak jsme nedobyli hrad Kumburk

Na čtvrtek jsme naplánovali společně s nejstarší vnučkou od dcery společný výlet.Vnučka nám odjede studovat skoro 200 km daleko a tak jsme si ji chtěli ještě užít.Naplánovali jsme hrad Kumburk,kousek od Nové Paky.Vyjeli jsme dopoledne,nejdříve směr Jičín,Ostroměř a že se podíváme na zámek v Holovousích a odtud přejedeme k Nové Pace a dále směr hrad Kumburk.Ve všední den je na silnicích velký provoz a tak podle toho vypadá i jízda.Všelijak.Na silnicích se hodně pracuje,jsou objížďky,někde se zúžená vozovka řeší semafory.Vnučce občas bývá v autě špatně.A bylo ji i tentokrát.V Holovousích ji bylo ještě dobře a se zájmem prohlížela neudržovaný zámek.Na internetu jsem nejdříve našla fotografie zámku,které mě zaujaly a proto jsem pátrala dále.Všude se uvádělo,že v zámku sídlí Výzkumný šlechtitelský ústav ovocnářský a zajímavý je i park.Po dalším pátrání jsem našla jenom zmínku,že ústav tu byl do roku 2017 a jednu dobu byl zámek i na prodej.My jsme narazili na zavřenou bránu.Tak jsme trochu pátrali a z druhé strany jsme se k zámku dostali.Myslím,že zámek mohl být kdysi krásný.Mně se líbil i tak.Bude mi ale líto,pokud zchátrá úplně.
Zámek byl původně tvrz a první zmínka je z roku 1433.Z dochovaných materiálů vyplývá,že původními majiteli byli páni z Holovous.Roku 1449 ves získali Dobeš z Modřejovic a Bohuslav z Chlumu.Někde před rokem 1594 byla tvrz přestavěna na renesanční zámek.Stalo se tak zřejmě za Vladislava Smiřického ze Smiřic,který ho právě v roce 1594 koupil a připojil k Hořickému panství.To pak přešlo na Albrechta z Valdštejna a po jeho zavraždění se majetku ujali Libštejnští z Kolovrat.Následovali další majitelé Až do konce 19.století nebyl zámek moc udržován ani obýván a pustl.Proto v letech 1906 - 1907 proběhla rozsáhlá rekonstrukce pod vedením arch.Jana Vejrycha.Přestavba proběhla v secesním slohu s romantickými prvky.

Náves v Holovousích s rybníčkem.Je to malá obec v okrese Jičín,v Královéhradeckém kraji.


Socha sv.Jana Nepomuckého



Rybníček je z části zarostlý lekníny.






Jsme u zámku,ale brána je zavřená.Zkusíme obejít.


Z druhé strany je to volné.V podloubí je auto a tak se moc blíže neodvažujeme.Zámek je veřejnosti nepřístupný.



Mně se zámek líbí,zdá se mi zajímavý.Líbí se mi stará sídla.




Sluníčko opět pálí.




Dovnitř raději nekoukám.





Baví mě každý detail a fotografování si užívám.







V parku se měli nacházet barokní plastiky čtyř ročních období z roku 1751.Do parku se neodvažujeme,vypadá neudržovaně,ale možná se mýlím.








Zámek asi není v zájmu turistů a lidí,kteří mají rádi honosná sídla,kde se předvádí bohatství.Také se na ně ráda podívám,ale ty zapomenuté mě lákají více.Líbilo se mi tady.A jedeme dále směr Nová Paka na hrad Kumburk.
Dojeli jsme na parkoviště odkud se jde na hrad Kumburk.Mírné stoupání se pod hradem mění v prudké.Nicolce bylo velmi zle,bílá,jak stěna a tak bylo jasné,že hrad dnes nedobydem.Nevadí,nic není důležitějšího než naše vnučka.Pochodili jsme po lese,chvíli poležela v autě a manžel dostal nakázáno,že pojede pohodově,nikam přeci nepospícháme.Jedna zastávka přeci jen ještě bude,ale zase v příštím příspěvku.Na hrad Kumburk se podíváme jindy,není od nás zase tak daleko.
Přeji Vám hezké dny

14 komentářů:

  1. Krásné fotografie. Líbí se mi moc ta náves s rybníkem v Holovousích a překvapilo mě, jak je ten zámek rozsáhlý. Na opravy si asi ještě musí počkat, ale velká část vypadá docela dobře. Je to vše o penězích. moc krásné fotografie a krásně jsi "vychytala " sluníčko. Super fotka!

    OdpovědětVymazat
  2. Jituško, nevolnosti v autě chápu. Doteď bych na zadních sedadlech nemohla cestovat.
    Co se zámku týče napíšu, co jsem bohužel psala už mockrát. Asi máme takových objektů moc, že nestojí za to je udržovat a využívat k radosti nás i dalších generací.
    Měj hezký den, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko,děkuji.Také jsem se jednu dobu potýkala s nevolností v autě.Chytila jsem to od dětí,těm bylo odmalička a zbavily se toho,jak dospívaly a po nich to chytlo mě.Předtím jsem ten problém vůbec neměla.

      Vymazat
  3. Krásný výlet jsi podnikla s rodinou. Také mě mrzí, že některé památky jsou zapomenuty. Mě přijde, že v dnešní době nikoho nic moc nezajímá pokud z toho nejsou prachy. Vnučce už je určitě dobře. pa pěkný nový týden ❤🌺❤

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni,děkuji.Mám stejný názor.Nicolka si sedla potom dozadu a ještě zvládla výstup na rozhlednu.Taky sem dám fotky,než na ně zapomenu

      Vymazat
  4. Moc krásné fotografie Jituško.Super výlet s rodinkou.Lekníny jsou nádherné jako z pohádky i sluníčko jsi moc hezky vyfotila jsi šikulka.Hezký nový celý týden přeji-děkuji za milé přátelství.

    OdpovědětVymazat
  5. pekné fotky Jitka.... tie lekná su krásne.... mám rada staré domy hrady majú niečo do seba*********************

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Slávko,děkuji.Já mám také ráda staré budovy a proto je vyhledávám a fotím.

      Vymazat
  6. Jitko, také ráda prozkoumávám stará sídla, mají něco do sebe. Tento zámeček je krásný, celkem hodně zachovalý, ale opravu si zaslouží. Stejně tak i zahrada, tak snad se dočkají.
    Přeji prima dny. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dášo,děkuji.Jsme na tom stejně.Tenhle zámek by si zasloužil více pozornosti,myslím,že musel být moc krásný

      Vymazat
  7. nádherné fotečky i výlet****** snad už je Nicolka opět v pořádku ♥

    OdpovědětVymazat
  8. Květuš,děkuji.Nicolka je už v pořádku.S dědou ji v autě bývá špatně,jezdí hrozně,hi,hi

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za Vaše komentáře,které vždy potěší a kterých si velmi vážím.
Vzhledem k mému problému nebudu děkovat každému jednotlivě,odpovím pouze,pokud budete mít nějaký dotaz k uveřejněnému příspěvku.Děkuji za pochopení