15.7.20

Zámek Bělá pod Bezdězem

Na zámek v Bělé pod Bezdězem jsem se chtěla podívat už dlouho.Vhledem k tomu,že mám v týdnu na starosti synova psa,tak plánuji výlety,kde může být s námi.O víkendu,kdy je syn doma,tak se o psa postará i o vnučky,které tu máme na prázdniny a tak jsme se mohli na zámek vypravit v neděli.
Zámek mě lákal hlavně z toho důvodu,že je trochu zanedbaný a tím pádem z něho čiší jeho historie,která mně poskytuje prostor pro mou fantazii.Přesto jsem ráda,že se snad zámek dočká postupné obnovy.Je krásný a zajímavý a jako všechny památky si to zaslouží.
Zámek je jednou z mála ukázek raně barokní zámecké architektury v Čechách.Původně zde stála tvrz,která vznikla pravděpodobně v souvislosti se založením města Bělá na bezdězském panství Hynka Berky z Dubé v roce 1304.Tvrz byla pobořena roku 1431,při dobývání města,kterého se zmocnili husité.Poté celé panství drželi páni z Michalovic a to až do roku 1468,ale válkami poškozenou vrz obnovili až další majitelé ve skromnější podobě.Od konce 15. a do začátku 16.století se tu vystřídalo několik majitelů.
Od roku 1678,kdy panstva Bělá zakoupil Arnošt Josef z Valdštejna byl zámek v majetku tohoto rodu až do roku 1945.Poslední větší přestavba byla ukončena v roce 1693.Valdštejnové ovšem měli své sídlo v nedalekém zámku v Mnichově Hradišti a tak bělský zámek zůstává bez většího využití.V současnosti je zámek v majetku obce a od roku 2005 tu probíhají větší stavební rekonstrukce a je snaha o oživení této kulturní památky.
V zámku je umístěno Muzeum Mladoboleslavska.










Kaple sv.Josefa.Nechal ji postavit Albrecht z Valdštejna.Nad vstupním portálem je letopočet 1629.Konají se zde pravidelné bohoslužby a poutní slavnosti,kolem svátku sv.Josefa.



Z tohoto pohledu jsem byla nadšená












Zámek se mi moc líbil a určitě se sem časem vrátíme,abych viděla,zda pokročila jeho obnova.
Příště Vás pozvu na pár zajímavostí v městečku Bělá pod Bezdězem.
Mějte hezké letní dny

11 komentářů:

  1. Jituško, nádherná stavba! Povedené fotky.
    Krásný den.

    OdpovědětVymazat
  2. Mě naopak ze zanedbaných památek bolí srdce. Tolik práce a těžké, ta jejich výstavba stála a ony pak takhle dopadají... mám radost z každé znovuzrozené památky jako kdyby to byl můj vlastní dům...

    OdpovědětVymazat
  3. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  4. Jitko, taky jsme párkrát v městečku a na nádvoří zámku byli, obešli památky a nafotili kde co, ale čekala bych, že budou v zámku s opravou dál, no jo, peníze.
    Jsem zvědavá, jak se to tam změnilo,
    chodívali jsme odtud k těm dřevěným vojákům v lese a pak na nádražíčko Bezděz k vlaku. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  5. Jituško, nedivím se tvému okouzlení - ty arkády jsou skutečně skvostné! Obec má můj obdiv, pustit se do takové rekonstrukce, je vidět ta povinnost ke svěřenému majetku a důležitost zachování historie i pro budoucnost.
    Měj příjemný večer, Helena

    OdpovědětVymazat
  6. Ahoj, Jituš, děkuji za pěkné pokoukání.My se teď nikam nedostaneme.Opatruj se a užívej si pěkné dny...♥

    OdpovědětVymazat
  7. Jíťo parádní podívaná. Stavba nádherná, doufám, že jí postupně budou opravovat 💞🌻🌺🌼🌹🌼💕

    OdpovědětVymazat
  8. Krásné fotografie zámku. My jsme ho ještě obešli. Jinak jak koukám, tak se tam od loňska nic nezměnilo.
    Těším se na další fotky z města. Mně osobně se líbí ten park na náměstí a historické domy krásně upravené. K Městské bráně jsme se nedostali, už nebyl čas. Museli jsme jít na vlak a nádraží je od města docela vzdálené a v lesích.

    OdpovědětVymazat
  9. Děkuji za hezké pokoukaní ale potřebovalo by to opravu že ..

    OdpovědětVymazat
  10. Dálší perfektní fotky ♥

    OdpovědětVymazat
  11. děvčata všem Vám děkuji

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za Vaše komentáře,které vždy potěší a kterých si velmi vážím.
Vzhledem k mému problému nebudu děkovat každému jednotlivě,odpovím pouze,pokud budete mít nějaký dotaz k uveřejněnému příspěvku.Děkuji za pochopení