12.11.21

Česká Kamenice

 Česká Kamenice je malé městečko na severu Čech v okrese Děčín.Protéká ji řeka Kamenice.Zaparkovali jsme na náměstí Míru s tím,že se tu trochu porozhlédneme.Historické centrum  středověkého města bylo v roce 1992 vyhlášeno městskou památkovou zónou.Mezi nejcennější památky patří renesanční zámek s barokním pivovarem,farní kostel sv.Jakuba Většího a poutní kaple Narození Panny Marie.Na náměstí je několik měšťanských domů z 16. a 17.století.




Uprostřed náměstí Míru je renesanční kašna s barokní sochou Panny Marie.Tam jsem už s bolavým kotníkem nedošla.Ale poslala jsem manžela hledat podkovu,k níž se vztahují různé pověsti.Pravděpodobně označovala místo,ke kterému směl být přiveden dobytek na trh.Podkovu našel a vyfotil.Kašnu ne,že tam stáli nějací mladíci,aby si nemysleli,že si fotí je.To chápu.








Budova je bývalý chudobinec Franze Preidla.Byl postaven roku 1871 nákladem tehdejšího starosty,průmyslníka a mecenáše Preidla.Vzorem byla o něco větší stavba tzv. kupecké nemocnice na Novém Městě pražském.Podoba stavby se dochovala až do současnosti bez podstatnějších stavebních úprav.Uvnitř chudobince se nacházelo 22 obytných pokojů.Objekt je ve zdejší oblasti ojedinělým dokladem užití novogotického tvarosloví pro veřejnou stavbu.


Salhausenský zámek.Stavbu zahájili bratři ze Salhausenu na počátku 20.let 16.století.V prostoru zámečku byl zřízen městský špitál zasvěcený Nejsvětější Trojici.Pozoruhodná stavba s věží
vykazuje rysy tzv. saské renesance .



Poutní kaple Narození Panny Marie.Kaple kruhového půdorysu byla postavena v letech 1736-1739.
Kaple byla vybudována jako svatostánek údajně zázračné sošce Panny Marie.V průběhu let si kaple prošla několika úpravami a opravami prochází i nyní.Samozřejmě,že jsme se dovnitř nedostali,nakukovala jsem přes mříže a ráda bych se sem ještě někdy podívala.


Zřícenina hradu Kamenice















Je to moc hezké místo




Jenom jsem nakukovala skrz mříže










Zámek Česká Kamenice je jednoduchá čtyřkřídlá budova.Nejstarší část zámku byla postavena 1537-1540 ,kdy českokamenické panství koupil Bedřich Prokop z Vartenberka.Po jeho smrti v roce 1541 se stali majiteli zámku jeho synové.Až do zestátnění v roce 1945 patřil zámek rodu Kinských z chlumecké rodové větve.Po druhé světové válce patřil areál Správě státních lesů.Zámek je chráněn jako kulturní památka a je nepřístupný.



Kostel sv.Jakuba Staršího.První zmínka o kostele je z roku 1352.Již ve 13.století tu stál kostel a nelze ani vyloučit,že i ve 12.století tu stála nějaká křesťanská svatyně.Historie kostela je velmi obsáhlá a pokud někoho zajímá nejde ji na Wikipedii.





V úterý 9.listopadu se počasí vydařilo.Stromy,jak na ně svítí slunce své barvy ještě neztratily.
Bohužel další dny se počasí opět vrátilo k mlhavu a mokru.




V České Kamenici se mi líbilo,je to hezké městečko a jeho okolí ještě zdaleka nemáme prozkoumané.
Mějte hezký pátek a celý nadcházející víkend



35 komentářů:

  1. Jituško, moc děkuji za procházku městem! Byla jsem tam před roky, a jen na chvilku, rozhodně by stálo za důkladnější prohlídku.
    Posílám pozdravy, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko,byla jsem překvapená hezkým městečkem

      Vymazat
  2. Jitu, to je moc hezká reportáž z tohoto nám známého městečka. Trochu to tam znám, ale je fakt, že do Poutní kaple jsme se také nikdy nedostali,jen vždy nahlíželi přes mříže. Pokud se tam ještě vydáte nahoru ke hradu nebo Bratrským oltářům, doporučuji si vzít hůlky. Obě cesty jsou docela náročné, zvlášť ke hradu se ke konci jde suťovým polem. Krásně jste si výlet užili a nádherně jsi fotila. Jinak o té podkově jsem nevěděla i když jsme tam byli mockrát. Manžel tam jezdíval i pracovat a tak do těchto míst se mnou moc jezdit nechce, že to tam dobře zná, ale já bych tam toho chtěla poznat ještě víc a hlavně to není od nás tak daleko. Měj se moc hezky a opatruj se.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaru,tak do takových kopců určitě nepůjdeme.Nechci,aby manžela někde chytil srdeční záchvat.

      Vymazat
  3. Jitu, Českou Kamenici neznám a tak jsem si Tvoji reportáž užila. Je to moc hezké město s mnoha památkami.
    U nás je také zataženo, sychravo. I tak přeji hezký den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Růženko,také mě překvapilo,co je v poměrně malém městečku zajímavostí

      Vymazat
  4. Hezky jsi nám nafotila váš výlet. Je vidět, že je to pěkné město a určitě stojí za zastavení se tem. No já tam ale nikdy nebyla. :-)))
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  5. Jitko! Baví mě dívat se na známá místa očima někoho jiného a tobě se povfedlo, že se mi v Č.Kamenici líbí i tvoje pojetí. Kamenici dobře znám, okolí ( třeba na kopci se vypínající hrad ) jsme navštívili vícekrát, naposledy jsem tam byla s vnučkami letos v srpnu na dovolené v Bnš. To byla výjimečně otevřená i ta poutní kaple. Ale vy jste měli štěstí na počasí a že listí už je dole, tím jsou fotky lepší, je toho víc vidět. Krásné.Výlet se vám povedl. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na hrad jsem se chtěla podívat,ale manželovi poslední prohlídka na kardio nedopadla dobře a tak do žádného kopce ho nepoženu.Divil se,že se tam nedá dojet autem.

      Vymazat
  6. Jee ta je kousek od nás... Doporučuji navštívit hlavně okolní přírodu

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to tam dobře znáš.Určitě se sem ještě vrátíme.

      Vymazat
  7. Jituško, do kalendáře jsem si zapsala, Česká Kamenice, plán je přespat v penzionu. Díky, Maru

    OdpovědětVymazat
  8. Jituš, moc hezká procházka s Tebou. Ty jsi samý výlet, to je dobře ! Zdraví Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni,jak počasí dovolí vždy se snažím manžela někam vytáhnout.Jenže poslední dobu počasí nepřeje

      Vymazat
  9. Zase jsem, díky tobě, poznala nová místa. Jsi cestovatelka a skvělá fotografka, takže díky za fotky ještě pořád hezkého podzimu 😉

    OdpovědětVymazat
  10. Pěkné fotky, stavby se mi líbí, koukala jsem, že na jedné fotce mají ještě muškáty⚛ ღ ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni,jsi skvělá pozorovatelka.Hledala jsem fotku,kde jsou a koukám.Já je mám taky ještě v lodžii,tam jsou trochu chráněny a pořád krásně kvetou.

      Vymazat
  11. Odpovědi
    1. Je to opravdu pěkné a zajímavé městečko

      Vymazat
  12. pohodový víkend Jitu
    opět tu máš nádherné fotky

    OdpovědětVymazat
  13. Byl to výborný výlet, vůbec schvaluji a hlavně fandím takovým výletům, které podnikáte. A pokud to není daleko z domova, tím lépe. Oceňuji, když lidé chtějí poznat svůj kraj, jeho historii, protože ta je tam vidět na každém kroku, např. ta saská renesance. Podkova je výborná, ale k té kašně: naučila jsem se oslovit lidi, aby mi na chvíli umožnili focení a nikdy jsem se nesetkala se špatnou odezvou. Na některých místech by člověk čekal věčně a oni to tam také nemají "předplacené". ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani,mě to hodně baví.Manžel by paty nevytáhnul z domova a dělá to jenom kvůli mně.To to místo je už mimo náš kraj,už musíme vyjíždět za hranice kraje.Já se zatím neodvážila a stává se mi to často,že si lidé usídlí na místě,které chci fotit

      Vymazat
  14. Jitko, tak to byl další vydařený výlet. Počasí krásné, slunečné a místa, která neznám. Takže jsem se ráda toulala s tebou a kochám se všemi fotkami.
    Přeji hezký víkend. D.

    OdpovědětVymazat
  15. Jituško moc hezké fotečky jsi zase nafotila a ty stavby to je něco nádherné určitě výlet byl krásný moc děkuji a bezva víkend a zase nafot něco krásného budu se těšit

    OdpovědětVymazat
  16. Jituško, mám ráda městečka, kde se jakoby zastavil čas a podle fotek myslím, že Česká Kamenice mezi ně patří. Moc ráda jsem se s tebou podívala a nasála tamější atmosféru.
    Iva

    OdpovědětVymazat
  17. Mám ráda stejná místa.
    Děkuji za návštěvu Ivo

    OdpovědětVymazat
  18. Moc pěkné městečko Jitu, děkuji za fota ♥

    OdpovědětVymazat
  19. Nádherně spolu s Tebou jsem se prošla, super fotečky, bezva povídání ♥ ♥

    OdpovědětVymazat
  20. Jituš moc pěkně jsi místo představila. Je tu hodně památek a zajímavých míst.

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za Vaše komentáře,které vždy potěší a kterých si velmi vážím.
Vzhledem k mému problému nebudu děkovat každému jednotlivě,odpovím pouze,pokud budete mít nějaký dotaz k uveřejněnému příspěvku.Děkuji za pochopení