31.10.21

V Podještědí

V neděli 24.října jsme byli pozvaní k synovi a jeho přítelkyni.Původní předpověď na víkend nebyla nic moc.Ovšem v sobotu se vše změnilo,bylo krásně a podobná měla být i neděle.Se synem jsme si zavolali s tím,že využijeme den k výletování a sejdeme se až kolem 17 hodiny.Zajímavé na tom  je to,že jak syn,tak já jsme  naplánovali  Krompach.Leží na hranicích s Německem,oni jeli dále do Německa a my s manželem jsme se sem jeli podívat na tvrz a zámek.Začnu,ale od začátku.Nejdříve jsme se podívali na Bredovský letohrádek ve Lvové.Nachází se hned vedle zámku Lemberk.Což vůbec nepochopím,protože na zámku jsme byli 2x a nevím,jak jsem mohla vynechat letohrádek.Možná tím,že jsem nepoužívala ještě mapy v mobilu.Přitom jsme byli u Zdislaviny studánky,ale tam jsme šli až když  jsme se vraceli ze zámku.Šli jsme to zvláštně.Chtěla jsem to napravit a proto jsme se tu stavěli.Máme to i při cestě k synovi.

Ráno bylo na nule a mlha,ale už před polednem se to protrhalo.

Historii letohrádku vypisovat nebudu,jak jsem koukla je pěkně popsaná na tabuli.

Zahrada byla zavřená a tak jsem musela opět natahovat krk,abych něco nafotila.Už jsem si na to zvykla.

Cesta ke Zdislavině studánce

Naproti letohrádku je stará vodárna.

Sedící postava na mě dobře nepůsobila.Blíže jsem nešla

A téměř vedle je zámek Lemberk.Nešla jsem tam.Zámek jsme navštívili už kdysi a stejně se dá fotit jenom z jedné strany,od vstupu a tam se shromáždilo dost lidí.Manžel se divil.Možná to bylo i tím,že neděle byla napínavá.Vnuk byl na kynologické soutěži stopařů v Ostravě a já koukala hodně do mobilu,kde jsem měla i dva přenosy online,jak ze zahájení soutěže a potom vyhlašování výsledků.
O tom všem vám povím možná v některém budoucím  příspěvku.Sešli jsme lesní cestou k parkovišti a pokračovali směrem Heřmanice v Podještědí podívat se na Heřmanický vodopád.

Hlavně zaujmout tu správnou pozici.

Pokusila jsem se na klouzavém jehličí vyškrábat nahoru.

Hezké místo.Škoda,že nemá větší prostor.Je hned nad silnicí.

Hezký je i kostel sv.Maři Magdaleny v Mařenicích.Brána  byla zavřená.

Hezká stavba také hned u silnice je Palmův dvůr.Byl postaven na místě selské usedlosti Johannem Georgem Lorentzem v roce 1777 ve stylu pozdního baroka.Od roku 1853 byl dům v majetku textilního podnikatele Josefa Palmeho,který ho vlastnil až do roku 1945,kdy byl zestátněn.V současné době je objekt v soukromém vlastnictví a tudíž nepřístupný.

A už jedeme směr Krompach.Syn jel tím směrem o hodinu dříve.
Tvrz Krompach byla postavena v 16.století v renesančním stylu.Od roku 1885 sloužila jako hostinec a to ještě i nedávno.V roce 2012 ji zničil požár,na internetu se píše,že byl založen úmyslně.

Není v dobrém stavu i když se mi zdála opravená střecha.

Kostel Čtrnácti svatých pomocníků z roku 1784.

Zámek Krompach,kde sídlí dětský domov je asi ze 16.století.Je chráněn jako kulturní památka ČR.

Tady jsme přes půlhodinu seděli v autě a sledovali na mobilu vyhlášení výsledků soutěže stopařů.
A odsud se vrátíme do Jablonného v Podještědí a půjdeme se podívat na další zajímavé místo.
Mějte hezkou neděli

1. Jitko, měli jste krásný výlet. Provedla jsi mě po místech, která neznám. Sedící postava mě přitahuje, určitě bych se šla podívat blíž. Také fotím přes ploty, pokud nemůžu do zahrady, my si vždy nějak poradíme, viď. Moc se mi líbí stará tvrz, držím palce, aby se našly prostředky k její opravě.
    Měj pěknou neděli.

2. Nic naplat, ty staré stavby mají své kouzlo, i když hodně z nich je v dezolátním stavu. Kolikrát si představuji, jak vypadaly v době, kdy sloužily a vypadaly honosně. Někdy nebyla výhra to dát původnímu majiteli nebo dědicům, mnohdy asi nemají peníze na opravu, ale jsou majitelé nemovitosti! Líbí se mi vaše poznávací výlety po kraji, také se o to snažím, ale denně nevyrážíme. Letohrádek a hlavně vodopád mě zaujal.
    Přeji další úspěšné výlety za poznáním. ☺

3. Jituško, to jste měli krásný výlet. Barvy podzimu jsou tak nostalgické. Moc ráda jsem se s vámi podívala. Iva

4. Jitko, poslední říjnový víkend lákal k procházkám a výletům a vy jste si ho užili skvěle. Fotky parádní, ráda jsem všechno prošla s vámi, protože jsem v tom kraji nebyla. Díky za sluníčkovou reportáž 😄👍

5. Jitu, udělali jste si opravdu zajímavý výlet. Bredovský letohrádek jsme navštívili předloni v létě a dávala jsem ho i na blog. Stejně tak znám Zdislavinu studánku. Tvrz v Krompachu také znám z dřívějška ještě před požárem, ale to už je hodně dávno, kdy jsme do těchto míst zavítali. To jsme ještě měli auto. Moc hezké fotografie jsi pořídila a výlet jste si užili a to je důležité. Přeji Ti krásný zbytek neděle a měj příjemný vstup do nového měsíce - už listopadu..

6. Jitu, moc krásné toulání a ještě hezčí fotky. Kochám se :-)

7. Jituško, v těchto místech jsme byli vlastně přesně před třemi roky - Lemberk, Sloní kameny a hlavně Oybin. Krásně tam bylo, moc děkuji za připomenutí a další skvělé tipy!
    Měj hezký večer, Helena

8. Jitko, krásný výlet do míst, která dobře znám.Jenže, každý si to vyfotí a navnímá jinak, ráda jsem se začetla i zakoukala do tvého článku.Nedávno jsem se dozvěděla novinku: Zdislava strávila mládí na hradě Veveří, což jsem dosud nevěděla.U Lemberka jsme s vnučkami byly naposledy na konci srpna.Podještědí je půvabné. Jiřina z N.

9. Parádní fotečky, to jsem se tedy pokochala. Líbí se mi ty staré stavby⚛ ღ ♥

10. Moc pěkný výlet, svým způsobem jsem si ho s vámi krásně užila.
    Hezký den!
    Hanka

11. Jituško, na první fotce je hezky vidět podzim, pak ten Tvůj stín jak fotí je tak krásná fotka. Maru

12. Měli jste krásný výlet při kterém si nafotila pěkná místa ♥

13. Tak to byl určitě krásný výlet Jituško tolik krásných fotek nádherá moc děkuji ..

14. Mooooc krásné************************************

Moc děkuji za Vaše komentáře,které vždy potěší a kterých si velmi vážím.
Vzhledem k mému problému nebudu děkovat každému jednotlivě,odpovím pouze,pokud budete mít nějaký dotaz k uveřejněnému příspěvku.Děkuji za pochopení