8.9.23

Synagoga Jičín

 

                                                                 Že je v Jičíně synagoga jsem neměla tušení.Objevila jsem ji náhodou.Jak to šlo,rozjeli jsme se tam.

                                                          Synagoga byla v minulosti místem,kde se odehrávaly jak náboženské obřady,tak jednání o  záležitostech

                                                          komunity a pod.Stavba synagogy podléhala nejrůznějším omezujícím předpisům a požadavkům příslušné

                                                                                           církevní a světské vrchnosti a schvalovala i její umístění.

                                                       První dochovaná zmínka o jičínské synagoze pochází z roku 1773.Tehdy jičínský purkmistr spolu s občany

                                                       řešil,zda mají Židé povolení osadit střechu synagogy Davidovou hvězdou.A protože ho neměli,ještě téhož dne

                                                                                                                               ji museli sundat.





Vstupní část slouží jako předsíň,v níž člověk odkládá své světské myšlenky,jak napsal rabí Jehuda ben Becalel,
významný učenec 16. a 17.století.


Pozoruhodným prvkem interiéru je architektura svatostánku.Jeho kamenné prvky
nesou znaky vrcholného baroka z druhé čtvrtiny 18.století.Uvádí se,že pocházejí z kostela
sv.Ignáce,přesněji z oltářů,odkud byly po roce 1900 z kostela odstraněny.















Velmi krásná je i plně restaurovaná klasicistní výmalba.Ta byla realizována
buď v roce 1830 místním malířem a nebo až po požáru střechy v roce 1840,
který naštěstí nezasáhl interiér.







Synagoga plnila funkci modlitebny do září roku 1941,kdy byly výnosem
říšského protektora zakázány bohoslužby.



Během války a po válce byl interiér značně poničen  a mobiliář rozkraden.
Po válce synagoga sloužila jako skladiště a v 60.letech 20.století
přešla do majetku Města Jičín.Ten ji roku 1989 prodal soukromníkovi,
který se ji zavázal  obnovit.Svou povinnost nedodržel a tak se roku 2001 stala na základě
soudního rozhodnutí majetkem Židovské obce v Praze.
Pro veřejnost byla synagoga otevřena v roce 2008
a dnes složí kulturním a turistickým účelům.


Bývalá židovská čtvrť.


Židovská škola byla zřízena roku 1875 v této budově.Je zde umístěno muzeum.


                                                                                           Po návštěvě jičínské synagogy se chystám navštívit synagogu u nás ve městě.
Užívejte krásné dny pozdního léta

14 komentářů:

  1. Synagogu jsme navštívili v Třebíči a prošli Židovskou čtvrť,vše v pohodě. Na Židovském hřbitově na mě vždy padne depka. Jitko, fotografie máš na 1***

    OdpovědětVymazat
  2. Nádherná stavba i malby. Kus historie, líbí se mi.

    OdpovědětVymazat
  3. Jitko, to jsi měla štěstí, my jsme ji vždy našli zavřenou a tak jsme jen prošli bývalé židovské město, zkusím se tam někdy při návštěvě Jičína podívat, podle tvých fotek je velmi krásná. Navštěvuji ráda synagogy, ghetta a židovské hřbitovy, už léta. Ta u vás je taky zajímavá a taky jsem uvnitř ještě nebyla, i když jsem ji i hřbitov zvenku fotila vícekrát. To jsem na ni zvědavá. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko,já si to pro jistotu zjišťovala,abych nenarazila na zavřené dveře.Je otevřená pouze o víkendech

      Vymazat
  4. Jituško zdravím a děkuji. Nádherné fotečky a povídání, krásný víkend ♥

    OdpovědětVymazat
  5. V synagoze jsem ještě nikdy nebyla, takže tvoje reportáž je pro mě obohacující prvotinou - díky!!! Nástěnné malby se mi moc líbí. Přeji hezký víkend!!!

    OdpovědětVymazat
  6. Anonymní09.09.23 6:12

    Jituško, děkuji za krásnou reportáž a info! O Velikonocích jsem šli okolo a bylo zavřeno!
    Přeji hezký den. Helena
    https://sincerehelena.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
  7. Je opravdu nádherná. Připomněla mi synagogu v Boskovicích.

    OdpovědětVymazat
  8. Že je v Jičíně synagoga jsem tedy taky nevěděla. Tak teď už to vím. V Jičíně jsem byla několikrát, ale většinou to byla taková ta známější místa. Moc hezky jsi vše vyfotila, ráda jsem se podívala.
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  9. Jituško, na tyhle fotky jsem se moc těšila a nezklamaly mě, Maru

    OdpovědětVymazat
  10. Jituš, ráda jsem se podívala, protože Jičín je vzdálený a byla jsem tam jen jednou. Znám některé pražské synagogy a také v Březnici a Dobrušce.
    Je fajn, že takhle jezdíte, tak přeji k dalším výletům příznivé počasí. ☺

    OdpovědětVymazat
  11. Jituško, krásné foto zajímavé stavby. Já nedávno navštívila synagogu v Třebíči i ta je krásná. M.

    OdpovědětVymazat
  12. Ahoj Jituško to jsi navštívila další krásné místo. Ráda jsem si všechno prohlédla, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
  13. Nádherné fotky a stavby, děkuji za kuk, škoda že jen na fotkách ♥

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za Vaše komentáře,které vždy potěší a kterých si velmi vážím.
Vzhledem k mému problému nebudu děkovat každému jednotlivě,odpovím pouze,pokud budete mít nějaký dotaz k uveřejněnému příspěvku.Děkuji za pochopení