28.10.19

Besedické skály I.část

Máme za sebou krásný týden babího léta.Sice nachodím každý den se psem pár km,jsem nejméně třikrát za den venku na procházce,ale jasně,že zatoužím vyjet někam jinam,poznat krásy a zajímavosti míst,kterých mám v poznámkách ještě hodně.Využila jsem hned úterý,kdy nemusel manžel do práce a už v devět hodin jsme stáli na parkovišti v Besedicích .Cíl Besedické skály.Naposledy jsme tu výletovali s vnoučatama a to je už pár let.Trochu jsem byla zklamaná,že na parkovišti už bylo pár aut a přijeli asi chvíli před námi.Byli hodně hluční a hned nám bylo jasné,že máme na putování po Besedických skalách společníky.Jako vždy hlučné němce.Co teď.Rozhodli jsme se,že bude nejlepší nechat je jít dopředu,já se stejně courám,všechno fotím a za chvíli se nám z dohledu ztratili,ale slyšet je bylo pořád.
Besedické skály leží u obce Besedice v okrese Jablonec nad Nisou asi 13 km od Turnova.Je to skalní oblast patřící do CHKO Český ráj,rozkládající se na jižním a západním úbočí vrchu Sokol nad údolím Jizery.Skládá se ze tří skalních měst Besedického,Kalicha a Chléviště.Přispěvěk rozdělím na dvě části.Nejdříve jsme prošli skalní labyrint Kalich,pro který jsou typické především skalní výklenky a zřícené bloky.Součástí je i bývalá skalní modlitebna s oltářem z roku 1634 s vyobrazením veršů a kalichů.Po Bílé hoře se ve skalách ukrývali čeští bratři a na tomto místě konali bohoslužby.
Okružní cesta z Besedic přes Kalich a Chléviště je dlouhá pět km a byla slavnostně otevřena v září 1935.Besedickými skalami vede i naučná stezka zaměřená na geologii a jsou zde umístěné informační tabule.

Na tomto místě stávala kdysi hospoda u Kalicha.Konaly se tu v létě různé akce a karnevaly,rádi jsme sem jako mladí chodili a pamatuji se,že jsme sem vozili na podobné akce i naše děti.Chata u Kalicha ovšem vyhořela,nenašla jsem na internetu o tom žádnou zmíňku.Na jejím místě byl vybudován tento přírodní amfiteátr.

Žasnu nad barvami,které umí vytvořit jenom podzim.Sluníčko tu krásu ještě umocňuje.

Jsme u první Besedické vyhlídky Vysoká skála.Výhledu brání vzrostlé stromy.

Na starších fotkách co jsou ještě vidět pěkně Besedice

Muchomůrek je tu dost,ale na jedlou houbu jsme zatím nenarazili.Zdá se nám v lese velké sucho.

Tady si schodů nahoru a dolů užijeme.Ve skalách to jinak být nemůže

Jsme ve skalním labyrintu Kalich.

Bleky je zde ve svém živlu,ale upozorňuji manžela,aby na ni dával pozor a bral ji  na vodítko.

Skoro jsem se lekla.Vidím ne zrovna příjemnou tvář.

Kapradí je nádherně zbarvené do mých oblíbených podzimních barev

První průchod.Jsem štíhlá,přesto si musím sundat batoh a nést ho před sebou.Manžela upozorňuji,aby za mnou nešel,že neproleze.Cítil se dotčený,bokem se sem nevešel,ale bohužel  narovno také ne,přeci jen má široká záda a ramena,prostě se tady zapasoval.Slyšela jsem jenom,jak dře bundou o skály,aby se nějak natočil.Takových průchodů je tu více a je na každém,zda si to projde,ale není to v hlavním směru.Já si to prošla,ale najednou nevěděla,kde jsem.Manžela ani psa jsem neviděla,měla jsem zvláštní  pocit v sevření takových skalních velikánů.že jsem začala také hulákat.Naštěstí přiběhla Bleky.Dovedla mě k manželovi,který našel houbu a už tomu propadl.To bude už koukat jenom po houbách.Uvědomila jsem si,jak by se dalo v labyrintu snadno zabloudit a také,že to bylo dobré útočiště pro lidi,kteří byli utiskováni režimem v jakékoliv době.

Značení tady je velice dobré,jinak by jste nevěděli kudy kam.Tady mě to zmátlo.Modrá tam i zpátky.

Bleky nás vede,nemůžeme zabloudit.

Les je tu krásný,barevný

Zastavujeme u Památníku odboje a obětem okupace v letech 1939 - 1945.

Manžel našel jednu jedlou houbu a já jenom muchomůrky.

Přicházíme ke skalní modlitebně s oltářem.Zde se po bitvě na Bílé hoře ukrývali čeští bratři a konali bohoslužby.Po nástupu osvícenství ve 2.polovině 18.století přichází národní obrození.V té době se objevuje v Besedických skalách františkánský mnich z Turnova Jindřich Erazim Vitásek ,přítel Karla Havlíčka Borovského.Pod vlivem aktuálních událostí tesá do zdejších pískovců kalich a své vlastní verše.

Vítám tebe v citu rozechvění,
místo s tu sluji tvoji,
jež před věky v krutém utrpení
skryla Bratry pod obojí.

Jsou tu i novější verše.

Nic nevzali jsme sebou,po všem veta,
Jen Bibli kralickou,Labyrint světa.
1892 Památce 300 I.nar. 1592
J.Amosa Komenského

Další Besedická vyhlídka,ale je zarostlá

Odtud dojdeme lesem na rozcestí a budeme pokračovat do skalního města Chléviště.
Pokračování bude v jiném příspěvku,ještě jsem další fotky neprohlédla.
Včera večer nám trochu popršelo a dnes je opět slunečno,ale teploty klesly.Uvidíme,co nám přinesou další dny.Užijte si jich,co nejlépe

1. Báječná procházka,Bleky si to užívala. Fotky nádherné, podzimní barvy a to sluníčko povýšilo fotky. Super 💐🌹🌷❤🍀🌺

2. Krásný výlet. Máte to vlastně za humny. Je to jako od nás do Šluknova. Obdivuji Tě, že ses odvážila do těch skalních rozsedlin vstupovat. Tam se zabloudí snadno. Ještě že jste měli Bleky s sebou a že Tě vyvedla zpět. Fotky jsou nádherné a těším se na další.

1. Ještě jsem se vrátila a fotky si prohlédla v původním formátu. Ty skály některé vypadají, jakoby je někdo ručně upravil a při to je to většinou dílo přírody. Je to tam úžasné. Prostě lesy, kameny a vody...to je moje...Supe fotky. Musela jsem si je ještě znovu užít....

3. Byli jsme tam letos na jaře,moc se nám tam líbilo a zabloudit by se tam dalo lehce,pořád jsme sledovali značky.

4. Jituško, děkuji za krásné fotky, děkuji za info o místě, které opravdu neznám, a i za ty verše.
    Moc zdravím tebe i Bleky a obdivuji, že si se vydala i do těch mezírek mezi skalami, z toho mám trochu klaustrofobii :o)
    Pa, Helena

1. Helenko,děkuji.Skalní průrvy mně nevadí,bojím se výšek

5. velké WAU Jitka nádherné fotky... tie skaly mi prídu také magické..... stromy krásne sfarbené a muchotravky jako malovane nádhera**********************************************************************

6. pěknéé fotečky i krajina a i pěkná vycházka Jituško******* To víš němci jsou rozeřvaní a ve skalách je vše více slyšet, také by mi to rušilo.

7. Jitulko moc děkuji za nádhernou podívanou ty skály jsou nádherááááááááááááá a ten barevný les to je pohádka a pejsek ten je spokojený moc děkuji a hezké dny popřeji ..a moc děkuji i já na blogu fotek *********************************

8. Jituško, nádherné podzimní fotky Besedických skal. :) Kochám se dalším místem, kam bych se bez tvých fotek nedostala a jako průvodce jsi skvělá. :)

1. Alenko,moc děkuji,jsem ráda,že to tak vnímáš.

9. Jituško super fota, nádherná krajina a úžasně barevný podzim ♥ ♥ ♥

Moc děkuji za Vaše komentáře,které vždy potěší a kterých si velmi vážím.
Vzhledem k mému problému nebudu děkovat každému jednotlivě,odpovím pouze,pokud budete mít nějaký dotaz k uveřejněnému příspěvku.Děkuji za pochopení