13.9.23

Rtyně v Podkrkonoší

 V sobotu byl hlavní plán Rtyně v Podkrkonoší.Jeli jsme od nás směr Semily,Jilemnice,Vrchlabí,Trutnov.Jsou to pro nás už známá místa,krom Trutnova,tam 

ještě máme nějaké mezery.Cestou mě zaujal evangelický kostel v Horním Předměstí Trutnova.Kostel v novogotickém stylu byl postaven z režného cihelného zdiva

a mě zaujala vysoká osmiboká věž.Věž působí nějak plasticky asi díky režnému zdivu.Kostel sloužil svému účelu do roku 1957.

V roce 1980 byl zrekonstruován a nyní slouží k pořádání kulturních akcí.









Z Trutnova do Rtyně v Podkrkonoší je to už sotva 20 km.
A na co jsem se tam těšila? Na dřevěnou zvonici,kterou jsem rozšířila svoji sbírku.
Pozdně gotická dřevěná zvonice postavená v letech 1591-1594 stojí
vedle kostela sv.Jana Křtitele.Jedná se o unikátní stavbu,která nemá ve
střední Evropě obdoby.Uvnitř jsou tři zvony.










Kostel sv.Jana Křtitele,vedle kterého stojí zvonice byl původně dřevěný a uváděn je už v  roce 1350.
Vyhořel za husitských válek a roku 1679
byl přestavěn na zděný barokní.



Kostel byl otevřen,sice ne úplně,ale i to stačilo.
Podle výzdoby se zde připravovala nějaká akce




Maketa kostela a zvonice




Socha krále Davida


Od kostela jsou pěkné výhledy





Dále jsme jeli na vyhlídkovou věž.Manžel mě hned ujišťoval,že nikam nepoleze.Nevěděl,to co já,
že je to věž jenom 8 m vysoká.Bohužel byla uzavřená.Nakonec přeci jen vylezl na Masarykovu věž v Hořicích.
Rozhledna byla otevřena v roce 2002.Z důvodů napadení nosných trámů hnilobou
byla v roce 2012 opravena.Bohužel z důvodů zhoršení stavu byla v létě 2023 opět uzavřena.
Škoda,je sice malá,ale stojí na kopci a tak z ní musely být krásné výhledy na panorama Krkonoš.







Další zajímavostí na cestě byl Suchánkův mlýn.Je to vodní mlýn postavený v roce 1728.
Přístavek je z roku 1938.Je chráněn jako nemovitá kulturní památkaDnes slouží k obytným účelům




Pokračujeme dále a to zase někdy jindy.Postupně připravuji,přes den se mi u PC sedět nechce
a tak zbývají jenom večery.
Přeji Vám hezké dny



19 komentářů:

  1. Jituško zdravím, opět moc hezký výlet s Tebou. Přeju plno dalších... Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
  2. Jitko ta zvonice je excelentní a nazdobený kostelík je také pěkný. Těším se na další úlovky.

    OdpovědětVymazat
  3. No tedy, takový kousíček jsi byla od nás. Ve Rtyni u pumpy , kde je ta rozhledna je na Krkonoše výhled i tak. Tam já když jedu na kole, tak si říkám, zemský ráj to na pohled. :-)
    U toho mlýna léta sedávala parta lidiček, letos tam nikdo není.
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani,je tam u vás krásně.A výhledy na Krkonoše,bonus.

      Vymazat
  4. Krásné fotky krásných a zajímavých sakrálních staveb!!!! Výhledy do kraje a dřevěné stavby mám také velmi ráda. Super!!!! Měj se hezky.

    OdpovědětVymazat
  5. Pěkné fotky, zajímavá stavba. Hezký večer Jíťo ⚛ ღ ♥

    OdpovědětVymazat
  6. Zajímavé sakrální stavby,zvonice je nádherná,ráda jsem nakoukla,přeji hezké poslední letní dny Jituš..

    OdpovědětVymazat
  7. Bezva, Jituš, a víš, kdo Rtyni proslavil? Rtyně byla dějištěm selského povstání v roce 1775, které vedl rtyňský rychtář Antonín Nývlt. Tak to bylo ještě za Marie Terezie. A teď jsi Rtyni představila nám, jsem ráda. Protože jsem z hornického kraje, tak připomenu, že se tam také těžilo černé uhlí, jako u nás. Je to zachyceno i na znaku města.
    Užívej krásných dní a kam nás zavedeš příště? ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani,ty jsi detailistka.Já vždy jenom stručně,protože mi nejde psaní na klávesnici,ale tentokrát jsem si nepřečetla ani o městě.Tak díky

      Vymazat
  8. Jitko, já se tady směju, co to dá, přesně tuhle zvonici jsme v sobotu taky navštívili, cestou opačného směru, než vy, ale v kostele probíhal obřad pohřbu, tak jsem to nefotila. Bude na blogu příští dny. Málem jsme se tam srazili.To je náhodička. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vidíš Jiřinko a já myslela,že tam bude svatba.Podle bílých závojů na lavicích.

      Vymazat
    2. To nevím, ale venku stáli chlapi s hudebními nástroji a dovnitř kostela jsme nešli, neb už probíhal nějaký obřad. A ten hudebník mi říkal, že je tam pohřeb.
      Každopádně zvonice byla super. Jiřina z N.

      Vymazat
  9. Jitko, hezké fotky. Moc je mi líbí jak kostel (mám slabost pro stavby z režného zdiva), tak zvonička a mlýn

    OdpovědětVymazat
  10. Moc hezký výlet, parádní fotky!
    Jituško, děkuji a přeji hezký večer. Helena

    OdpovědětVymazat
  11. Nádherné fotečky, parádní výlet, zajímavá stavba ♥

    OdpovědětVymazat
  12. Hezká zajímavá místa jsi nafotila. Děkuji Jituško za kuk , nádherné fotky ♥

    OdpovědětVymazat
  13. Když vidím tolik krásných míst, je mi líto, že věk už nedovolí zdaleka všechno navštívit. Krásné fotky I do tvé sbírky.

    OdpovědětVymazat
  14. Maruško i já tak přemýšlím.My to máme lehčí,že všude dojedeme autem,ale jsme oba omezený,tak se musíme vyhýbat námaze a hrady,které mám tak ráda už pozoruji jenom dole.

    OdpovědětVymazat
  15. No páni Jitu to je něco úžasného a velmi pěkně díky, že jsem se mohla u Tebe opět potěšit! Opatruj se a přeji krásné babí léto♥

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za Vaše komentáře,které vždy potěší a kterých si velmi vážím.
Vzhledem k mému problému nebudu děkovat každému jednotlivě,odpovím pouze,pokud budete mít nějaký dotaz k uveřejněnému příspěvku.Děkuji za pochopení