24.7.20

Bělá pod Bezdězem

Při návštěvě zámku v Bělé pod Bezdězem jsem si prošla i část města.Jeli jsme tady několikrát,ale zastavili poprvé.Je to malé městečko v okrese Mladá Boleslav ve Středočeském kraji.Žije zde 4 800 obyvatel.Městem protéká říčka Bělá,podle níž se město jmenuje.Historické jádro města je od roku 1992 městskou památkovou zónou.




Budova radnice byla postavena v roce 1613.



Městská památková zóna





Na Masarykově náměstí je krásný park s hudebním pavilonem,který byl postaven z iniciativy Klubu rodáků a přátel Bělé v roce 1933.V pavilonu se pořádají koncerty.Chtěla jsem si park projít,ale byly tady skupinky mladých a docela hulákaly a tak jsem tam nešla.




Narazila jsem o kus dál na zajímavý kostel.Kostel Povýšení sv.Kříže.Byl založen v první polovině 14.století zároveň s městem.Slouží ke konání bohoslužeb a poutních slavností.Kostel je rovněž prezentován v rámci Dnů evropského dědictví.








Kolem kostela se rozkládá starý hřbitov se zajímavými náhrobky.Po necitlivých zásazích ve druhé polovině 20.století zde však zůstala jen část původních náhrobků.


Pozdně empírová zděná hrobka z 1.poloviny 19.století MUDr.Josefa Tieftrunka,osobního lékaře císaře Ferdinanda I.Dobrotivého a dobrodince zdejšího kostela.


Naproti kostelu stojí pozdně barokní farní budova z roku 1807.



U kostela je socha sv.Jana Nepomuckého


Na Českou bránu jsem se musela optat,protože jsem ji nemohla najít.Je poslední z původních čtyř na vchodech do středu města.Je vysoká 13 metrů a doplněna hranolovitou věží.
Městečko se mně moc líbilo,zdál se mi tu takový klid.A doklusala jsem k bráně,manžel na mě čekal na náměstí v autě a tady asi zájezd a plno lidí.Tak jsem fotografie různě ořezala.Autobus by tam moc pěkný nebyl a ani lidi.




Cestou domů jsme zastavili kousek pod Bezdězem.





Na rozkvetlé louce se mi podařilo nafotit pár motýlků.Ty budou v jiném příspěvku.




Kaplička




Když jsme jeli přes Dolní Krupou a to jezdíme také často,najednou objevuji v kopci nad kostelem dřevěnou zvonici,které jsem si nikdy nevšimla.Tak k ní manžel odbočil.Dočetla jsem se,že je od roku 1958 chráněnou kulturní památkou.Je bez zvonu.Původní zvonice z počátku 15.století byla vypálena roku 1425.Současná stavba vznikla na zděném přízemí roku 1751.Je jedinou zvonicí tohoto typu v České republice.


Farní kostel sv.Václava


A jako vždy výlet zakončujeme zmrzlinou.Tedy pokud na ni cestou domů narazíme.


Dnes je velké horko.A protože syn jel pro vnučky,tak jsem se ještě pustila do pečení a v kuchyni se nedá vydržet.I víkend bude horký.
Hezky si ho užijte

36 komentářů:

  1. Jitko, opět krásné fotky kousku naší země. Moc se ti povedly.
    Vzala jsem si odpočinkovou dovolenou a od rána zavařuji, takže taky mám v kuchyni na padnutí.
    Pěkný víkend s vnučkami.
    Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš,moc děkuji.Jsi hodně pracovitá,mě zavařování čeká

      Vymazat
  2. Krásné fotografie z míst, která jsme loni také navštívili. Jen k Městské bráně jsme se už nedostali, ale měli štěstí, že jsme si mohli v parku na náměstí v klidu odpočinout i když se tam v pavilonku zrovna fotila romská svatba. U kostela Povýšení sv. kříže jsme také byli, ale byl zavřený. Fara je pořád stejná. Zvonička, kterou jsi objevila je také zajímavá. Děkuji za krásnou podívanou a pro mě i vzpomínku na docela pěkný výlet. Měj krásné letní dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaru,děkuji.Bránu jsem už kdysi fotila,ale nemohla jsem si vzpomenout,kde je.Jenže tam byl asi zájezd.Do parku jsem nešla byl to tam samý cikán

      Vymazat
  3. tady jsem byla jako malá,ještě s rodiči,krásné fotky,Sv.

    OdpovědětVymazat
  4. Jitko, moc krásně jsi to nafotila. Tohle městečko znám, rovněž i bránu, také jsi mi leccos připomněla, zámek pomalu opravují, ale náměstíčko je upravené.Mají tam hezké dlažby, kdysi jsem to dávala na blog.Já jsem tak stará, že pamatuji, když se jezdilo přes Bělou a nebyl obchvat města!
    Ta zvonička je moc pěkná, jsi objevitelka! Blahopřeji.Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko,děkuji.Pře obec,kde jsem objevila zvoničku jezdíme docela často.Nechápu,že jsem si ji nevšimla.

      Vymazat
  5. Prošla jsem si s tebou zas místo, které neznám. Krásná procházka, stále jsem se kochala. Krásné dny

    OdpovědětVymazat
  6. Jitko to jsou zase nádherné fotografie moc děkuji za hezkou podívánou zdravím a přeji krásný víkend ********************

    OdpovědětVymazat
  7. Bělou pod Bezdězem jsem se taky měla začátkem června procházet. S kamarádkami jsme měly týdenní pobyt ve Starých Splavech. Měly- já neměla. Manželům zdravotní problém tomu zabránil. Ráda jsem se podívala na Tvoje moc hezké fotky, některé záběry jsem už i viděla na fotkách kamarádky.
    Hezký den!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani,děkuji.To je škoda,že se nemohl pobytu uskutečnit,ve Splavech je krásně.Ovšem důležitější je manželovo zdraví

      Vymazat
  8. Moc hezké místo. Nejvíc mě zaujala farní budova. I u nás ve městě je zajímavá farní budova, která je této hodně podobná. Působí obě dost strašidelně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za návštěvu.Fara se mi také moc líbila.Přitahují mě staré budovy s historií

      Vymazat
  9. V Bělé jsme byly dvakrát s dcerou když jí povolání honilo po všech možných koutech republiky. Koukám jak krásně zrenovovali ty roubenky i celé náměstí s parkem. V době kdy jsme tam byly probíhala právě rekonstrukce celého náměstí a přilehlých budov. A ta fara je skvělá jak v čb tak v barvě. Ovšem parádní jsou ty snímky Bezdězu a makového pole!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vendy,děkuji.Makové pole s Bězdezem potěšilo i mě.

      Vymazat
  10. Jituško, moc děkuji za krásné fotky a všechny informace. V Bělé jsem jednou byla, ale je moc dávno... Moc se mi líbí fotka té brány.
    Přeji hezký večer, Helena

    OdpovědětVymazat
  11. Jíťo, děkuji za krásné fotečky a povídání. Tam jsem nikdy nebyla.Díky Tobě vidím krásná místa naší krásné zemičky ❤️🌻🌺🌼🌹🌞❤️

    OdpovědětVymazat
  12. V této Bělé jsem nebyla, znám trochu jen tu na Domažlicku. Moc děkuji za tuto nádheru. Naprosto mě dostal snímek makového pole s Bezdězem v pozadí. A ulovila jsi krásnou kapličku do sbírky. Hezký den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško,děkuji.Vůbec nechápu,že jsem si té zvoničky nevšimla dříve,jezdíme tu docela často

      Vymazat
  13. Krásné fotky. Na Bezdězu jsem byla před léty, asi to budeme muset zopakovat.:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivo,děkuji.My už teď Bezděz z povzdálí.Byli jsme tam naposledy s vnoučatama a ten kopec už bych vylézat nechtěla.

      Vymazat
    2. Byli jsme na Řípu, také nádhera. Ten kopec jsem zvládla, ale byla to fuška. ;-)

      Vymazat
  14. Nádherné fotky, nádherné mraky....hezký den všem....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milky,děkuji.Jsem ráda,že jsi mě navštívila.Omylem jsem smazala tvůj blog a nepamatuji si už název.

      Vymazat
  15. Jituško zase místa, kde jsem nikdy nebyla a tak díky za milou procházku s tebou.
    Iva

    OdpovědětVymazat
  16. Zdravím a přeji krásné léto Jituško.Po delší odmlce jsem na chvilku došla jelikož trávím raději na zahrádce :-) Všechny fotografie jsem si prohlídla a máš vše SUPER jsem za Tebe ráda že neustále cestujete♥ Tak se opatruj♥♥♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivetko,moc děkuji za návštěvu a těším se na tvé obrázky.Měj hezké letní dny

      Vymazat
  17. Pro mě jsou to místa, která neznám, moc pěkné a děkuji za kuk ❤️

    OdpovědětVymazat
  18. Jituš, děkuji za výlet. Je u nás spousta krásných míst.Díky za písmenka na blogu a přeji ti prima den...♥

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za Vaše komentáře,které vždy potěší a kterých si velmi vážím.
Vzhledem k mému problému nebudu děkovat každému jednotlivě,odpovím pouze,pokud budete mít nějaký dotaz k uveřejněnému příspěvku.Děkuji za pochopení