13.10.21

Větrný mlýn Borovnice

 O větrném mlýně v Borovnici jsem četla v době,kdy jsme je navštěvovali.Ovšem v té době,myslím,že to bylo někdy v roce 2018 jsme na kopci,kde mlýn stával našli složený materiál na stavbu repliky větrného mlýna.A na jaře jsem se dočetla,že mlýn je už otevřený.Plánovala jsem návštěvu,ale nakonec jsme se tam vypravili 28.9.2021.U nás bylo pěkné slunečné počasí.A jak jsme se přibližovali už jsme viděli,že jedeme do oblačna.Borovnice se nachází u Staré Paky v okrese Trutnov.Ještě jsme nebyli na místě a spustil se déšť.







Původní mlýn v Borovnici byl posledním zachovalým větrným mlýnem v Čechách.V roce 1968 byl rozebrán a uložen.V současné době se nachází v kouřimském skanzenu.Kdysi v této obci stávalo dokonce pět větrných mlýnů.Do 20.století se zachoval pouze ten v Borovnici.V provozu byl ještě krátce po druhé světové válce.Na jeho místě vyrostla jeho funkční replika.Na jeho rekonstrukci se podílely i školy a dokonce i mladí francouzští tesaři.Výstavba trvala asi tři roky.Uvnitř je k vidění funkční mlynářská technologie.Mlýn má dvě patra a z oken je prý krásný výhled na Krkonoše a okolí.O tom jsem se přesvědčit nemohla.Takhle to vypadalo,když jsme dorazili k mlýnu.Naštěstí je parkoviště kousek pod ním.Obloha černá,vůbec to nevypadalo,že by mělo přestat pršet.Manžel vozí naštěstí v autě velký pánský deštník,tak mi ho držel nad hlavou a já fotila.Po chvilce jsem zjistila,že do mlýna jde paní s chlapcem.Tak jsem tam pospíchala a byla jsem pozvaná na prohlídku.Manžel nechtěl a tak se vrátil do auta.Udělal dobře.V mlýně jsou malé prostory a žebřík do pater,po kterém jsme lezli by nebyl pro něho.Přeci jen je prostorově výraznější a hodně vysoký.Já jsem malá a do hlavy jsem se stejně bacila.






Výklad byl velice zajímavý



Vidět nebylo nikam.Škoda


















Okolí mlýna je hezky upravené


V dálce se přeci jen trochu začalo vyjasňovat










A jak jsme sjeli o něco níže už bylo zase slunečno.Dřevěná zvonička v Dolní Sytové.Už ji také na blogu mám.



Větrný mlýn v Borovnici se mi moc líbil a určitě jeho návštěvu doporučuji.
Mějte hezké podzimní dny ač trochu uplakané.


38 komentářů:

  1. Krásné fotky, Jitu! Máme štěstí, že si nás do mlýna vzala, je vidět ta skvělá řemeslná práce.
    Přeji příjemný den, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko,děkuji.Vevnitř to vonělo dřevem a opravdu dokonalá práce

      Vymazat
  2. Jitko, stejný mlýn je ve skanzenu v Rožnově pod Radhoštěm. Ale uvnitř jsem ještě nebyla. Vždy ho jen vyfotím z venku. Proto děkuji za fotky. Škoda, že výhledy pokazilo počasí,vale i tak jste měli pěkný den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško,také děkuji.Ve skanzenu v Rožnově pod Radhoštěm jsme byli,ale ve mlýně ne,snad nebyl ani otevřený,

      Vymazat
  3. Díky šikovným lidem za úžasnou repliku mlýna a Tobě za pěkné fotografie. M.

    OdpovědětVymazat
  4. Někdy nám počasí kazí naše plány. Ale i tak to byl moc hezký výlet. Dřevěný větrný mlýn vidím poprvé, replika se moc povedla.
    Měj se hezky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Růženko,děkuji.Nám se to už parkrát stalo,že u nás bylo hezky a jeli jsme do oblačna.Většinou,když jsem jeli směr na sever

      Vymazat
  5. Technické památky mám ráda, takže bezva fotky. Moc pěkné. ☺

    OdpovědětVymazat
  6. Jíťo díky za skvělou podívanou. Je hezké, že jsi mohla fotit i uvnitř. Někteří lidé mají opravdu šikovné ručičky. Okolí pěkné i vřesy. ⚛ ღ ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni,děkuji.Vevnitř se mi moc dobře nefotilo.Měla jsem ještě starý foťák a u toho pořád zlobí blesk,který jsem potřebovala,bylo tam šero.

      Vymazat
  7. Moc ráda jsem se tam, milá Jitko, s tebou podívala. Větrné mlýny ráda navštěvuji.
    Jen to počasí mohlo být lepší. škoda...Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko,děkuji.S počasím nic neuděláme.Naštěstí parkoviště bylo kousek pod mlýnem.

      Vymazat
  8. Jitu, to je super výlet. I když jste zmokli tak návštěva tohoto zajímavého místa prostřednictvím Tvých fotografií a prohlídka mlýna i pro mně byla moc zajímavá. Ráda jsem se s tímto místem seznámil a a lákala by mě také prohlídka takovéto krásné znovuzrozené zajímavé stavby. Děkuji za super seznámení s tímto zajímavým místem a krásným mlýnem. Měj krásně a klidné dny v pohodě a ve zdraví.

    OdpovědětVymazat
  9. Jituš, krásné fotky ze zajímavého výletu. 👍👍 Je báječné, že mlýn znovu stojí.
    Děkuji za tip na další místo, které bych moc ráda viděla.
    Měj hezké dny. 🍁🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko,děkuji.Za návštěvu stojí,akorát chce zjistit,kdy se konají prohlídky.Já jsem vůbec nečekala,že se dostanu dovnitř.

      Vymazat
  10. ahoj Jituško
    opět moc krásné fotečky tu máš

    OdpovědětVymazat
  11. Jitko, hezké fotografie a poučné, jak vypadá mlýn uvnitř. Nejvíc se mi ale líbí ta fotka s kapkami s mlýnem, výstižná. Je dobře, že tě počasí neodradilo od návštěvy. Ta fotografie vřesu s mlýnem je ukázková. Krásné dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni,děkuji.Docela mě to naštvalo,že pršelo.Fotit přes déšť vždy nevyjde,fotky mají šmouhy.

      Vymazat
  12. Jitko, fotky jsou moc pěkné. Obě dřevěné stavby jsou parádní, větrný mlýn i zvonička. Pá 👍

    OdpovědětVymazat
  13. Někdy se sejdou protivenství, ale nakonec jsou fotky z výletu zase krásné. Mlýn se mi moc líbí. Díky za inspiraci - snad se tam také ještě podíváme :)
    Zdraví Marie

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško,děkuji a pokud máte možnost určitě se zajeďte na mlýn podívat

      Vymazat
  14. Jituš, zdravím. Prima výlet s Tebou ! Stavba moc pěkná, romantické místo. Měj se fajn. Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni,děkuji.Musím se tam ještě někdy podívat.Až bude lepší počasí i když i tak měl mlýn svoje kouzlo

      Vymazat
  15. Jitu, to musel být krásný výlet. Já nedávno kamenný větrný mlýn míjela v moravském krasu v Ruprechtově, jen škoda, že jsem spáchala.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani,děkuji.Jeden čas jsme větrné mlýny navštěvovali.Škoda,že další jsou od nás už dost daleko

      Vymazat
  16. Krásně opravené! Já měla možnost nahlédnout jen letmo do větrného mlýna v Retzu, v Rakousku. Ten ale byl kamenný. Bohužel když jsme dorazili už bylo po čase prohlídek, ale dveře zůstaly otevřené ale zapáskované. Takže šlo opravdu jen o letmý pohled do útrob, navíc se i už stmívalo....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pár mlýnů na blogu mám a dost jich je zděných,ale poprvé jsem byla i vevnitř.Většinou jsou zavřené

      Vymazat
  17. Jituško nádherné fotky, sice jste měli trochu smůlu s počasím , ale myslím si i tak se výlet vydařil ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Květuško,děkuji.S počasím nic neuděláme,ale zase jsem nečekala,že to budu mít i s prohlídkou

      Vymazat
  18. Úžasné fotky, počasí trochu zazlobilo, ale zase ty kapky jsi zachytila parádně ♥

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za Vaše komentáře,které vždy potěší a kterých si velmi vážím.
Vzhledem k mému problému nebudu děkovat každému jednotlivě,odpovím pouze,pokud budete mít nějaký dotaz k uveřejněnému příspěvku.Děkuji za pochopení